3 Nestjes in korte tijd!!

Gestart door Julice, februari 06, 2014, 13:23:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Julice

Hallo allemaal!

Mijn parkietjes zijn in oktober vorig jaar begonnen met paren. Ze zaten al langere tijd bij elkaar, maar waarschijnlijk door verhuizing naar een grote (binnen-)voliére dachten ze; ruimte genoeg! Gáán met die banaan!! Het is nooit mijn bedoeling geweest om te kweken (nog niet althans) en ik wist dus nog niet veel van het kweken. Ik heb er dus een broedblok in gehangen. Gelukkig deden ze het fantastisch en zijn er twee mooie, gezonde jonkies uit voortgekomen :)

De jonkies waren net een dag uit het blok en ik wilde het blok eruit gaan halen... Tot mijn schrik lagen er ineens 2 nieuwe eieren! Dat werden er uiteindelijk 5 in totaal waarvan er 1tje is uitgekomen. In de andere voliere was het ook raak, dus ook daar een broedhokje opgehangen. In allebei de voliéres uiteraard gezorgd voor de nodige voeding, eivoer, kalkblokje vernieuwd en ook daar gaat het hartstikke goed.

Stand van zaken is nu in voliére 1 - 2 puberparkietjes, 1 jongkie en een nieuw ei!! En in voliére 2 - 2 kleine murmels die supergoed groeien. Gelukkig zijn alle vogeltjes goed gezond en alle ouders doen het prima met de kleintjes.

Ik heb geprobeerd om ze minder licht-uren te geven. Rond 20.00u doek over de kooien en 's morgens rond 8.30u er weer af. Stokjes veranderen, speeltjes anders indelen. Maar in de eerste voliére ligt er dus terwijl het jonkie nog niet eens uit het blok is (4 weken oud) wéér een ei!! Mijn probleem is nu, dat ik moet wachten met het scheiden van de dames en de heren, tot al het grut uit het blok is, maar ik ben bang dat dat te laat is om de nieuwe eieren weg te halen. De eerste 2 jongen kwamen met 5 en een halve week pas buiten spelen. Papa en Mama paren nog regelmatig, ondanks dat ik ze "stoor" tijdens de daad zeg maar. Ik heb begrepen dat als je de eitjes te vroeg weghaalt, het vrouwtje zal blijven leggen.

Ik ben bang dat Bella (mama) dus aan de gang blijft totdat ik de dames en heren apart kan zetten, omdat de kleintjes in de tweede voliére voorlopig nog niet buiten komen kijken. Die zijn pas 17 dagen oud. Wat kan ik nog meer doen en kan ik de eitjes nog vervangen door nep-eitjes als ze al meer dan een week liggen? Ik zou het vreselijk vinden om het eitje weg te halen als het dan al een echt embryo is. Ik wil het beste voor mijn vogeltjes en ik besef dat het helemaal niet goed is dat er nu steeds kleintjes komen. Ik had ook de broedblokken er beter niet in kunnen hangen, dat weet ik. Maar wat tips zijn welkom!

DobbyFloppy

Als je echt geen kleintjes meer wilt kun je beter de eitjes weghalen en vervangen door nepeitjes. Nog beter is om het blok weg te halen.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Julice

#2
Dankje voor je reactie!

Dus ik kan het beste nu al de eitjes gaan vervangen? Ik hoef niet te wachten tot ze klaar is met leggen zeg maar? Want ik wil inderdaad even geen kleintjes meer... Dit zou het derde nestje worden in 4 maanden tijd :( Strakjes in het juiste seizoen mogen ze weer hihi

En zodra het kan haal ik inderdaad het broedblok weg... En die gaat voorlopig even de kast in haha

Samm

Een popje mag maar 2 nestjes per jaar dus zou ze dit jaar geen broedblok meer bieden :)

EliseAvi

Samm, het gaat om 2 verschillende nestjes bij 2 verschillende vogeltjes als ik het goed begrijp. Het zou dus voor 1 van de 2 vogeltjes het 2e nestje zijn.

Julice

#5
Het gaat inderdaad om 2 koppeltjes:

Sylvester & Bella:
Hebben nu twee jongen van 14 november, en 1 jong van 20 Januari (het lichte vogeltje op de foto) en er liggen dus nu inmiddels twee nieuwe eitjes. Ze blijven gaan :( Morgen kan ik nep-eitjes halen, dus die ga ik er gauw in leggen en zodra het kleintje uit het blok is, en Bella is klaar met leggen, zorg ik dat alle eitjes dus vervangen zijn door nep-eitjes. Maar hoe lang kan ik dan het beste wachten met het weghalen van de neip-eitjes? Want ik wil het blok er bij hun echt uit hebben.

Twitter & Charlie:
Hebben nu hun eerste nestje van 2 pluizebolletjes, nu 18 daagjes oud. Ik heb hen nog niet opnieuw zien paren en er liggen ook geen nieuwe eitjes, dus ik hoop van harte dat ik daar gewoon het blok weg kan halen zodra die kleintjes het blok uit zijn.

Zodra al het kleine grut uitgevlogen is, kan ik de dames van de heren gaan scheiden en met Bella & Sylvester wil ik voorlopig inderdaad geen nestje meer. Als de tijd rijp is en ik heb een voliére erbij, wil ik gaan kijken of ik een koppeltje kan vormen met de nieuwe vogeltjes, maar ondanks dat ik met volle teugen geniet van mijn kindjes, wil ik zelf ook eerst meer leren. Ik wil het beste voor ze, dus dan is het wel zo belangrijk dat ik weet waar ik mee bezig ben :P

Theeke

je hoeft geen nep eitjes te plaatsen, gewoon de ongewenste eitjes uit het broedblok halen is voldoende.
Als de jongen op stok zitten, het broedblok weghalen en zoals je aangeeft de man en pop scheiden.
Heb hier kleine 20 broedkoppels en gebruik nagenoeg nooit de nepeitjes, die gebruik ik alleen om een jong(en) te beschermen zodat de pop niet te hard drukt op het jong(en) (als deze niet genoeg broertjes of zusjes heeft om deze druk te verdelen)

DobbyFloppy

Met eitjes weghalen zal de pop eitjes blijven leggen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Theeke

Citaat van: DobbyFloppy op februari 09, 2014, 10:02:15
Met eitjes weghalen zal de pop eitjes blijven leggen

Als ze daarna het broedblok weghaalt is er toch niets aan de hand

DobbyFloppy

Ik had in december ook parende valken en in eerste instantie geen broedblok opgehangen en toch kwamen er eitjes dus broedblok weghalen hoeft niet altijd te werken
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Julice

Ik heb inderdaad tegenstrijdige berichten gelezen over het weghalen van de eitjes. De een zegt dat je ze gewoon weg kunt halen en de ander vertelt inderdaad dat de pop dan door zal gaan met leggen.

Ik heb de 3 eitjes vervangen door nep-eitjes en omdat ze pas stoppen met paren als Bella "genoeg" eitjes heeft gelegd, heb ik besloten om haar op de nepperds te laten tot ze er zelf vanaf gaat. Op die manier stoppen ze in de tussentijd ook met paren. Ik kan de dames en heren namelijk pas uit elkaar halen als de kleintjes in de andere voliere uitvliegen, dus als ik Bella laat broeden op de nepperds, zijn de andere kleintjes uitgevlogen tegen de tijd dat ze haar eitjes verlaat. En dan kan ik de grote verhuizing in werking gaan zetten hihi Tis een gedoe allemaal haha Maar ik ben bang dat Bella op de grond gaat zitten als ze geen blok heeft, dus vandaar.

Het jonkie van Bella is vandaag uitgevlogen (letterlijk :P) en heeft de voliere eens goed verkend. Het gaat allemaal nog wat stuntelig, maar broer en zus & papa en mama, houden de kleine goed in de gaten, zo leuk om te zien!

Vandaag mocht ik een keer wat langer naar de twee kleinsten in de andere voliere kijken en het valt me op dat een van de twee aanzienlijk kleiner is. Mama is ook een stuk kleiner dan papa, dus ik denk dat de kleinste meer van mama heeft dan van papa. Ze doen het hartstikke goed en laten zich goed horen als ze willen eten. Als ik het schuifje omhoog doe van het blok, komen ze gelijk kijken hihi