Parkiet legt onverwacht een ei.

Gestart door Memati, maart 11, 2014, 17:34:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Memati

Nadat mijn parkietjes afgelopen weekend helaas ontsnapt waren. (Zie prikbord), heb ik 3 nieuwe parkietjes gehaald.1 vrouwtje en 2 mannetjes. Alle 3 ongeveer 2 jaar oud.

Deze had ik van iemand die een grote voliere heeft, en er verschillende vogels heeft.

Gisteren kreeg ik het mooie bericht dat 1 van mijn parkietjes gevonden was.
Deze heb ik opgehaald, en bij de nieuwe parkieten in de kooi gezet.
Het is waarschijnlijk een vrouwtje, maar dit is nog niet met zekerheid te zeggen, omdat ze nog 4 maanden oud is.(heb hier al eerder een topic over geopend bij "overige vragen").

Met de 3 parkietjes kreeg ik ook een nestkast mee, omdat erbij werd gezegd, dat het vrouwtje weleens kon gaan broeden. En al eerder had gebroed. En jongen heeft gehad.

Ik heb me over het broeden enzo al flink ingelezen, waaronder hier op het forum. Maar natuurlijk nog niet genoeg. Maar had ook gelezen, dat als je geen nestkast ophangt, de parkiet niets zal leggen. Maar tot mijn verbazing is dit vandaag wel gebeurd. Toen ik net thuiskwam, lag er een ei op de bodem. Deze was wel kapot.

Ik ben bezig met de bouw van een kamervoliere, zodat de vogels de ruimte hebben, en het nestkastje er makkelijk in past. Dus daarom had ik ook nog geen kastje opgehangen.

Aangezien er nu een ei ligt, heb ik alsnog een kastje opgehangen, en het ei erin gelegd.

Heb ik dit goed gedaan?

En moet ik me zorgen maken om de 2 vrouwtjes? Ze zijn wel regelmatig met elkaar bezig, dus "schreeuwen" naar elkaar, pikken naar elkaar en het oudere vrouwtje, die dus "waarschijnlijk" het ei heeft gelegd, is behoorlijk druk.

Ik heb een paar foto's van hoe ik het nu heb. Hoop eind deze week de kamervoliere klaar te hebben.

Advies en raad is welkom.

Ps. Had er al een bakje ei-krachtvoer bij gezet.

En geef ze ook sinds vandaag Xtravital van Beaphar.

parkietengek12

Ik wil eerst even zeggen dat ik dit bericht positief bedoel, niet dat je denkt dat ik negatief en boos doe. Tekst komt altijd anders over dan in het 'echt' ;)

Goed dat je een kamervoliere aan het bouwen bent! Deze kooi vind ik persoonlijk veelste klein voor 4(!) parkieten.
Parkieten hebben meer aan lengte/breedte dan hoogte kwa kooi. Tip voor je kamervoliere ;)

Je hebt nieuwe parkieten gekocht, zaten deze al in deze kooi?

Je zou er slim aan doen om het nestkastje weg te halen. Zoals eerder legt ze het ei op de bodem, verder doet ze er dan als het goed is niks mee.
Eitjes gewoon op de bodem laten liggen, weghalen kan ervoor zorgen dat ze eieren leggen/aanmaken.

Ik zou de de indeling van je kooi veranderen, zo is de kooi voor alle parkieten nieuw en kunnen ze niet gaan 'vechten' om bepaalde plekken die ze nu ineens moeten delen met nieuwe parkieten (als je dit nog niet gedaan hebt, vandaar de eerste vraag :) ).

Als je de kooi-indeling hebt veranderd en het nestkastje is weg, zouden de popjes ook wat beter aan elkaar kunnen wennen.
Nu is het alleen maar stress voor beide, de ene wilt broeden en de ander zit ineens bij twee nieuwe parkieten. Popjes zijn vrij pittig, en in zo'n overbevolkte kooi broeden in deze situatie is alles behalve slim ;)


Broeden kost voor een pop veel energie, goed dat je nu eivoer aanbied. Dit is natuurlijk geen wondermiddel dus na één keer eten zijn ze niet gelijk klaar om te broeden.
Als je vanaf vandaag elke keer eivoer aanbied, zou je als je, je kamervoliere af hebt en de parkieten gewend zijn, kunnen beginnen met een nestkastje ophangen (minimaal 3, aangezien je nu twee popjes hebt!).

Toch wil ik ook nog even zeggen dat ik het wel raar vind dat je nu ineens drie nieuwe parkieten koopt. Afgelopen weekend zijn er 4 weggevlogen, misschien vind je ze allemaal wel terug.
Heb je dan wel genoeg ruimte voor 8 parkieten + dan nog eventuele jongen?
Ik zou eerst goed bedenken wat je allemaal wilt voordat je weer een nestkastje op gaat hangen, het zijn wel levende wezens die van jou afhankelijk zijn ;)

Memati

Ik heb deze kooi juist gekocht, op advies van de dierenwinkel... Maar heb nog een kooi staan. Dus kan de vogels eventueel verdelen, tot de voliere klaar is.

Ga de nestkast ook weer weghalen. En leg die ei weer op de bodem terug.

De voliere wilde ik eerst ongeveer 2 meter hoog en 1 meter breed maken. Maar ik ga het iets lager maken. Ongeveer 1.50 meter denk ik.

Is 1 meter breed wel voldoende? Anders kan ik dit wellicht nog aanpassen, maar zit ook een beetje met de ruimte in huis.

Ik kan ook altijd eventueel een broedende parkiet, of zodra die jongen heeft, en deze uit het nestkastje komen, over plaatsen in een andere kooi.

De vogels heb ik zonder kooi mee gekregen, en opgehaald met een andere kooi, die ik dus heb liggen.

In die xtravital voer zit ook eivoer, moet ik alsnog extra eivoer er apart bijgeven?

Als de andere parkietjes teruggevonden worden, al denk ik dat dit niet zal gebeuren, heb nog altijd een andere kooi dus, waar ze in kunnen. En eind van de week heb ik dan dus 2 kooien over.

En dat het levende wezens zijn, waar je respect voor moet hebben besef ik me maar al te goed. Vandaar dat ik ook niet zomaar wat ga doen, en ook hier dus om raad en advies vraag.

En bedankt voor je waardevolle advies en raad. Zal ik zeker wat aan hebben.


karin v h

De vraag is zo wie zo (of ik heb het niet goed gelezen hoor) wie is de vader van het ei?
Heb je een paartje gekregen of heb je toevallig een vrouwtje en een mannetje gekregen dan is de vraag of er zo wie zo iets gaat gebeuren met het ei. Hou het vrouwtje goed in de gaten of er nog niet een ei aan gaat komen?
Ik zou inderdaad in dit geval het broedblok weghalen, alles is nu nieuw en anders. Ook is zelfs de vraag of je het ei moet laten liggen, ik zou het persoonlijk ook verwijderen.

Inderdaad zou ik ook de indeling eventjes veranderen omdat je nu ineens een parkietje terug gevonden hebt en dan zitten ze allemaal in een nieuwe indeling krijg je ook geen oorlog in de kooi.

Kijk zo wie zo uit als je 2 vrouwtjes hebt ook met een kamervoliere dat je dan 2 broedblokken op moet hangen maar het andere parkietje is nog te jong dus als je al jonkies wilt zul je een aparte kooi moeten nemen anders krijg je oorlog in de kooi want beide vrouwtjes willen in het broedblok.

Je zegt dat je een voliere wilt bouwen maar je praat over de breedte en over de hoogte maar de diepte is wel zo belangrijk. Ga je de parkietjes ook los laten vliegen of zitten ze de hele dag in de voliere dat zijn allemaal factoren die meespelen als je er eentje gaat maken. Het is belangrijk dat ze ruimte hebben en dat ze zich kunnen bewegen en als je zelfs nog wilt gaat kweken dan is dat heel belangrijk.

P.s. wel een mooie opmerking van degene waar je de parkietjes hebt gehaald 'het kan wel eens zo zijn dat het vrouwtje kan gaan broeden'........ hij wist allang dat ze een ei bij haar had, dat komt er niet van de een op de andere dag in. ;)


Memati

Ik heb 1 vrouwtje met 2 mannetjes gehad. Diegene van wie ik de vogels heb gekocht, zei dat ze niet wisten welke haar partner is, en dat ze verzorgd wordt door beide mannetjes...

Ik hou ze goed in de gaten, en zie wel dat 1 mannetje meer aandacht geeft en krijgt dan het andere. Dus heb t vermoeden dat die de partner is, maar zeker weten doe ik t dus niet...

De diepte van de kooi heb ik vergeten te vermelden. Maar deze zal ongeveer 80cm zijn.

Memati

Oja, en de "vroegere" parkietjes liet ik dagelijks los vliegen in de kamer. Ik gooide het kooitje open, en ze gingen er zelf in en uit.

Heb het met deze nog niet gedaan. Wil ze eerst rustig laten wennen. Maar ook deze zal ik gewoon dagelijks lekker los laten vliegen.

Loeky

En zijn er nog meer parkietjes van je terug gevonden? Was ik wel benieuwd naar! Fijn dat jij je parkieten regelmatig laar rond vliegen.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Memati

Nee, helaas nog steeds maar 1...

:(

Heb de hoop ook opgegeven eigenlijk, want deze was ook behoorlijk zwak toen ze gevonden was, werd mij verteld. Ze zat op een voorruit van een geparkeerde auto, de vinder heeft zelf ook parkieten, toen die er met de kooi in de buurt kwam, ging ze direct die kooi in.

Ik hoop dat überhaupt iemand de parkietjes gevonden heeft en er nu goed voor zorgt.