Morgen is het zover

Gestart door ajkmtl, maart 28, 2014, 19:37:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ajkmtl

Onze eerste parkiet hebben we 2 jaar geleden aangeschaft. Deze was binnen een paar dagen tam.
Nu 2 jaar verder is het ongelooflijk hoe tam hij is. Om 8 uur gaat hij de kooi in en vraagt om te slapen. Wij doen er een donkere deken overheen. Hij heeft een perfect ritme dat je de klok er gelijk op kan zetten. Hij is zo gewend aan alles dat hij om 18:00 uur op de deur gaat zitten zodat hij in de gang kan kijken. Hij weet dat ik thuis om rond die tijd. Een geweldige parkiet. Overal gaat hij ons achterna. Nu na 2 jaar hebben we besloten om nog een parkiet te nemen. Deze halen we bij een fokker. De eerste was 5 en halve week oud. Hij heeft er nu weer 1 van 5 en halve week oud. Dit is een mannetje.
Dus 2 mannetjes dat moet gaan.
Ik heb nog wel een paar vragen. We hebben een hele grote kooi. Kan ik ze gelijk bij elkaar zetten in 1 kooi?
Ik heb gelezen dat je de kooi moet veranderen voordat je de 2e parkiet erbij zet.
Heeft dit wel zin?
Zal de parkiet die we al hebben zo tam blijven?


DobbyFloppy

De meningen zijn hier erg over verdeeld. De ene kiest er weer voor ze eerst apart te houden. De ander kiest er weer voor de inrichting compleet te veranderen en ze vervolgens samen te zetten.
Mijn mening is zet ze eerst even apart in een kooi. Als je ziet dat ze naar elkaar toe gaan trekken zou ik ze samen zetten.

Blijft je andere parkiet nog tam? Ja tuurlijk!
Integendeel zo wordt je nieuwe parkietje juist nog tammer omdat hij ziet dat je andere parkiet totaal niet bang voor jou is en zo zal ook je nieuwe parkiet redelijk snel tam worden (afhankelijk van het karakter)
De vogels zullen alleen iets meer aandacht aan elkaar besteden.
Jou parkietje zal je nieuwe parkiet ook wat gaan rondleiden.

En verstandig dat je er nog een parkietje bijneemt het zijn immers groepsdieren ;)

Alvast veel plezier met je nieuwe parkietje!
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

ajkmtl

Bedankt voor je antwoorden.
Helaas was het een weekje later geworden en ipv een mannetje is het een pop geworden.
Ik heb er voor gekozen om 1 kooi te gebruiken.
De kooi die we hebben is enorm groot en ze kunnen hun eigen plekje vinden.
Het nieuwe popje is al naast de ander gaan zitten.
Wel merken we dat het even wennen is.
Af en toe vliegt hij ze kooi weer in en gaat op verkenning uit.
Wel blijft hij gefocused op ons en komt hij naar ons toe.
Er is geen strijd in de kooi en bieiden blijven rustig en houden elkaar in de gaten.
We gaan het zien hoe dit gaat lopen. We hebben er zin in om ook ons nieuwe parkietje tam te krijgen zoals de ander.

Loeky

Komt vast helemaal goed met die twee! Succes met tam maken. Zal vast goed komen. Als ze ziet dat de ander niet bang is durft zij ook meer.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19