vragen over het halen van een vriendje

Gestart door BolletjeWol, februari 20, 2014, 13:57:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BolletjeWol

We hebben een Engelse parkiet. het is een vrouwtje (pop), genaamd Meisje...
Nu weet ik dat engelse parkieten vaak rustiger zijn dan grasparkieten, maar ik vind haar wel heel rustig, en ik merk gewoon dat ze een vriendje mist. (als je geluid laat horen van een ander parkietje is ze gelijk opgewekt/gaat direct zoeken). Ik heb veel tijd en aandacht voor haar, maar ik ben uiteraard geen parkiet en dat zal ik ook niet kunnen worden.

Dus gaan we binnenkort een vriendje voor haar halen, maar ik heb nog een aantal vragen voor we een vriendje voor haar gaan zoeken.
Gezien meisje een vrouwtje is heb ik gelezen dat we er beter een mannetje bij kunnen halen. Moet dit dan ook een Engelse parkiet zijn, of hoeft dit niet??
En als ze het goed kunnen vinden, gaan ze dan ook samen eitjes leggen (gezien het dan dus een mannetje en een vrouwtje zijn)? het is namelijk niet de bedoeling om een nestje te krijgen.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Sonja

Welkom op het forum. :)

Je kunt gewoon een lief soortgenootje voor Meisje halen, hoor.
Dat kan ook een gewoon grasparkietje zijn, dat is geen probleem.

Je kunt er inderdaad het beste een mannetje bij zetten.
Twee popjes gaat soms goed, maar in de meeste gevallen gaat het fout.

Als je geen broedgelegenheid geeft komen er in verreweg de meeste gevallen ook geen kleintjes.

Groetjes
Sonja

BolletjeWol

dankje  :)

We denken dat we we een ''gewoon'' (eigenlijk vreemd om die lieve bijzondere beestjes ''gewoon'' te noemen ;)) grasparkiet mannetje bij te zetten.

We gaan waarschijnlijk dit weekend kijken voor het vriendje, en dan nu maar zo vast namen bedenken (en dan als hij er is kijken welke van de namen het beste bij hem past). En dan verder maar hopen dat ze elkaar lief gaan vinden. Al zou ik het niet snappen als hij niet direct weg is van Meisje  ;) :-*

thijsd

Zoals op het forum vast te vinden is: Als je het nieuwe parkietje erbij zet even de indeling van de kooi veranderen, of ze in 2 aparte kooien aan elkaar laten wennen :) Overigens wel een goeie keuze om er toch een vriendje bij te zetten!

BolletjeWol

Dat gaat goed komen, indeling veranderen zou sowieso kunnen. En anders heb ik hier nog een oud kooitje staan (niet een kooi voor standaard gebruik, maar zou wel gebruikt kunnen worden bij het introduceren)

Het lijkt wel of Meisje alles kan lezen en verstaan wat ik zeg. Ze is nu echt enorm actief en fluit de hele dag (alsof ze meekrijgt dat er een vriendje komt). Ben blij dat ze wat actiever is, zondag gaan we kijken voor een vriendje, dus ze moet nog 2 daagjes wachten ;) :-*

BolletjeWol

Gisteren al tijd vrijgemaakt om een vriendje te halen. Het is wederom een engelse parkiet geworden genaamd Binky.
Nu hebben we al wat zorgen om hem gehad, zo duurde het heel lang voordat hij poepte en at, gelukkig heeft hij inmiddels beide gedaan.

Nu weet ik dat Binky sowieso nog erg moet wennen aan zijn nieuwe huis, maar voor nu valt verder op dat hij niet op of om kijkt naar Meisje, ook als ze fluit of zo is er geen enkele reactie (hij kijkt niet eens om, zou hij doof zijn???). Verder is hij al wel een paar keer van plaats veranderd in de kooi (en dan blijf hij weer heel lang stil zitten). Zal dit goed komen na een paar dagen wennen??? Wat is jullie ervaring met het wennen van2 parkieten aan elkaar??

P.S. Meisje kijkt geregeld naar hem en vind hem duidelijk interessant, maar verder neemt ze ook geen actie naar hem toe.

Kleintjes

Leuk dat je 'n vriendje hebt gehaald voor Meisje :D

Binky heeft de tijd nodig om te wennen; sommige parkietjes reageren sneller op soortgenootjes dan anderen, komt vanzelf goed ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

linda1967

Hoi,

Gaat goed komen hoor. Heb coco 9 maanden alleen gehad, nu pino erbij sinds een paar weken. Heeft even geduurd voordat coco pino leuk vond maar inmiddels zijn het dikke vriendjes.

BolletjeWol

inmiddels is Binky al iets meer gewend, hij is een echte acrobaat  ;D

verder lijken Meisje en Binky voor nu meer broer en zus, als Binky bijv. iets eet dan probeert Meisje hem weg te jagen (pikt richting hem, maar niet hard en niet raak), hij trekt zich daar niets van aan. Verder kunnen ze heel goed samen kibbelen of juist heel gezellig samen fluiten. En waar de een gaat, gaat de ander automatisch mee. (dus ze doen wel nagenoeg alles samen). Terwijl ik dit tik heeft Binky besloten naar de grond te gaan om wat eten van de bodem te halen (niet dat daar veel ligt, want ze weten beide prima de etensbak te vinden), dus nu zit Meisje ook beneden... want als Binky dat doet, dan wil zij dat ook doen  ;)


Sonja

Wat leuk dat je parkietjes het samen zo goed kunnen vinden. :)
Een beetje kibbelen hoort er wel bij.
Maar zo te lezen hebben ze het heel leuk samen, fijn!

Groetjes
Sonja

BolletjeWol

even een tussenstand van hoe het gaat...

Vanochtend is het huis opgeschrikt, van een knal van buiten. Geen idee wat het was, maar Meisje was er compleet van overstuur. Heel veel vliegen, weg willen, en uiteindelijk uitgeput op de grond gaan zitten. Heb een tijdje bij haar gezeten, ik mocht haar gewoon bij me houden (dat terwijl ze dat normaal niet fijn vind). Na een tijdje tegen haar praten wilde ze graag haar kooi in. Ze is toen weer lekker gaan slapen en later toen ze wakker was, was ze gelukkig weer helemaal de oude.

Verder gaat het tussen Meisje en Binky een beetje hetzelfde. Nu en dan beetje ruzie, maar ze doen elkaar geen pijn. En verder is alles wat de ander doet reuze interessant.
Binky is al een stuk tammer dan Meisje. Geen idee hoe tam Meisje uiteindelijk gaat worden, maar ook ieder parkietje heeft uiteraard een eigen karakter en de een is sneller tam dan de ander.

Gister moest ik stiekem wel wat lachen. De eerste keer dat Meisje heel dicht tegen Binky aan kroop en te kennen gaf dat ze hem best lief vind... En wat doet Binky... Hij kijkt haar aan alsof hij dacht: ''wat krijgen we nou?! ben je gek geworden??'' en toen is hij snel ergens anders gaan zitten  ::)
Dus of ze ooit echt samen verliefd worden weet ik niet, maar zolang ze het ook maar leuk hebben en lekker kunnen kletsen is dat al erg fijn.

Sonja

Het klinkt alsof ze het heel leuk hebben met zijn tweetjes, dat is al heel fijn toch? :)
Heel veel plezier met je 2 lieverdjes.

Groetjes
Sonja

Missygirl

Gewoon even een vraagje....hoe zie je het verschil tussen gras parkiet en een engelse parkiet? :-[

Parkieten-Freak

Engelse parkieten zijn wat groter en forser dan grasparkietjes.  :)


Missygirl

Maar dat zie je alleen als ze naast elkaar in een kooi zitten? Hoe weet ik dat mijn dierenwinkel dit verkoopt? Want niet alle dierenwinkels hebben verstand van dieren..... ::)

EliseAvi

Ga op google eens fotos bekijken, dan wordt t verschil wel duidelijk.

karin v h

Ik heb eventjes een foto opgezocht.
De bovenste is een engelse parkiet en de onderste zijn 2 grasparkietjes. De bovenste heeft ook heel veel 'sproetjes' noem ik het maar. Ze zijn groter en voller als een grasparkietje. Misschien heb je iets aan deze foto's.
De onderste foto is achter de engelse en voor de grasparkiet.

Spiggy

Fijn om te lezen die zo met hun dieren omgaan,geweldig!