Reizen

Gestart door Kiki92, februari 08, 2014, 23:06:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiki92

Hoi allemaal!

Ik wil dit toch even vertellen op het forum. Toen ik zelf parkietjes wou gaan halen was dit voor mij namelijk een beetje een struikelblok, ook omdat de meningen heel erg verdeeld waren over het meenemen van de parkietjes. Ik hoop dat dit voor andere mensen handig is. Scheelt een hoop gedoe om mensen te regelen die voor je parkieten moeten zorgen als je eventjes weg moet..

Ik heb sinds november samen met mijn vriend twee parkietjes (Benji en Balou). Hij woont echter plusminus 150km van mijn ouderlijke huis, terwijl ik ook nog vaak thuis ben en ook regelmatig een langere tijd i.v.m stage nu. Nu werkt mijn vriend zoveel dat het soms sneu is om de parkieten daar te laten wanneer ik daar niet ben. (Hij slaapt nog net thuis, verder is hij bijna de hele dag weg).

Dus! Zijn we in december al gaan proberen om ze in de auto mee te nemen, zodat ze daar aan zouden kunnen wennen nu ze nog jong zijn.
In het begin werden ze er helemaal stil van natuurlijk, vonden ze het allemaal maar eng. Maar met iedere rit gaat het steeds beter. Ze zijn nu ongeveer 6 keer mee geweest in de auto.. En alle keren was dit meer dan een uur rijden. En nu hebben ze er totaal geen erg meer in! Voor ik vertrek verwarm ik de auto goed voor. Pak de kooi (gewoon de kooi waar ze altijd in zitten) goed in voor het stukje richting de auto. En wanneer ik eenmaal onderweg ben haal ik het kleed er af. Zo dit weekend dus weer de situatie dat ze te lang alleen zouden blijven, dus weer hetzelfde ritueel. Kooi in de auto, en rijden maar. Anderhalf uur onderweg geweest en ze vonden het helemaal prima. Zaten vrolijk te fluiten en af en toe de kooi door te klauteren. Bij vrachtwagens zaten ze gebiologeerd naar buiten te kijken.
Na de rit waren ze wel wat moe maar na een korte powernap waren ze weer volop bezig met kijken of er iets in de kooi te vinden was wat ze zouden kunnen slopen.  ::)

Heb de parkietjes vandaag ook in mijn ouderlijke huis wat rond laten vliegen. Het duurde even voordat ze door hadden hoe ze weer bij de kooi moesten komen maar ook dat is allemaal weer goed gegaan! Ik heb alleen een plant wat verder buiten bereik moeten zetten van een landingsplek die ze gevonden hadden  ::)

Foto had geen toegevoegde waarde en we zijn graag zuinig met ons datagebruik. Heb hem verwijderd. Gr Wouter

Loeky

Leuk dat je dit deelde met ons! Mijn ervaring is ook dat grasparkieten het erg leuk vinden in de auto.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Parkieten-Freak

Ja, erg leuk dat dit zo goed gaat! Ik ben ook heel erg geïnteresseerd in ervaringen van forumleden die hun parkieten meer op reis/vakantie nemen.
Even nog een vraagje aan Kiki: waar zet je de kooi  neer in de auto, op de voorbank of op de achterbank? Zet je de kooi vast in de veiligheidsriem?


Kiki92

Wanneer we met zijn tweeën in de auto zitten staan ze op de achterbank, wanneer ik alleen in de auto zit zet ik ze op de passagiersstoel. In allebei de gevallen zet ik de kooi inderdaad voor de veiligheid vast met de riem. Riem is net te kort waardoor het schouderstuk achter de kooi door gaat en alleen het stuk van de middel om de kooi heen gaat. De bovenkant zet ik nog extra vast met iets van een elastiek o.i.d. aan de hoofdsteun. En speeltjes haal ik zoveel mogelijk uit de kooi zodat ze zich hier niet aan bezeren. En het water ook, om te voorkomen dat alles een natte bende word.

Parkieten-Freak

Dat vastzetten van de bovenkant van een wat grotere kooi aan de hoofdsteun is inderdaad een goed tip!   :)


Sonja

In het verleden nam ik de parkietjes weleens mee in de auto.
Met kooi op de achterbank, en de kooi goed vast met de veiligheidsgordel.
Net zoals Kiki beschreef ook het water eruit gehaald en speeltjes ook.

Ik merkte dat mijn parkietjes wat angstig en onrustig werden door al het voorbijkomende verkeer.
Ze doken dan naar de onderkant van de kooi.
Daarom een doek bevestigd aan de kant van het raam, en toen hadden ze er geen last meer van.
Ze waren onderweg gewoon aan het tjilpen en zelfs praten.

Wat ik wel belangrijk vind om te vermelden is dat je er wel voor moet zorgen dat de zon niet in de kooi kan schijnen, de temperatuur in een auto kan snel oplopen en het is niet fijn en ook niet goed voor de parkietjes om in de volle zon te zitten, die van mij houden daar in ieder geval niet van.

En ook opletten dat ze nooit op de tocht kunnen staan, en dat het temperatuurverschil van huis - auto zo minimaal mogelijk is.

Groetjes
Sonja