Nieuwe parkiet, boel vragen

Gestart door Foefie2014, april 26, 2014, 14:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Foefie2014

Hallo allemaal,

Ik ben Inge en ik heb me aangemeld omdat mijn moeder van 83 sinds kort een parkiet heeft. Hij zal een maand of 9 zijn en woont sinds gisteren in een prachtige Montana Madeira 1, een enorme vooruitgang en hij heeft het erg naar zijn zin in deze kooi (vorige kooi was veel kleiner).

Ik heb best wat vragen want we willen natuurlijk dat hij het zo goed mogelijk heeft.

Ik heb verschillende houten stokken gekocht met verschillende diktes. Er hangt een touwladder die hij al gelijk in gebruik nam.
Gisteren een badje gekocht waarvan ik nog niet weet of die past. Zijn andere badje pastte in ieder geval niet dus als iemand weet wel badje goed past dan hoor ik dat graag.

Gisteren heb ik hem ook voor het eerst een douche gegeven met de plantenspuit op nevelstand. Hij vluchtte wel naar de andere kant van de kooi maar kwam wel gelijk weer terug. Ik neem aan dat dat een goed teken is? Ik spuit boven de kooi dus niet rechtstreeks naar de parkiet.

Ik heb nog een grote bal gekocht gemaakt van een soort grit, met openingen erin. In de bal zit vlastouw en gierst. Op de foto staat geen grasparkiet afgebeeld maar alleen iets grotere vogels. Volgens de verkoper kon het prima. Bal is zo'n 15 cm doorsnee.
Wat denken jullie?

Morgen hang ik nog een schommel van touw op en krijgt hij nog een balletje met bel en ik wil een wc rol vullen met kartonnen reepjes.

Hij is al een paar keer uit zijn kooi geweest maar met de vorige kooi lukte het hem niet om de ingang weer te vinden. Hopelijk gaat dat met deze kooi beter.
Aan de andere kant van de kamer staat nu ook een speel/klimding waar hij op kan gaan zitten.

Is een wormenkuur noodzakelijk? Hij zit binnen en de kans dat er een 2e parkiet bij komt is erg klein.

Ik ga zeker de zoekfunctie hier gebruiken maar alle tips en adviezen die mensen hier in dit topic kwijt willen zijn meer dan welkom.

Foefie2014


Loeky

Hoi Inge,

Allereerst welkom op dit forum.

Fijn dat jij je al ingelezen hebt op dit forum. ;)

De kooi lijkt mij perfekt en ook de speeltjes zijn goed
en een leuke parkiet.
Een schommel vinden parkieten altijd fijn. Ze gaan daar
's nachts op zitten om te slapen.

Een wormenkuur is niet nodig hoor. Je parkietje is toch niet ziek?

Wel wil ik vermelden dat parkieten groepsdieren zijn en met zijn tweeën
gelukkiger zijn. Dat wil niet zeggen dat ze alleen niet gelukkig zijn. Wel
hebben ze dan heel veel aandacht nodig.

Als je nog vragen hebt die je niet kunt vinden met de zoekfunctie, stel ze gerust.

Succes!  :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Puckie

Ik zou er met touw speeltjes wel om denken.Regelmatig kom ik foto's tegen van parkietjes die ernstig gewond zijn geraakt en soms zelf een heel pootje kwijt doordat ze er in verstrikt raken.

Loeky

Dikke touwen kan geen kwaad, dunne wel. Ik heb gewoon schommeltjes van hout en die zijn zelf gemaakt, maar ze zijn ook te koop in de dierenwinkel  :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19