Parkiet is seksueel actief, schreeuwt en spuugt zaadjes op.

Gestart door ChicoParkiet, mei 13, 2014, 21:28:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChicoParkiet

Goedenavond allemaal!

Ik heb een vraag over het gedrag van mijn parkiet Chico.
Toen we hem kochten was hij heel erg jong, maar kon wel zelfstandig eten. We zijn veel  met hem bezig geweest en hadden hem snel tam.
Het beestje fluit mooi, praat en kwam veel bij ons.

Hij wordt nu ouder en ik merk verandering in het gedrag.
Als er een telefoon/afstandsbediening op de tafel ligt spuugt hij er zaad overheen. (voerend)
Als hij daar mee klaar is, is de televisie aan de beurt, daarna de radio en de bloempotten.
Wij hebben altijd het standpunt dat onze vogel los mag zijn, als wij thuis zijn en in de kooi moet als we weg gaan.

Maar dit is gewoon te vies voor woorden. Als hij een uurtje uit de kooi is, moeten we alle apparatuur bij langs om de gevoerde zaadjes op te ruimen.

Ook is hij heel erg seksueel actief.
Voor en na de daad, voert hij het spiegeltje. Tijdens deze daad is hij erg agressief op handen, maar ook onze aanwezigheid en begint dan hard te schreeuwen. Puur uitdagen, omdat hij steeds onze reactie peilt na schreeuwen. Hij is op sommige dagen om de minuut op de spiegel aan de gang.

Een vogelarts heeft me verteld dat je slecht gedrag zoals het schreeuwen moet negeren. Dit deden we in het begin een aantal weken vol gehouden.
Als hij weer rustig aan het kibbelen was, gaven we hem weer aandacht. Het schreeuwen is nu ZO erg dat het niet meer te negeren valt en hij spendeert nu veel tijd in de bijkeuken, zodat we de televisie nog kunnen verstaan.
Ik heb vaker parkieten gehad, maar dit nog niet eerder mee gemaakt. Het plezier in de vogel is nu ook erg aan het afnemen, voor de vogel zelf is het denk ik ook niet leuk meer.

Wat zou ik kunnen doen om het gedrag corrigeren? Het spiegeltje heb ik er nu uitgehaald en ik merk dat hij nu weer rustig kwebbelt.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Kleintjes

Spiegeltje er uit is inderdaad 'n verstandige stap. Sommige parkietjes kunnen er erg heftig op reageren, anderen kijken er niet naar om.

Ik zou hem wel weer gezellig bij jullie zetten, schreeuwen negeren uiteraard - al zal dit waarschijnlijk inmiddels al veel minder zijn geworden. Veel parkieten zijn gebaat bij 'n vriendje / vriendinnetje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses