Help: Nieuw parkietje bij oud parkietje?

Gestart door Alexvthooft, maart 31, 2014, 23:14:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexvthooft

Hallo Allemaal,

dit is niet mijn eerste bezoek aan het forum, maar wel als geregistreerde.
Allemaal ook bedankt voor de vele hulp die ik al van deze site heb mogen ontvangen

Ik heb al veel gelezen over het plaatsen van een nieuw parkietje bij een ouder parkietje, maar mijn/onze specifieke situatie kan ik niet terugvinden.
Mocht dit al beschreven zijn dan hoop ik dat iemand een link kan plaatsen, anders hier mijn vraag:

Sinds 3 dagen hebben wij een nieuw grasparkietje erbij, Eric.
Het gaat ontzettend goed met Eric en nog nooit heb ik een parkiet zo snel zo handtam zien worden (ik geloof dat de kweker ook al dol was op het beestje).
Nou is Eric niet echt het probleem, maar Eddie wel (ons twee jaar oude grasparkietje).

Het gaat hier niet om vechten, en ze kunnen elkaar goed hebben (alhoewel nog met een kooi ertussen, want ik wil Eric eerst meer laten wennen en wat beter trainen voordat ik ze echt bij elkaar zet), maar het gaat erom dat Eddie totaal en volledig uit zijn bolletje gaat van 'verliefdheid' als het gaat om Eric. Hij wil constant bij hem zijn en nu maak ik mij hier wat zorgen om.

Eric negeert hem genoeg en gaat redelijk zijn eigen gangetje als hij even geen behoefte heeft aan aandacht, maar Eddie lijkt dit niet echt op te kunnen geven. Nu zijn ze vandaag voor het eerst alleen thuis geweest (kooien halverwege tegen elkaar aan zodat in ieder geval Eric ook wat rust kan krijgen) en toen ik thuis kwam ging Eddie eigenlijk nog steeds/ of alweer uit zijn bol.
Hij lijkt niet gestrest, maar dat gedrag lijkt mij toch niet lang goed gaan.

Heeft iemand ideeen over wat ik hiermee kan doen?

Op dit moment zet ik Eddie vaak even in een andere kamer en verdelen mijn vrouw en ik ons over de kamers zodat beide aandacht krijgen en vooral Eddie ook even lekker kan vliegen, dit lijkt wel goed te gaan. Maar moet ik dit ook overdag doen.

Ik wil Eric, en ons, in ieder geval ongeveer 2 weken de tijd geven om zonder Eddie even te wennen (en te trainen) in zijn nieuwe omgeving.
Mijn opties zijn redelijk ruim en naast het kunnen separeren van de vogels door een aantal deuren te sluiten zou ik Eddie ook bij zijn vast logeeradres (mijn schoonouders) kunnen onderbrengen. Daar is hij regelmatig geweest, krijgt hij veel aandacht en heeft hij alle ruimte om te vliegen en doen en laten waar hij zin in heeft in een veilige omgeving (ze zijn ook veel thuis).

Kan iemand ons adviseren, want ik maak me echt wat zorgen?

Roos, Alex, Eddie "the Eagle" en Eric "the Eel"

Parkieten-Freak

#1
Welkom op het forum Alex! :)

Als ik goed tussen de regels doorlees, vinden jullie het belangrijk dat Eric goed tam wordt maar jullie 2-jarige grasparkiet Eddie wil op zijn beurt heel graag bij Eric zijn. Op zich hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
Ik kan me voorstellen dat je (qua tam maken) een uurtje of meer per dag alleen met Eric wil "oefenen" zonder Eddie erbij. Ik begrijp dat dat in jullie geval qua ruimte en tijd heel goed te regelen is en dat kun je met een gerust hart doen.
In de ene kamer Eric, en in een andere kamer laat je Eddy ondertussen lekker zijn ding doen. Daar is helemaal niets mis mee. Beide vogels krijgen op deze manier volop aandacht. Van jullie en daarna ook van elkaar. Ik zie geen reden om Eddy tijdelijk uit huis te plaatsen.
Voor vogels is het heel erg fijn om een soortgenootje te hebben. Samen lekker kwetteren en kibbelen. Samen lekker vliegen en op jullie schouders zitten. Tja, en als ze elkaar dan ook nog eens heel leuk vinden zou voor mij het ideale cirkeltje rond zijn...... :)


Alexvthooft

Hallo Parkieten-Freak,

hartelijk dank voor je reactie en je welkom heten :)
Heel erg fijn dat je zo snel gereageerd hebt!

Dat is fijn om te horen.
Je leest het eigenlijk vrij goed tussen de regels door :)
Het enige waar ik mij nog een klein beetje zorgen om maak is dat Eddie zo totaal uit zijn dak gaat als Eric in de buurt is.
Hij stuitert letterlijk de hele kooi door om maar bij Eric te zijn.

Denk je dat ik mij daar nog zorgen om hoef te maken?
En is jou advies om overdag (wanneer wij niet thuis zijn) de kooien gewoon tegen elkaar aan te zetten?
En heb je eventueel nog advies als we kijken naar mijn 2 weken 'gescheiden' houden voordat ze samen mogen vliegen en zijn?

Verder ben ik ook erg blij met dat ze goed lijken te kunnen en het feit dat Eric zo makkelijk trainbaar is. Heel dankbaar daarvoor want je weet maar nooit van te voren. ;)

karin v h

Het is duidelijk dat ze dus gek zijn op elkaar en dan is het ook wel zielig om ze van elkaar weg te houden. Tam maken kun je ook met zijn tweetjes want Eric zal gauw alles na gaan doen wat Eddy ook doet.
Je zou Eddy ook los kunnen laten als Eric in de kooi zit laat ze elkaar maar verkennen.
Ik vind persoonlijk 2 weken wel erg lang om ze van elkaar gescheiden te houden. Zelf heb ik het 2 dagen gedaan en dan mogen ze bij elkaar. Ze moeten eerst even aan mij wennen en aan mijn hand en daarna hup bij de anderen maar iedereen heeft zij eigen ideetjes erover.
Ga je als je ze bij elkaar gaat zetten wel de kooi helemaal anders inrichten anders komt Eric in het domein van Eddy en dat is niet goed.
Als je de kooi anders inricht, stokjes op een andere plaats en de eet- en waterbakjes op een andere plek en speeltjes dan hebben ze tegelijk een andere kooi en is het voor allebei nieuw.
Heel veel plezier met je 2 mannetjes en succes met het verder tam maken. ;)

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Karin van H.
Als Eric handtam is, laat ze dan maar lekker van elkaar genieten en samen vliegen. Ook ik vind het niet nodig om daar 2 weken mee te wachten.
Veel succes met beide kereltjes!  :)


EliseAvi

Eddy is waarschijnlijk gewoon heel erg blij dat hij een nieuw vriendje heeft gekregen. Als je ze bij elkaar doet is de nieuwigheid waarschijnlijk er snel vanaf. En als die niet gebeurd kan je ze altijd weer even apart zetten. Desnoods doe je ze eerst even bij elkaar en maak je de tijd dat ze bij elkaar zitten steeds langer.
Succes