Wondje op voetzool

Gestart door kaspermax, februari 28, 2014, 16:16:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaspermax

Hallo allemaal,
Ik heb twee parkietjes, Kasper (v) en Max (m). Ze vliegen veel rond en klauteren door de kooi heen. Als ik naar de kooi toekomt, gaat kasper altijd voor me in de tralie hangen (beetje territoriaal gedrag). Wat me opviel toen ze dat vanochtend deed was dat ze een wondje/plekje op haar rechtervoetje heeft. Het is een beetje rood en heeft een gladdere structuur dan de rest van haar voetzool. Ik heb er een foto van gemaakt en die heb ik aan dit bericht bijgevoegd. Nog iets wat me opviel is dat haar nagels veel sneller groeien dan die van haar vriendje. In een half jaar tijd heb ik die van haar al twee keer moeten bijknippen, terwijl die van het mannetje op een goede lengte blijven.

Ik wil jullie advies graag, want ik wil weten waar het door komt. Ik heb natuurhouten stokken (in zo'n Y-vorm) van verschillende dikte, een houten klimtoren, 2 houten schommeltjes, een zitstok van touw en een mineraal stok. In principe volgens het boekje dus. Onder in de kooi staan voederbakjes (met overkapping) van plastic. Ze houdt van eten, dus hier zit ze vrij regelmatig.

Alvast bedankt

groetjes


Sonja

Ik zou niet meteen weten waar dit door komt.
Je zou het plekje op haar pootje voorzichtig kunnen ontsmetten met een betadine-oplossing.

Je hebt inderdaad stokken van diverse dikte, maakt je parkietje daar ook veel gebruik van, of zit ze veel op hetzelfde stokje?
Om erachter te komen wat de oorzaak is, kun je dingen uitproberen, eens andere voer-drinkbakjes ophangen, en/of op haar favoriete zitplaatsje (als ze die heeft) een wat dikkere stok bevestigen.

Ze kan haar pootje mogelijk ook bezeerd hebben aan een stokje of een speeltje oid.
Met andere woorden: het kan door van alles gekomen zijn, dat is op afstand moeilijk te zeggen.

Groetjes
Sonja



kaspermax

Kan ik het ook ook ontsmetten met sterilon? Of prikt dat te erg? Ik heb haar favoriete stok omgedraaid,  omdat ze de bast eraf had geknaagd, waardoor wat scherpe randjes waren ontstaan. 


Sonja

Dat weet ik niet, de werkzame stof in Sterilon is namelijk een andere (chloorhexidine) dan in Betadine (povidon-jood).
Wacht anders even op wat de anderen hierover zeggen, PF kan je hier vast en zeker wel verder mee helpen. ;)

Groetjes
Sonja

Kiki92

Sterilon is voor een mens al pijnlijk als je dat in een wondje kapt, dus zou het niet op je parkietje gebruiken denk ik.  ;)

kaspermax

betadine gekocht en pootje ontsmet. Nu maar hopen dat het overgaat.

kaspermax

mijn mooie blauwe parkietje nu helemaal onder de gele vegen. Ik zie het wondje nog niet echt genezen. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om een goed herstel te bevorderen?

Loeky

Ik zou door gaan met Betadine en wachten tot vrijdag. Ook kun je bellen met een vogelarts voor advies. Dat heb ik pas ook gedaan met mijn grasparkiet.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

#8
Citaat van: kaspermax op maart 04, 2014, 17:25:24
Ik zie het wondje nog niet echt genezen.
Dat duurt echt 'n paar dagen voordat je verschil (kan) zien ;)

Citaat van: kaspermax op maart 04, 2014, 17:25:24
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om een goed herstel te bevorderen?
Je kunt de zitstokken zacht aankleden, zoals ik destijds heb gedaan voor m'n bonte popje die problemen me haar voetjes had. De stokken waren dikker en zachter, en 't was zichtbaar aangenamer voor haar.
Handige handleiding ;)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kaspermax

Het wondje is goed aan het genezen. Het is niet meer open of rood, alleen nog een glad plekje. Komt helemaal goed geloof ik