Uit de kooi willen...

Gestart door debbel, maart 04, 2014, 14:47:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

debbel

Hallo,

Ik heb een parkietje van ong. 6 weken sinds zaterdag en ik las dat hij zeker een week in zijn kooitje moet wennen,maar
hij zoekt nu zelf steeds een opening om eruit te komen en tilde zelfs het rekje waar het voerbakje zit op om eruit te kunnen,iemand hier ervaring mee?
En heb in het bos mooi takken voor een parkietenboom gevonden maar weet dus niet wat voor hout dat is,hoe kom ik hier achter?

gr debbel

Iris7

Je kunt je parkiet er wel uitlaten, misschien dat hij dan niet meer probeert te ontsnappen. Anders zou ik kijken of je de rekjes van de voerbakjes vast kunt maken.

Het meeste hout kun je wel gebruiken (zolang je het goed schoonmaakt) maar als je de boom niet meer weet, is het ook lastig erachter te komen wat voor hout het is.

Een parkietje van 6 weken oud is overigens behoorlijk jong, volgens mij te jong om bij de ouders weg te gaan.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

debbel

Denk dat hij nu 7 weken is,hij was in ieder geval zaterdag  3 dagen uit het blok.
Dus zou het evt wel kunnen proberen om hem eruit te halen,hij is erg onrustig,gooit ook zijn voer door de hele kamer heen :o,is trouwens niet de hele dag hoor dat ie zo onrustig is,maar hij wil er toch wel heel graag uit. Bedankt voor je reactie. :)

Sonja

Hallo debbel,


Dat is wel normaal gedrag hoor voor zulke jonge parkietjes. Maar van tijdelijke aard, als je de onderstaande tips opvolgt. ;)
Ze moeten nog wennen aan de beperkingen van een kooi, en ook aan het eten uit een voerbakje.

Zelf heb ik dat al meerdere malen ervaren met mijn eigen parkietjes.
Eentje werkte ook met zijn pootjes al het voer uit het bakje naar de bodem van de kooi.

Het is wel zo dat iedere keer als je parkiet dit doet en jij hem er daarna uithaalt, je hem ongewild "leert" dat dat DE manier is om uit de kooi te mogen.
Als je wilt dat het stopt zul je hier dus niet aan toe moeten geven, want anders blijft hij het doen.

Het is even geen makkelijke periode, maar als je dit gedrag negeert en pas naar hem toe gaat als hij rustig in zijn huisje zit, gaat hij geleidelijk aan (kan wel even duren hoor) begrijpen dat bovenstaand gedrag niet werkt.

Succes.

Groetjes
Sonja

debbel

 :-[ Oeps heb hem er dus wel al een paar keer uit gehaald nu en dan gaat ie heel rustig op een plekje in de kamer zitten waar die geland is en ik kan hem ook heel makkelijk weer in de kooi krijgen met een wilgen stokje daar gaat ie dan op zitten en kan ik hem zo naar de kooi brengen...Hij zit ook graag op zijn kooi of op mijn schouder en dan blijft hij lekker zitten een poos.Ben nu met een parkietenboom bezig om te maken,zodat ie daar op kan gaan zitten,(als die dat wil natuurlijk! ;)) Bedankt voor je reactie in ieder geval!!