Geschikte kooi?

Gestart door Puckie, maart 07, 2014, 10:23:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Puckie

Vorige week hebben mijn dochter en ik een kooi gekocht omdat we graag een grasparkietje wilden.
Deze is het geworden http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grote_parkiet/andere/73535
We hebben ook een grasparkietje gekocht bij een kweker/hobbie vogeltje was toen ongeveer 8 weken.
We kunnen nu al met de hand in de kooi heel dichtbij komen maar op de hand(met zaadjes) wil hij/zij nog niet dus we blijven gewoon geduld hebben.
Nu twijfel ik in eens wel over de kooi,vogeltje lijkt wel tevreden en heeft ondertussen een aantal speeltjes gekregen maar weet nog niet echt wat ze er mee moet.
Alleen nu twijfel ik in eens of het wel een geschikte kooi is,ik lees verschillende adviezen,brede kooi/hoge kooi.
Onze kooi is 46x35x101, dus eerder hoger dan breed...
Vandaag haal ik toch nog een een vriendje op bij dezelfde kweker omdat een toch wel zielig is vinden we.Het is de bedoeling dat ze wel dagelijks even los door de kamer kunnen vliegen al denk ik dat ze dan eerst wel een beetje tam moeten zijn?
tralies voor en achter zijn verticaal en de zijkanten horizontaal,van beide wat dus.
Heb ik nu wel de juiste kooi of had een bredere toch beter geweest?

Samm

Is een mooie kooi hoor, ruim genoeg :)! Super leuk dat je een vriendje haalt, let je er wel op dat je niet 2 popjes hebt uiteindelijk?

Puckie

Hij is nog maar 8 weken dus was niet goed te zien,die man dacht dat dit een popje is maar is nog niet goed te zien helaas,ik zal hem vragen een te geven waar van hij denkt aan een mannetje!
We vinden haar nu wel een beetje zielig zo alleen in een grote kooi.
Als ze buiten vogels hoort gaat ze roepen dus straks snel een er bij!

Sonja

Hallo Puckie,

Wat leuk dat je een parkietje hebt aangeschaft. :)
En fijn dat je er t.z.t. ook een lief soortgenootje bij gaat halen.
Twee mannetjes gaan goed samen, een mannetje en een popje ook.
Heel soms gaan twee popjes ook goed samen, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Ik vind de kooi op zich wel mooi, maar ik vind wel dat er meer verticale tralies zijn dan horizontale.
En juist die laatste gebruiken parkietjes graag om te klimmen.
Om dat "probleem" een beetje op te vangen, kun je natuurlijk zorgen dat je genoeg klimgelegenheid geeft in en buiten de kooi, dan is het ook goed.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van die dakjes etc., de ervaring heeft me geleerd dat parkietjes daar niet zoveel mee doen en dan is het eigenlijk een beetje verloren ruimte.
Voor jezelf ook een beetje lastiger met schoonmaken.
Ik koop het liefst een wat brede kooi inderdaad, in het verleden had ik een hoge en ze gebruikten er slechts de bovenste helft van.
Dus nu heb ik er eentje die breder is en minder hoog.

Over tam maken etc. is al heel veel geschreven op het forum, je kunt er met de zoekfunctie een heleboel over vinden.
En ook op de site, zie: http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Heel veel plezier met je kromsnaveltje! :)

Groetjes
Sonja

Puckie

Schoonmaken gaat denk ik niet zo lastig,de la kan er zo uitgeschoven worden en de kooi heeft heeel veel deurtjes en het dak kan er af.
Tot nu toe zit ze regelmatig boven in op het schommeltje.
Er zaten drie zitstokken bij,heb er zelf nog 2 bijgekocht en 2 van katoen die je kan buigen.
Er hangen nu twee grote speeltjes is met touwtjes belletjes en houten kralen.Oh ja en ook nog een laddertje.
Misschien dat ik nog wat laddertjes aan de voorkant kan bevestigen dan hebben ze meer klimruimte..
De bedoeling is dat ze er elke dag uit mogen en ben nu al met een boom bezig,met de storm afgelopen jaar is een sering van ons gesneuveld en heb de stam bewaard,een stevige stam en ongeveer 180 hoog met wat zijtakken dus dat leek me wel leuk als speelboom straks als ze wat tammer zijn.

Waarom heeft een bredere kooi de voorkeur?
Ik heb wel bredere gezien maar die waren dan misschien 20 cm breder dan ik nu heb en minder hoog,dus ik dacht dan ook minder speelruimte..

Sonja

#5
Hallo Puckie,

Ik heb gemerkt dat ze die extra hoogte (het onderste gedeelte) niet of nauwelijks gebruiken, mijn parkietjes in ieder geval niet.
Dus o.a. daarom vind ik een bredere kooi prettiger voor mijn vogels.
Die is natuurlijk evengoed hoog genoeg en het dak kan open.

Ze mogen er ook heel veel uit, bijna continu want ik ben veel thuis.
Maar het fijne van een brede kooi vind ik ook dat ze daar meer de ruimte hebben om hun vleugels in te gebruiken, enkele slagen in te kunnen vliegen, voor de (korte) perioden dat ze er eventjes niet uit kunnen.

In een hoge kooi komen ze wel in de bovenste helft ervan, maar mijn eigen ervaring is dat ze met die onderste helft niets doen.

Wat de stokken/takken betreft: het is prima om takken van verschillende dikte te geven, goed voor de spieren in de pootjes en goed voor de nageltjes die zo vanzelf afslijten, je hoeft ze dan nooit te knippen en dat is wel zo makkelijk. ;)

Maar nogmaals: je hebt geen "verkeerde" kooi gekocht hoor, maar je vraagt of het een geschikte kooi is en daarom geef ik even mijn mening erover. ;)
Met wat je allemaal van plan bent,  dat ze er vaak uit mogen, een speelboom krijgen etc., komt het dik in orde voor jouw kromsnaveltje(s). :)

Groetjes
Sonja

Puckie

Ik ga NU op weg om een vriendje dus binnen een uurtje is ze niet meer alleen :D
Hoe doen jullie dat eigenlijk met los,ze moeten eerst wel echt op de hand durven zitten denk ik voor ze los kunnen?
En na de tijd poepjes dweilen?

Ik vatte je reactie niet verkeerd op hoor sonja!

Iris7

Ze hoeven niet per se tam te zijn om los te mogen vliegen, ze zullen dan alleen niet zo snel bij jou komen zitten. Het is hier meestal niet zo dat ze dingen onder hebben gepoept, hoogstens een hoge plek waar ze graag blijven buiten de kooi.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Sonja

Hallo Puckie,

En, heb je inmiddels een lief soortgenootje voor je parkietje in huis? :)

Het is wel makkelijk als je parkietjes handtam zijn voordat je ze eruit laat, omdat je ze dan makkelijk op je hand kunt laten stappen om ze weer in hun huisje terug te zetten.
Al zijn er dan ook wel weer parkietjes die wegvliegen als je net met je hand bij het deurtje bent. ;)
Je kunt, in het begin, ook wat lekkers bij het deurtje hangen, dat wil ook nog weleens helpen.

Veel plezier met je boefjes,

groetjes, Sonja.

Puckie

Jaaa we hebben er eentje bij!Pycky die we als eerste hadden is blauw en nu hebben we er een gele met hier en daar wat groen bij.Ze gingen meteen naast elkaar op het schommeltje boven in de kooi zitten en aan elkaar zitten prutsen.
Vandaag maken we de boom af en misschien dat ze daar binnenkort in willen spelen.In de kooi spelen ze nog niet echt,ze zitten vooral naast elkaar en zo net en dan zitten ze in de voerbak en vliegen de zaadjes ons om de oren. Ik vind ze nog erg rustig maar misschien dat dat komt omdat ze nog zo jong zijn?

Puckie

Typ fout; de een heet pucky en de ander tweetje(heb een dochter van negen en die heeft de namen bedacht).

Puckie

Hoe kan ik hier een foto plaatsen?

Sonja

Om een foto te plaatsen, klik je op "voeg afbeelding toe" (dat is het eerste plaatje van de tweede rij).

Leuk dat Puckie een lief soortgenootje heeft gekregen. :)
Het wat "onrustige" gedrag in de kooi wat je beschrijft, is omdat alles nog nieuw is, dat komt in de loop der tijd vanzelf goed, hoor.
Er komt nu nogal wat op ze af: nieuw huisje, nieuw vriendje, nieuwe omgeving, etc.etc.
Ze moeten hun draai nog een beetje vinden.

Veel plezier met je parkietjes!

Groetjes
Sonja

Puckie

Foto plaatsen lukt niet,ik krijg alleen ?
Vogeltjes zijn nu los,net een paar rondjes door de kamer gevlogen en nu zitten ze alles van boven de bekijken op de gordijnroede!Geen idee hoe we ze ooit weer in de kooi gaan krijgen haha.
Speelboom is ook klaar alleen hebben ze daar nog niet naar omgekeken,komt vast later nog wel.

Puckie

Krijg alleen {img}{img}

Puckie

Ik hoop dat de foto lukt maar ik heb er een kooi bij gekocht en aan elkaar gemaakt dus ze hebben nu een parkieten villa!

Puckie

En let vooral maar even niet op de bende,ben even aan het "renoveren"in huis .