Bultje bij oog

Gestart door Melvin78, februari 09, 2014, 13:16:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melvin78

Hallo luitjes!
Ik ben nieuw op het forum.
Wij hebben sinds een week een grasparkietje, Coco. En de 3e dag viel me pas op dat ie een bultje/korstje bij zijn rechteroogje heeft. Natuurlijk zijn we ermee teruggegaan naar de dierenwinkel, maar die man zei dat het niks (ernstigs) was. Omdat ik vroeg of het geen mijt was, kreeg ik wel antiparasietspul mee.
Maar ben benieuwd of een van jullie herkent wat het dan wel is, en gaat het vanzelf weg dan?

Theeke

Citaat van: Melvin78 op februari 09, 2014, 13:16:53
Hallo luitjes!
Ik ben nieuw op het forum.
Wij hebben sinds een week een grasparkietje, Coco. En de 3e dag viel me pas op dat ie een bultje/korstje bij zijn rechteroogje heeft. Natuurlijk zijn we ermee teruggegaan naar de dierenwinkel, maar die man zei dat het niks (ernstigs) was. Omdat ik vroeg of het geen mijt was, kreeg ik wel antiparasietspul mee.
Maar ben benieuwd of een van jullie herkent wat het dan wel is, en gaat het vanzelf weg dan?

Ik denk scaly-face  op het eerste gezicht, dan moet het mijten spul wel zijn werk gaan doen

Melvin78

Dank je wel voor je reactie Theeke!
Als het dan inderdaad scaly face is, moet ik dan ook het bultje met vasaline behandelen?!?!
Bij het oogje lijkt mij een lastige en irritante plek om te smeren/aanbrengen, in ieder geval lastiger dan bij de snavel, neus of pootjes. Of zouden de pipetjes voor in zijn nek voldoende moeten zijn???

En ondanks dat het bij zijn oogje zit, moet ik dan ook de kooi ontsmetten?!?! Hoe besmettelijk is dit?! Ook eventueel voor andere huisdieren?!?!

Graag jullie reactie, want ik ben hier echt onbekend mee.

Theeke

Ik zelf heb dit nooit behandeld, dat ten eerste (geen vogels mat scaly-face)
Ik zou inderdaad vaseline gebruiken, het medicijn weet ik niets van hoe en wat te gebruiken, het voorschrift zou je moeten helpen.
Ik zou wel de kooi behandelen met 404 (Beaphar), even inspuiten en de mijten gaan dood.

Melvin78

Hier even een snelle update:
Heb vanmiddag wat vaseline op het bultje gesmeerd met een wattenstaafje...was even een klusje...maar uiteindelijk wel redelijk gelukt. ;D
En nu vanavond zag ik dat het bultje er niet meer is. ??? Denk dat ie het eraf heeft gekrabt of geschuurd aan zijn zitstok, maar het ziet er nu al beter uit! Morgen toch maar even zijn kooi enzo schoonmaken/ontsmetten en hopen dat het allemaal uiteindelijk meevalt en goed is.

Parkieten-Freak

Vaseline liever niet bij of rond de ogen smeren.
Ik denk overigens niet dat het scaly face is, eerder wat ingedroogd (opgegeven) voedsel of een ander vastgekoekt vuiltje.


Melvin78

Oowww....Jammer dat ik jouw reactie nu pas lees ParkietenFreak!!!
Zoals je al las, heb ik dat gistermiddag wel gedaan, maar was dat meteen de eerste en laatste keer! Ik hoop dat die eenmalige actie niet al te veel kwaad kan?!?! Of moet ik nog tegenmaatregelen nemen???

Hoe dan ook is dat bultje/vuiltje nu wel weg, en ik hoop eigenlijk dat het iets in die richting was wat jij aangaf dan scaly-face/mijt!

Maar alsnog, bedankt voor je reactie.

Groetjes, Melvin