nieuwe parkiet apart zetten?

Gestart door elyon88, mei 04, 2014, 20:19:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elyon88

Ik heb sinds vrijdag een 2e parkietje (mannetje, 2 maanden oud) om het wat gezelliger te maken voor mijn eerste parkietje (popje, 3 maanden oud). De kweker zei dat ze gelijk bij elkaar konden, omdat ze allebei nog heel jong waren. Ik heb ze samen in een nieuwe kooi gezet.

Het nieuwe parkietje is nog een beetje onwennig, zit over het algemeen op dezelfde plek, behalve als hij gaat eten, of wanneer het popje toenadering zoekt (heel lief), of begint te happen (lijkt een beetje kibbelen om plaats in de rangorde te bepalen). Dan doet hij een paar stapjes opzij op vliegt naar een andere stok. Hij doet niks als ze in de buurt zit maar niks doet, maar zit wel alert, en af en toe knarst hij wat met zijn snavel, of klikt met zijn tong tegen zijn snavel of poets een paar veren.

Ze zijn net buiten de kooi geweest, en daar zit het popje hem heel erg op te jagen, en in zijn staartveren te bijten. Ze zaten toen wel op de oude kooi van het popje. Wanneer ze niet bij elkaar in de buurt zitten, en af en toe ook in de kooi zitten ze naar elkaar te fluiten.

Ik vraag me af het  misschien beter is om het nieuwe vogeltje apart te zetten en eerst goed te laten wennen aan de omgeving (ik heb het idee dat hij toch nog een beetje overweldigd is van alles, en alles nog een beetje eng vind). Of is het op dit moment, nu ze al 2 dagen bij elkaar zitten beter om ze bij elkaar te laten zitten?

karin v h

Leuk dat je een maatje voor je popje hebt gekocht.
Ze moeten allebei aan elkaar wennen. Dit kost tijd. Vergeet niet dat de een vertrouwd romd vliegt en de andere nog heel onwennig.
Laat ze maar bij elkasr zitten, zo leren ze elkaar kennen en groeien ze naar elkaar toe.
Misschien moet je de oude kooi gewoon wegzetten, tenminste niet in het zicht die heb je nu toch niet nodig.
Veel plezier met ze.