Popje blijft eieren leggen

Gestart door GreenGirl, mei 20, 2014, 14:31:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GreenGirl

We hebben vier parkieten. Twee in de ene kooi en twee in de andere. Ze mogen allemaal door het huis vliegen dus ze hebben goed de ruimte en ze kunnen ook bij elkaar in de kooi. En soms doen ze dat ook, kiezen ze alle vier de kleinste kooi (die veel te klein is voor 4 parkieten) vinden ze gezellig. Maar goed, de deur staat open.

De vierde parkiet is gehandicapt. Die vliegt niet en heeft nagels die naar boven groeien ipv naar beneden. Ik dacht lange tijd dat het een mannetje was. Maar toen 'hij' een ei legde was het anders.

Zij heeft een hoekje gekozen voor haar eieren. Ik heb wat papier snippers geprobeerd als nest materiaal maar dat zag ze neit zitten en dus heb ik het maar zo gelaten. Wel wilde ik ervoor waken dat we 7 of 8 jongen kregen. Op advies van iemand hebben we de laatst gelegde eitjes verruild voor witte knikkers. Die trekt ze wel bij zich maar tegelijkertijd is ze niet opgehouden met het leggen van eieren. Dus nu probeert ze een hele bende witte eieren warm te houden en dat vond ik zielig. Ik ben opgehouden met eieren weg te pakken maar heb de marbles weggepakt. Dus dan zit ze tenminste op echte eieren.
Maar nu vraag ik me af of het eieren leggen dan wel ophoudt als ze zeven of 8 eieren heeft gelegd. Kan ik het mannetje weghouden om te voorkomen dat er nog meer eieren gelegd worden of houdt het vanzelf op?

Ook: als de andere vogels gewoon in de kooi erbij kunnen levert dat geen gevaar op? Ik heb de kooi waar het vrouwtje broedt nu zoveel mogelijk dicht gehouden om haar op adem te laten komen, ze heeft er nogal een taak aan.

Misschien kunnen jullie er iets over zeggen?


Loeky

Hallo,

Welkom op ons forum!

Wij hebben een aparte rubriek over broeden op onze site. Heb je dit al door gelezen?
Je kunt in ieder geval eieren vervangen door nep eitjes.

Succes! :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

Citaat van: Loeky op mei 20, 2014, 23:12:54
Je kunt in ieder geval eieren vervangen door nep eitjes.
Succes! :)
Heeft ze al geprobeerd (knikkers).

Ik zou ook eens kijken in 't gedeelte over broeden, daar kun je vaak al veel tips en adviezen uit halen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Als je de eitjes weghaalt leggen ze vaak weer nieuwe.
Je kunt ze het beste gelijk vervangen door kunsteitjes
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

GreenGirl

Dit is dus de reden dat ik dit een erg slecht forum vindt: iemand die zegt dat je maar verder moet zoeken en anderen die over kunst eitjes praten terwijl ik duidelijk gezegd heb dat ze die er uit gooit. Maar goed, voor de genen die wel goed advies zoeken: je kunt beter het mannetje weghouden, wat ik gedaan heb en dat hielp. We hebben uiteindelijk vijf eitjes gekregen en daarvan zijn er 3 uitgekomen.

Kleintjes

#5
Citaat van: GreenGirl op juni 09, 2014, 11:49:32
Dit is dus de reden dat ik dit een erg slecht forum vindt: iemand die zegt dat je maar verder moet zoeken en anderen die over kunst eitjes praten terwijl ik duidelijk gezegd heb dat ze die er uit gooit. Maar goed, voor de genen die wel goed advies zoeken: je kunt beter het mannetje weghouden, wat ik gedaan heb en dat hielp. We hebben uiteindelijk vijf eitjes gekregen en daarvan zijn er 3 uitgekomen.

Even voor de duidelijkheid: Er zijn genoeg popjes die ook alleen blijven leggen, vandaar dat 't zo moeilijk is om er iets passends op te vinden. Kunsteitjes helpen vaak, vandaar de suggestie (ook al had je dit al geschreven. Vergissen is menselijk hoor, hoef je niet over te vallen.) De zoekfunctie brengt verschillende opties naar voren, die wellicht de oplossing kunnen zijn.

Enne, beleefder mag ook wel.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses