nieuwe parkietjes. Regenboog?

Gestart door Memati, februari 12, 2014, 10:56:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Memati

Ik heb gisteren 2 prachtige parkietjes gekocht via marktplaats. Van een particulier. De vogeltjes zijn volgens deze persoon 3 maanden oud. En het zouden een mannetje en een vrouwtje moeten zijn.

Ook werd er gemeld dat het "regenboogparkieten" zijn. Aangezien ik eigenlijk totaal niks af weet van parkieten, weet ik dus niet of dat zo is. En wil ik graag horen van de "kenners" hier op het forum. Jullie zullen er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan mij.  ;D

Ook zou ik willen weten of het inderdaad een koppeltje is, en zoja, welke is dan het mannetje en welke het vrouwtje?

En natuurlijk zal ik hier nog veelvuldig aanwezig zijn, want ik zie dat er genoeg lees- en leervoer is.

Vogel 1:





Vogel 2:




En hier vogel 1 en 2 samen. (op de voorgrond is vogel 1)


Wouter

De leeftijd zou best kunnen kloppen. Ze hebben de jeugdrui nog niet gehad en die komt rond de leeftijd van 4/5 maanden.

Vogel 1 is sowieso een mannetje. De foto's van foto 2 vind ik niet duidelijk genoeg om te kunnen oordelen over het geslacht. Op de foto's van vogel 2 alleen neig ik naar een pop, maar op de foto van vogel 1 en 2 samen neig ik juist weer naar een man. Zou je nog een nieuwe foto kunnen maken bij daglicht en zonder flits?

Overigens betekent een mannetje en een vrouwtje nog niet meteen dat je een koppeltje hebt. ;)

Samm

Vind ze te blauw voor regenboogjes, dit zouden maar zo Geelmasker Opaline Cinnamon Hemelsblauw
Parkietjes kunnen zijn.

Memati

Hallo. Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb hier nog 2 foto's van vogel 2:

Hoop dat t nu wat duidelijker is. Gebruik overigens geen enkele keer de flits. Is niet zo fijn voor de vogels denk ik.

Memati

En Samm, is dat weer een apart/uniek soortje ofzo? Want heb deze kleurencombo nooit eerder gezien.

En is het normaal dat ze (nog) geen zwart hebben in hun kleuren? Of komt dit nog?

Samm

Na mijn weten niet zelfzaam maar een gewone kleurslag :), op deze nieuwe foto's vind ik ze nog steeds te blauw voor regenboogjes.

Memati

Ja de nieuwe foto's heb ik geplaatst op verzoek van wouter. Ivm geslacht

Samm

Mijn mening is het zelfde als die van hem, eerste heeft zowel wit om de dop als paars in de neusdus dit kan nog alle kanten op, de ander is overduidelijk een man :)

Memati

Haha. Oke. Dan wachten we rustig af. Hoelang duurt t ongeveer voor je t echt kan zien? Ze zijn overigens wel vrolijk bezig met elkaar. Elkaar aan t voeren/kussen. Haha en elkaar aan t "vlooien"...

Samm

Rond 6 maand is het al duidelijker! Misschien al eerder :), over een tijdje even een nieuwe foto plaatsen!

Memati

Wat me ook vandaag opviel, ze waren heel wild. Dus heel wild wapperen en op en neer vliegen. En het leek of dat ze elkaar aanvielen. Dit duurde wel een tijdje. Maar nu zitten ze weer naast elkaar te eten en naast elkaar op t stokje. Is dit normaal?

Samm

Ja dat is de rangorde bepalen, hier mag je je nooit mee bemoeien tenzij het tot bloedens toe gaat.

Theeke

#12
Citaat van: Samm op februari 12, 2014, 12:54:20
Vind ze te blauw voor regenboogjes, dit zouden maar zo Geelmasker Opaline Cinnamon Hemelsblauw
Parkietjes kunnen zijn.
Denk niet dat er cinnamon in zit, geelmasker opaline hemelsblauw en een geelmasker opaline kobalt zou ik dan eerder zeggen

Wouter

Het "vlooien" heet kroelen in de parkietenwereld. Dit is een teken dat ze elkaar lief vinden.
Op de nieuwe foto's van vogel 2 denk ik dat het een pop is, maar het zou ook zomaar nog een man kunnen zijn.

Memati

Ok. Dank je. Ja normaal zitten ze te kroelen. Maar net schrok ik wel. Ging een lange tijd flink te keer in de kooi. Maar had al begrepen dat ik ze hun gang moet laten gaan. Ik zie over enkele maanden wel wat t nu precies is. Ik wil ze wel graag tam krijgen. Maar daarover staat er genoeg hier op t forum heb ik gezien.

Sara

Vechten ze dan echt nog? Zaten ze dan nog niet samen bij de vorige eigenaar? Zou het vreemd vinden als ze daar al samenzaten en nu nog vechten, want de rangorde hoort niet meer bepaald te worden als ze al aan mekaar gewoon waren. Kibbelen kan wel voorkomen door de nieuwe situatie, maar als het echt vechten is zou ik dit toch stevig in de gaten houden. Indien er bloed bij te pas komt, moet je ze in ieder geval sowieso apart zetten. Je kan daarom best een reservekooi hebben.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Memati

Het duurde zo een half uurtje. Begreep van mijn vrouw dat ze overdag ook even bezig waren. Maar daarna keerde de rust weer terug. Ik leg ook altijd voordat ik ga slapen een doek over de kooi. En dan zijn ze ook stil. Maar het "vechten" was hard op en neer vliegen in de kooi en hard/snel wapperen met de vleugels. En volgens mij beten ze elkaar ook in de pootjes enzo. Voor zover ik weet  zaten ze bij de oude eigenaar ook samen. Zal wellicht door de nieuwe situatie/omgeving komen. Ik vond de kooi ook wat te druk. Veel speeltjes. En er hing zo een slaapzak in. Ze zitten er nooit in, en zag op t forum hier, dat het niet echt een toegevoegde waarde heeft. Dus heb ik die eruit gehaald. Nu hebben ze ook een stuk meer ruimte.

DobbyFloppy

Wapperen met vleugels ken ook energie teveel zijn
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Memati

Toch even nog een vraagje. Popjes zijn toch bruine neusdopjes en mannetjes blauw.

Nu heb ik net weer 2 foto's  omdat ik toch graag het geslacht zou willen weten. Want ik heb t gevoel dat t 2 vrouwtjes zijn. Heb vandaag 2 andere parkietjes erbij gekocht. Die zitten in een aparte hok. Maar wil ze dus wel bij elkaar zetten.

Die nieuwe parkietjes zijn overigens 2 mannetjes. Kan ik dus alle 4 wel bij elkaar doen?

Wouter

Het is wat lastig beoordelen aan de hand van deze foto's, maar naar mijn idee is foto 1 een mannetje en zijn de andere 3 een pop.

Samm

1e foto een man, 2e foto twijfel ik heel erg.. En de 2 andere foto's lijken mij ook man.

Memati

Huh maar een mannetje heeft toch een blauwe neusdop? Die laatste 2 zijn 3 jaar oud. En hebben overduidelijk blauwe neusdoppen. Dus ik twijfel over de eerste 2.

Sonja

Ik kan het ook niet zo goed zien, vooral de laatste 2 foto's niet.

Maar mij lijkt het parkietje op de eerste foto een mannetje.
De tweede foto een popje (?)
En de laatste twee parkietjes mannetjes.
Maar zoals gezegd, die laatste twee foto's vind ik niet duidelijk.

Meer mannetjes dan popjes gaat goed samen.
Andersom niet.

Memati

Ja over die laatste 2 heb ik geen twijfel. Die laatste 2 fotos heb ik meer genomen om ze te laten zien. Niet voor t geslacht. Want dat zijn mannetjes. Blauwe neusdop.

Maar hoe zien jullie dat de eerste een mannetje is dan? Die neusdop is toch bruin?

Sonja

#24
Jonge mannetjesparkietjes hebben een roze/vleeskleurige neusdop, en ik vind dat het parkietje van de eerste foto dat heeft.
Jonge popjes hebben meestal een beetje blauwachtige neusdop met witte ringetjes om de neusgaatjes.

Memati

Ah. Oke. Duidelijk :) bedankt voor de info. Dus is geen probleem als ik ze alle 4 in 1 kooi doe? De kooi is er groot genoeg voor. En vanaf volgende week gaan ze in een binnenvoliere.

Loeky

Er zijn ook uitzonderingen. Ik heb 3 popjes en één mannetje en dat gaat prima. De drie vrouwtjes slapen zelfs in één kooi en het mannetje in een aparte kooi. Hij mag er overdag wel inzitten maar 's avonds moet hij van de vrouwtjes toch echt naar zijn eigen kooi anders komt er ruzie. Hij geeft alle vrouwtjes om de beurt aandacht en dat is mooi om te zien. ;)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Wouter

Citaat van: Memati op februari 20, 2014, 22:11:22
Ja over die laatste 2 heb ik geen twijfel. Die laatste 2 fotos heb ik meer genomen om ze te laten zien. Niet voor t geslacht. Want dat zijn mannetjes. Blauwe neusdop.

Maar hoe zien jullie dat de eerste een mannetje is dan? Die neusdop is toch bruin?
De laatste twee hebben een (beginnende) bruine gloed en wel degelijk wit rond de neusgaten. De neusdop is daarentegen wel heel erg diepblauw. Lastig te zeggen dus.

Memati

Maar die vogels zijn 3 jaar oud. Ze zijn ook geringd. Kan ik daar iets op af lezen?

Wouter

Citaat van: Memati op februari 22, 2014, 08:20:35
Maar die vogels zijn 3 jaar oud. Ze zijn ook geringd. Kan ik daar iets op af lezen?

Dan lijken het me inderdaad twee mannen. ;)

Nee, van een ring kun je hooguit aflezen uit welk kweekjaar de parkieten komen.

Memati

Nu alleen afwachten wat die eerste 2 nou zijn :)

Maar dat duurt dus nog wel enkele maanden voor dat echt duidelijk is. Ze zijn nu ongeveer 4 maanden

Memati

Ik heb nu dus inmiddels 4 parkietjes. Hoe het er nu naar uitziet zijn het 3 mannetjes en waarschijnlijk 1 vrouwtje.

Ik ga een binnenvoliere bouwen, die een stuk groter is dan hun kooi waar ze nu in zitten. Heb nu zo een lange Hagen Vision kooi.

Ik doe bijna dagelijks de kooi open, zodat ze rond kunnen vliegen.

De 2 jonge "regenboogjes" die ik vanaf het begin had, die vliegen er gewoon uit en gaan er ook zelf weer in.

1 van de andere parkieten die beiden 3 jaar oud zijn, die ik er later bij heb gehaald, vliegt er ook uit, maar die vliegt soms best slecht. En heeft vaak een ongecontroleerde landing lijkt het.

Het andere parkietje komt nooit ui t de kooi.

De vorige eigenaar heeft ze nooit uit hun kooi gelaten, komt het hierdoor? Of heeft het een andere oorzaak?

Ook wil ik ze tam maken, maar hoe krijg ik dat voor elkaar met 4 parkieten in 1 kooi?

Ik wil als ik straks de voliere af heb, iedere parkiet apart in de oude kooi zetten, en zo proberen tam te krijgen. Wellicht dat, dat werkt.

Maar van de andere kant, heb ik ook het gevoel dat, dat wellicht best zielig voor ze is.

Of kan ik dat gewoon doen? De kooi zet ik naast de voliere dan.

Of zijn er wellicht andere manieren om ze tam te krijgen?

Ze eten wel trosgierst als ik t vasthou, maar dan moet er wel een afstand tussen mijn hand en hun zijn.

Sonja

Fijn dat je een mooie grote binnenvolière gaat maken voor je parkietjes, daar doe je ze ongetwijfeld een groot plezier mee! :)

Als de 2 parkietjes die je al vanaf het begin had, al tam zijn, zal dat ook meehelpen bij het tam maken van de andere twee.
Omdat je nieuwste aanwinsten al wat ouder zijn, zal het tam maken wel meer tijd in beslag nemen, maar het is zeker niet onmogelijk hoor.

Dat eentje ervan nog niet uit de kooi komt is waarschijnlijk onwennigheid, dat komt vanzelf goed na verloop van tijd.
Wat de oorzaak is dat de andere niet zo goed kan vliegen, weet ik niet zo direct.
Heeft hij wel een mooi volledig verenpak?
Kijk het nog eventjes aan, en als het niet verbetert in de loop der tijd kun je er even een vogelarts over raadplegen.
Je kunt ook even een duidelijke foto van dit parkietje hier op het forum plaatsen, als je wilt dat we even met je meekijken?

Zelf zou ik ze niet in aparte kooien zetten, maar eerst zo proberen in hun huidige leefomgeving.
Parkietjes imiteren elkaar ook, dus als je 2 parkietjes die je al eerder had al tam zijn, kan dat een voordeel zijn.

Je kunt eens proberen om te beginnen met een lange stengel trosgierst, dus met een grote afstand tussen hen en je hand.
En dan de stengel trosgierst geleidelijk aan steeds een beetje korter maken, zodat ze dichterbij je hand moeten zitten om erbij te kunnen.
Zo kun je telkens een stapje verder gaan.
Heb (veel!) geduld, dan kun je veel bereiken op den duur.
Maar je moet wel denken op de lange termijn, dus eerder in maanden dan in weken.

Succes!

Groetjes
Sonja

Memati

Het probleem is, dat geen enkele parkiet nog tam is. Alleen 1 enkele die komt heel af en toe op mijn hand om trosgierst te eten. Maar dat is dan ook als ik heel voorzichtig mijn hand steeds dichterbij breng. De rest moet er niks van hebben als ik de trosgierst in mijn hand heb.

Ben er natuurlijk heel geduldig mee. Maar een mooie oplossing om de kans op tam maken te vergroten zou natuurlijk prachtig zijn.

Nu is t zo, dat als ik met mijn hand bij de kooi kom, dat de 2 die ik recent heb gehaald, alle kanten op vliegen, dus die andere 2 raken natuurlijk hierdoor ook onrustig van. Dus die voer ik dan ook als ze uit de kooi zijn.

Memati

Nou, vandaag geschiedde toch een klein wonder. Haha.

Nadat 1 van de parkieten op mijn hand kwam (ik had er trosgierst in) volgde na lang aarzelen nummer 2. De 2 oudere heren, die kwamen zoals altijd hun kooi niet uit, maar toen ze die andere 2 van de trosgierst zagen genieten, werden ze dol :)

Toen ging ik met mijn hand vlakbij de opening staan, maar op zo een afstand dat ze net niet vanuit de kooi bij de trosgierst konden, en nadat nummer 3 ook op mijn hand erbij kwam, volgde nummer 4 al snel.

Haha.

Maar een uur later, willen ze alweer niks meer van me hebben :(

Achja, denk dat zo t ijs is gebroken. En dat ze elkaar immiteren heb ik echt gemerkt ja :)