Antibiotica in de snavel

Gestart door Duffy, februari 22, 2014, 12:29:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duffy

Hallo,

Sjefke, mijn mannetjesparkiet, is al een tijdje ziek. Baytril in het water hielp niet en de nieuwe antibiotica zakt naar onder in het water, dus de dierenarts adviseerde me gister om de a.b. met een spuitje rechtstreeks in de snavel te geven.
Nu klinkt dat eenvoudig, maar meneer houdt zijn snavel potdicht als ik met het spuitje in de buurt kom.

Bestaat er een truukje om de snavel van een vogel te openen?

Groetjes, Duffy

Iris7

Ja, dat komt me bekend voor  :-\ . Het werkte om mijn vinger bij het snaveltje te houden, daardoor hapte hij naar mijn vinger en toen deed ik snel het medicijn erin.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm

#2
Je moet het druppeltje op de zijkant van zijn snaveltje druppelen dan loopt het zo naar binnen :)

Duffy

Iris: daarvoor kom ik handen te kort!
Samm: dat heb ik geprobeerd, maar dan komt het meer in zijn veren dan in zijn snavel volgens mij...

Samm

Ik heb 10 dagen lang 4 parkieten moeten druppelen en het is altijd nog gelukt, misschien ben je zelf te zenuwachtig om goed te richten? Het is ten slotte heel naar om te doen :).
Heb je al geprobeerd op youtube filmpjes te zoeken?

Sonja

Momenteel heb ik ook een ziek parkietje, hij moet de komende 2 maanden (!) iedere dag 3 druppels AB in zijn snaveltje hebben.
Ik doe dat ook op de manier die Samm beschreef, dat gaat heel goed.

Het is belangrijk dat je zelf probeert rustig te blijven, anders breng je -onbewust- je eigen spanning ook over op je parkietje.

Ik doe hem heel voorzichtig in een klein (hand)doekje, die tip kreeg ik van de VA, ze deed het zelf ook op die manier en het gaat inderdaad prima.
Gelukkig, want de behandeling is voorlopig nog niet afgelopen.

Misschien dat je het ook op die manier kunt proberen?

Duffy

Mijn ouders kwamen even langs om het samen te proberen.
Waarschijnlijk toch teveel stress, want toen was het ineens gebeurd. :'(

Loeky

Ah, maar dat ligt niet aan jou hoor. Ik denk dat je parkietje al sterkt verzwakt was. Heel veel sterkte toegewenst.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Duffy

Dank je. Ik zal hem echt missen.

Sonja

Ach wat zonde nou.....
Heel veel sterkte met het verlies van je kleine gevederde vriendje. :(

Groetjes
Sonja

Kleintjes

Ach jee :(
Sterkte met 't verlies van je kleine vriendje. Best kans dat Loeky inderdaad gelijk heeft, dat hij (helaas) al te zwak was.
Je hebt gedaan wat je kon en hem goed verzorgd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Duffy

Hij was heel kortademig en ik denk eigenlijk dat hij gestikt is in de antibiotica. Het gebeurde net op het moment van toedienen: hij was inderdaad al zwak, zo'n 3 weken ziek.

Hadden jullie eigenlijk een pipet voor het toedienen? Ik kon met die spuit niet echt druppelen.

Samm

Ik doe altijd met en spuit, dan druk ik 'm wat aan zodat de druppel eraan hangt als ware, en als ze hun hoofdje dan stil houden laat ik de druppel op de zeikant vallen en dan zie je dat de druppel zo de snavel in loopt.

Heel veel sterkte gewenst!

Sonja

Citaat van: Duffy op februari 23, 2014, 17:53:36

Hadden jullie eigenlijk een pipet voor het toedienen? Ik kon met die spuit niet echt druppelen.

Ik gebruik geen spuitje, maar een flesje met een pipetje. Zo kreeg ik het mee van de VA.
Het is maar net wat je makkelijker vindt.
Mocht je nog eens zoiets nodig hebben en je wilt het liever met een pipetje proberen: zulke flesjes zijn ook te koop, je kunt die dan vullen met het medicijn wat je hebt gekregen.

Probeer jezelf niet de schuld te geven dat je parkietje het niet gered heeft....je hebt je best gedaan zo goed mogelijk voor hem te zorgen.
Soms is een diertje gewoon zo verzwakt dat het gewoon niet lukt om hem er weer bovenop te krijgen, hoe verdrietig dat ook is....

Groetjes
Sonja