jong uit nest gevallen

Gestart door Dianne, april 19, 2014, 19:58:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dianne

Hoi,

Mijn parkietje heeft in z'n (lege) waterbakje een jong groot gebracht (lang verhaal hoe het zo is gekomen) maar het kuikentje die klimt er nu steeds uit. Het diertje ligt sinds vanmorgen onderin het kooitje en ik weet niet of hij/zij zelfstandig kan eten/drinken. Terugzetten heeft geen zin, hij klimt er steeds weer uit. Moeder zit ook in de kooi maar lijkt zich weinig te bekommeren.

Ik heb nu een bakje met voer, water en een hardgekookt eitje neergezet. Of moet ik zelf gaan voeren?

groetjes,
Dian

Sonja

Hallo Dian,

Kun je hem/haar niet ergens anders in zetten waar hij niet uit kan klimmen?

Áls hij al zelf probeert te eten, zal hij nu zeker nog niet genoeg zaadjes kunnen pellen om zijn maagje voldoende te vullen.
Trosgierst pelt wat makkelijker dan gewone zaadjes, dus dat je dat hebt gegeven is goed.
Je kunt hem nog wat meer helpen door de zaadjes wat te kneuzen met een vijzel of achterkant van een lepel.
Dan hoeft hij minder moeite te doen om ze te pellen.

Weet je zeker dat de moeder helemaal niet naar hem omkijkt, of lijkt dat maar zo en gaat ze toch af en toe naar hem toe?

Hou goed in de gaten of hij wel eten binnen heeft gekregen, je kunt (heel voorzichtig) even aan zijn kropje voelen.
Een parkietje kan niet lang zonder voedsel, na 24u gaat het mis...

Heb je parkietenpap in huis (bijv. Juvenile)?
Want als de moeder echt niets meer geeft, en het kleintje eet nog niet (voldoende) zelf, zul je bij moeten voeren met pap.

Groetjes
Sonja

karin v h

Ik sluit mij aan bij Sonja maar kun je dat waterbakje waar het steeds uitvalt niet op de grond zetten of aan de onderste stralie hangen desnoods met iets zachts eronder zodat het niet zo hard valt?
Hoe oud is het jong eigenlijk?
Ja alshet te lang geen voeding krijgt moet je inderdaad gaan voeren maar heb je dat in huis?

Dianne

ik had al zoiets op het parkietenforum gelezen en heb het aan de dierenwinkel gevraagd maar die zeiden er nooit van gehoord te hebben en kon nergens een merk vinden.

Ik heb nu palletvoer gekocht en dat zacht gemaakt en proberen te voeren, maar dat lukt niet echt. Ik zsm het papje proberen te halen ergens (nu en morgen pasen dus alle winkels dicht )

Vandaag en morgen is er nergens iets te krijgen, ik ga zometeen nog wat zaadjes kneuzen en het waterbakje op de grond zetten en hem daar inzetten. Kijken of dat iets uithaald.

Het kan zijn dat moeder er wel bij zit, maar ik heb het nog niet gezien.

Hou jullie op de hoogte.

Dianne

Het kuikentje heeft het niet gehaald.

Ik ben er ziek van.

Ik ga me even goed inlezen en ga nu wel proberen om een keer een nestje te kweken, ik vond het zo leuk om te zien hoe hij groeide en mijn Snowy deed tot nu toe zo goed als mamma.


Sonja

Hallo Dianne,

Wat een ontzettend verdrietige afloop. :'(
Veel sterkte met het verlies van dit lieve kleintje...

Ga je aub eerst héél erg goed inlezen voordat je begint aan het kweken.
Er kan een heleboel misgaan, en je moet je echt goed voorbereiden!

Groetjes
Sonja