Schurftmijt of ander kwaal?

Gestart door Nelis, maart 06, 2014, 17:22:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nelis

Beste Parkieten freaks,

het is heerlijk vroeg voorjaar! Lekker weer, vrolijke voillere en het vooruitzicht van nestjes. Dit jaar beloofd mijn eerste jaar met nestjes te worden. Ik heb mijn voillere pas sinds september 2013.
Mijn pietjes zijn behoorlijk druk in de weer met elkaar, en dat vind ik absoluut geen probleem, maar ik zag vanmiddag iets waar ik eigenlijk best wel van schrok:
Een van de vrouwtjes die lijkt te gaan nestelen heeft symptomen die op schurftmijt lijken (schrale neusdop, broos naveltje met puntjes (ze zit ook niet erg goed in de veren, het lijkt net of ze wil ruien)). Een ander vrouwtje heeft een veel donkerder bruine neusdop die ook best schraal lijkt.
Opvallend is wel dat de mannetjes die deze twee vrouwtjes voederen helemaal nergens last van lijken te hebben. Ook het andere koppel lijkt erg gezond.

Nou is de vraag:is dit echt schurftmijt of komt het door de voeding die nagenoeg niet is veranderd, op grit na?
Wanneer het schurftmijt is: hoe kan ik de vogels het beste vangen en is neutrale vaseline smeren al goed genoeg? Of moet er penicilline in zitten?

Alvast bedankt!!

Sonja

Hallo Nelis,

Misschien wil je eerst even een duidelijke foto plaatsen van de parkietjes waar het om gaat?

Groetjes
Sonja

Nelis

Dit is het vrouwtje wat er het ergst aan toe is, de ander behandel ik voor de zekerheid dan toch mee, mocht het schurftmijt blijken.

Wat kan ik er het beste tegen doen dan? Ik maak de kooi schoon en sproei alles na met een plantenspuit met water en Dettol. Daarnaast zal ik de vogels moeten vangen en met vaseline in moeten smeren. Moet daar penicilline in zitten? En wat is de beste manier om je vogel te vangen, trouwens?

Sonja

Hallo Nelis,

Dat lijkt op beginnende schurftmijt.

Om te beginnen moet je nu zeker niet gaan broeden, dat doe je alleen met vogels die 100% gezond zijn.

Schurftmijt is heel besmettelijk en je moet dus ook alle vogels die je hebt (ik weet niet hoeveel je er hebt?) om die reden ook meebehandelen.
Verder alles ontsmetten.

Het lijkt me niet te doen om iedere dag je vogels uit de volière te vangen en met vaseline te behandelen, dat is ook erg veel stress voor je parkietjes.

Ik zou even contact opnemen met een vogelarts, die zal dan druppels voorschrijven die je op de huid achterin de nek van je parkietjes moet druppelen, dat moet dan na een paar weken nog eens herhaald worden en hopelijk is het dan over.

Je kunt hierover het beste even overleggen met een vogelarts.

Groetjes
Sonja



Nelis

Ohjee, dat zou betekenen dat ik een serieus probleem heb, want ze zijn al druk bezig! Die druppels komen er, maar dan moet ik nog wel weten hoe ik ze weerhou van het broeden. Weet u misschien hoe? (A)

Sonja

Wat bedoel je met "druk bezig"?

Heb je al broedende parkietjes?

Nelis

Met "druk bezig zijn" bedoel ik dat ze al op elkaar aan het rijden zijn.

Ik weet het niet zeker, maar alle vrouwtjes komen vrij weinig no uit het blok. Eentje, die met schurftmijt, het meest. Een andere, die ik eerlijk gezegd te slank vind, het minst. Het laatste is een flinke dame en zit ook best veel op blok, het langst al. Ik denk dat die laatste al aan het broeden is. Het zal alleen niet lang meer duren voor die andere ook aan het broeden zijn.

Samm

Nu al? Het is pas begin maart..

DobbyFloppy

Misschien verstandig om de parkiet tijdelijk apart te zetten of der broedblokken tijdelijk te verwijderen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13