fruit

Gestart door azalaia, mei 22, 2014, 19:42:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

azalaia

Hallo iedereen,

Ik heb een koppeltje jonge grasparkieten en krijgen het beste voer. Alleen stukjes fruit en groentes eten ze niet. Maakt niet uit waar ik het neerleg, ze eten het niet dus na een aantal dagen haal ik het weg voordat het gaat bederven en leg ik iets nieuws neer. Ik heb gelezen wat voor soort groentes en fruit ze mogen hebben. Zal dit nog veranderen als ze wat ouder zijn. Ik heb ze nu 5 weken en ze zitten in een grote brede  kooi binnen. Kalkblokje en sepia, grit en nog een ander soort kiezelgrit, dat nemen ze wel gelukkig. Ook zie ik ze drinken.
Kan het kwaad dat ze geen fruit en groentes  eten?

Iris7

Je kunt proberen om te letten op de kleur (rood is voor veel dieren het teken van gevaar), je kunt doen alsof je het zelf eet (dan apen ze je wel eens na) en je kan groente en fruit het beste hangen op de plek waar ze het liefste zitten. Er zijn al wat topics hierover geschreven, die zou ik ook lezen.

Als het echt niet lukt: je hebt nu eenmaal altijd eigenwijze parkieten die er gewoon geen zin in hebben.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Parkieten-Freak

Ja, het is toch belangrijk dat ze fruit en groenten eten en zeker jonge grasparkieten moet je dat leren.
Ook hier geldt: de aanhouder wint. Gewoon blijven geven, ook al pakken ze er niets van. Dat verandert echt wel een keer!
Het is ook heel zinvol om zelf het goede voorbeeld te geven. Als een parkiet ziet dat jij van een appel eet, wil hij/zij ook een stukje. Maak ze maar nieuwsgierig!


elyon88

Als nieuwsgierig maken door zelf te eten, kan je ze op een andere manier proberen nieuwsgierig te maken. Bij mij werkte dat namelijk niet, ze zat wel elke keer te kijken, maar een hapje nemen wilde ze toch niet.

Toen wilde ik op een gegeven moment meloen gaan snijden, en omdat ze niet te dicht in de buurt van fruit en groente komt, had ik haar niet terug in de kooi gezet, ze zat namelijk heel lief te brabbelen en dutten.
Nou dat doe ik niet nog een keer, al vrij snel zat ze vrolijk midden in de bak meloen stukjes te eten. Blijkbaar had een bak waar stukjes fruit in gegooid worden voor haar een grotere aantrekkingskracht dan een mond waar stukjes in verdwijnen... :P

karin v h

Sepia zou ik weghalen, dat is te zout.
Je kunt ze beter groente geven als fruit, dit ivm de suikers. Appels kunnen wel maar meloen is geloof ik niet zo verstandig. Geef ze wat witlof of andijvie.
Bij mij zijn ze gek op witlof, ik neem gewoon 1 stronkje mee bij de supermarkt of de markt, leg dat in het badje of een schaaltje water op de kooi en het is feest. Paardebloemblad wat je eerst goed wast is ook heel gezond. ;)I

azalaia

Ik las verschillende meningen over het zoutgehalte in Sepia. Het verpakte sepia die je in dierenwinkels koopt, schijnt te zijn voorbewerkt en gewassen om het zoutgehalte te neutraliseren en te verminderen werd mij verteld. Ik geef geen tomaat of aardbei, maar wel een stukje wortel tussen de tralies gestoken, lof, blaadje andijvie en een schijfje appel, maar dat laatste rot snel dus dat haal ik 's-avonds weg. Op de bodem van de kooi zitten ze niet of nauwelijks. Trosgierst wat ik op de bodem had gelegd, nemen ze niet, ik moet het ophangen zo hoog mogelijk en dan gaan ze er na een tijd van eten. Alles moet eerst  'uit en ter na' worden bekeken en beoordeeld of het geen kwaad kan, zelfs nieuw trosgierst bekijken ze met argwaan, maar uiteindelijk komt het goed en gaan ze er van eten. Het heeft ook te maken met nog steeds een gewenningspatroon denk ik. Ik kan nu onder de kooi stofzuigen zonder dat ze in paniek raken en dat was in het begin wel anders maar ze moeten wel meteen wennen aan de normale huis-tuin en keuken geluiden.

karin v h

Er zijn inderdaad meningen over sepia maar persoonlijk geef ik het niet omdat ik het toch te zout is. Als ze grit krijgen en een kalkblokje hebben dan hebben ze ook genoeg in de kooi hangen.
Ik weet niet wat je op de bodem hebt liggen maar als je daar schelpenzand hebt liggen dan is het helemaal overbodig (al schrijf je dat ze niet op de grond komen).
Ik hang de trosgierst op met een wasknijper aan de tralies.
Trosgierst is een snoepje voor ze dus dat geef ik ze maar 1 x per week.
Er is op het forum ook veel over fruit en groente te vinden denk ik.
Maar bij mij zijn ze gek op de witlof en paardebloemblad.
Groente en fruit moet je nooit te lang laten hangen want het wordt er niet lekkerder op en het gaat inderdaad rotten en dat wil je je parkietjes ook niet geven.

Kleintjes

Groente en fruit gewoon blijven aanbieden, en inderdaad: Maak ze eens lekker nieuwsgierig ;)
Hier op 't forum is 'n lijst te vinden met groenten en fruit dat ze mogen hebben. Is ook 'n kwestie van uitproberen en wennen. Komkommer en sla zijn meestal de grote favorieten en worden vaak al snel gegeten.

Groente en fruit overigens niet langer dan 'n halve dag laten zitten, zeker met warm weer: bederf zet sneller in dan je denkt ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

azalaia

@Karin V H: er liggen zachte houtsnippers op de bodem speciaal bedoeld voor parkieten en andere tropische vogels. Grit en aanverwante kiezels heb ik in een plat schaaltje op de bodem neergezet en de trosgierst hangt aan een knijper aan de kooi. Als ik het grit en maagkiezel in een bakje doe en ik hang dit aan de tralies op, nemen ze het niet. Elke verandering die ik aanbreng, hoe klein ook, wordt met argusogen bekeken... :D

karin v h

Azalaia, hier is dat idem dito hoor. Alles is eng in het begin.
Vandaag een traktatie een korstje (droog) bruinbrood. Nou dat is ook zo op.
Ik heb ook houtsnippers, ideaal want dat stoft niet.
Ik heb de grit in een klein rond bakje in de kooi hangen. Bij mij komen ze niet op de grond dus dat is dan makkelijker.

azalaia

Ik had de parkietjes net 1 dag...Ze heten Jip en Janneke...  :D

azalaia

Ne een week ging die doek aan de achterkant eraf, want ik wilde ze een week  rust gunnen door 2 kanten af te dekken met een witte sjaal. Alleen aan de linkerzijkant zit er nog iets om de kooi heen en juist daar zitten ze vaak, onder een stukje overkapping. Ik heb er nu wel een platte stok over de hele breedte bij precies in het midden van de kooi, maar op deze foto had ik dit nog niet.  Ze kunnen nu ook lopend van de ene naar de andere kant.

karin v h

Mag ik even iets zeggen. ;D
Wat heb je 2 schatjes, een jonkie en een wat oudere (denk ik).
Geef je ze ook eikrachtvoer?
Ik ben blij dat de doeken weg zijn want daar schrok ik van.
Het spiegeltje zou ik er ook uithalen, dat hebben ze niet nodig ze hebben elkaar.
Ik zou ze wat houten speeltjes geven, kunnen ze lekker slopen en wat schommeltjes.
Ik heb van die brede speciale stokjes voor de nageltjes en snaveltjes in de kooi.
Ik ga wat linkjes voor je zoeken voor ideetjes wat ook in de dierenwinkel te koop is.
Ik sluit dit item even af omdat ik op de ipad zit en het al 2 x opnieuw heb getypt! :o


Kleintjes

Ik schrik niet van de doek, ik heb er zelf ook eentje die de achterkant bedekt. Waar ik wel van schrik, is de aluminium folie. Die is niet geschikt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

karin v h

Waarom heb je dat doek, ik vind dat je de ruimte van de parkietjes zo verkleind?

EliseAvi

Dat doek zorgt ervoor dat ze, wanneer ze bij een raam oid staan, minder snel schrikken van dingen die buiten gebeuren. Als mijn vogels 'logeren' bij mijn ouders staan ze vlak bij t raam. Omdat ze zich rot schrikken van kauwen en eksters in de tuin hebben ze ook aan de kant van het raam een doek. Eigenlijk t zelfde wanneer ze in de hoek van de kamer met aan beide kanten een muur staan.

Sara

Het doek lijkt mij inderdaad zo slecht nog niet, aangezien ik ook altijd geweten heb dat parkietjes zich veiliger voelen als hun kooi tegen een wand staat. Ik heb altijd verkozen om de parkietenkooi in een hoek of tegen de een muur te zetten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

azalaia

Die doek is nog maar aan 1 kant, en de parkieten zoeken altijd die stok op, bij de doek, als ze gaan slapen.
Ook heb ik een bankje achter die doek staan en als ik daar wel eens even zit, dan zit ik uit het zicht van de parkietjes en blijft dat bankje nu ook meteen een stuk schoner, want die doek houd veel rondvliegend spul tegen.  Ik heb nu een andere bodem, want die deugde niet. Het zilverpapier is nu weg. Het zat er n.l. al op geplakt maar toen had ik nog niet iets anders. Het spiegeltje wordt voornamelijk zo af en toe  gebruikt door de blauwe parkiet, die er dan bovenop of ondersteboven aan gaat hangen. Ik heb nu 3 ballen met belletjes waar ze graag mee aan de haal gaan behalve net weer niet als ik een foto daarvan wil maken... :D

azalaia

De bodem. Hoort wel niet bij deze kooi maar het functioneert.