Eitjes

Gestart door sam23, februari 15, 2014, 13:23:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sam23

Goedemiddag,

Met het schaamrood op mijn kaken wil ik to h graag advies vragen.
Ik heb een voliere. Vorig jaar een nestje gehad. Daarna de broedhokken verwijderd. Ik heb de boomstamblokken (zo noem ik ze maar even) direct verwijderd omdat daar in gebroed werd.
Een broedblok van normaal hout keken mijn vogeltjes niet naar om. Die had ik dus laten hangen met het idee deze te verwijderen, maar omdat ie helemaal vastgeschroefd zat, had ik hem even wat langer laten hangen.
DaT was eind oktober 2013.
Ze keken er telkens niet naar om dus ik heb een speelplaats neergezet op het blok. Daar maken ze graag gebruik van.
Elke keer gecontroleerd of ze ook geen aanstalten maakten om erin te gaan etc.

Nu ging ik net weer kijken, en ja hoor zat Luna erin en er liggen 2 eitjes.
Zo te zien onbevrucht maar goed.

Het is mijn eigen fout, maar wil iemand mij toch aanraden wat te doen?

Gezien het niet al te koude weer, vroeg ik me af of ik het toch een kans zou kunnen geven?
Mijn volière is geïsoleerd en er zit een plexiglasplaat voor tegen de wind/regen en kou etc.

Groetjes Sam

Wouter

Ik zou het risico zeker niet nemen om nu te gaan broeden met je parkieten. Vervang de eitjes het liefst met nepeitjes, ookal zien ze er onbevrucht uit.

sam23

Dankjewel voor het advies. Zou ik ze ook gewoon weg kunnen halen?

Wouter

Ik raad je aan om de eitjes te vervangen met nepeitjes. Als je de eitjes weghaalt bestaat de kans dat de pop door blijft leggen omdat ze haar nestje niet 'vol genoeg' vindt. Je zou de eitjes ook even flink kunnen schudden zodat het embryo komt te overlijden.

sam23

Oké, ik ga ze gelijk schudden.
Gaat ze er dan vanzelf vanaf?

Wouter

Citaat van: sam23 op februari 15, 2014, 14:33:40
Oké, ik ga ze gelijk schudden.
Gaat ze er dan vanzelf vanaf?

Bij het schudden van de eitjes heb je altijd nog het risico dat het embryo alsnog overleeft, dus schud wel goed!
Ze gaat er uiteindelijk vanzelf vanaf, als ze doorkrijgt dat de eitjes niet uitkomen. Het duurt een tijd voordat ze dit doorheeft.

sam23

#6
er kan een slotje op:-)

U vraagt, wij draaien. Gr Wouter ;)