Jong parkietje gaat niet zelf naar zijn eten

Gestart door danas, februari 04, 2014, 17:46:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

danas

Ik heb een vrij jong handtam parkietje met de hand gevoerd/opgegroeid.. hij kan zelf eten maar hij was gewoon zo stom dat ie dat niet deed en was dus bijna uitgehongerd, het scheelde echt niets of hij was overleden.
Toen heb ik hem snel terug gebracht naar waar hij vandaan kwam en vanaf afgelopen zaterdag mocht ik hem weer meenemen..
Nu gaat hij alleen maar eten als ik hem op de grond zet en zijn snaveltje er zowat in houd of trosgierst voor z'n neus hang zegmaar haha ook eet hij bijna alleen maar trosgierst.
Ik ben bang dat dit een serieus probleem wordt omdat hij dus niet zelf van z'n stokje afkomt om te eten.. Ik ben door de eerste ervaring ook wel een beetje bezorgd maar als hij niet zelf naar een plek gaat waar hij kan eten dan wordt het wel een heel erg lastig verhaal.
iemand tips?

Parkieten-Freak

Beste Danas,
Eerst even iets rechtzetten: een jonge parkiet is niet stom.
Een jonge parkiet is nog te onervaren om netjes uit een bakje te gaan eten.
Wat je dus moet doen is het volgende: hang een bakje met parkietenzaad op in de kooi, maar strooi ook parkietenzaad op de bodem van de kooi. Het is voor grasparkieten namelijk veel natuurlijker om voedsel op de grond te zoeken.
Als je vogel niet van de stok afkomt om te eten, haal dan de stokken maar uit de kooi. Net zolang tot hij weet waar hij eten vandaan moet halen.
Hang op diverse plaatsen in de kooi wat trosgierst en groenvoer op en dan zul je zien dat je parkietje in no time al het lekkers vindt!


danas

Ik begrijp wat je bedoeld maar dat is dus allemaal al het geval, wat betreft eten heb ik dat en in een bakje hangen, op de grond staat een bakje en ik heb het overal gestrooid..
Ik heb alle stokken er ook al uitgehaald maar dan blijft hij een hele nacht in de tralies hangen? leek me ook niet echt de bedoeling?

Parkieten-Freak

Laat hem maar gewoon aan de tralies hangen, op een gegeven moment gaat hij echt wel naar de bodem van de kooi toe.


Sonja

Hallo danas,

Hoe oud is dit parkietje?

Trosgierst pelt makkelijker dan gewone zaadjes, dus dat is ook een reden dat hij nu voornamelijk dat eet.

In trosgierst zitten veel vetten en weinig voedingsstoffen, maar voor nu is het even belangrijker DAT hij eet, dan wát hij eet.
Je kunt hem een beetje extra op weg helpen door de gewone zaadjes met de bolle kant van een lepel wat te kneuzen, dat maakt het pellen wat minder moeilijk voor hem.
Hij is nog zo jong en moet alles nog leren.

Ik zou 's avonds de stokken toch zeker wel weer ophangen, al moet je dan ook niet raar opkijken als hij misschien dan evengoed aan de tralies blijft hangen om te slapen, sommige parkietjes doen dat en zeker zo'n jong diertje die zijn draai aan alle kanten nog moet vinden.
Het belangrijkste is nu dat hij gaat eten.
Ziet zijn ontlasting er wel normaal uit?

Groetjes
Sonja

danas

Z'n ontlasting is sinds vandaag wel een beetje camel bruin zegmaar.. verder ziet het er normaal uit denk ik?
Ik heb in ieder geval zojuist overal stukjes trosgierst opgehangen en de zaadjes gekneusd.

EliseAvi



danas

Heb een foto toegevoegd.. Weet niet of u die kunt zien?

Sonja

Hallo danas,

Ik krijg wel een stijve nek hoor, van het kijken naar deze foto. ;)
Ik kan het dan ook niet zo heel goed zien.

Die vraag over de ontlasting stelde ik omdat dat ook wat zegt over of je parkietje zelf goed eet.

Hoe is het nu vandaag met het eten, lukt het wat beter?
En zijn er ook al gewone zaadjes gegeten nu je ze wat gekneusd hebt?

Groetjes
Sonja

Sara

Waarom is hij gekortwiekt? Ik hoop dat je de vleugels niet opnieuw knipt als ze terug aangegroeid zijn na één van de volgende keren dat hij in de rui komt. Grasparkietjes horen te kunnen vliegen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

danas

Sonja,
De gekneusde zaadjes zijn nog niet gegeten. Wel heeft hij zelf van de trosgierst gegeten.

Sara,
hij is gekortgewiekt voor de eerste rui om hem eerst te laten wennen en niet zomaar in zijn enthousiasme tegen het raam vliegt.

Sara

Kortwieken heeft niets met laten wennen te maken. Daarbij moet je er sowieso voor zorgen dat er iets voor de ramen hangt als een parkietje (de eerste keren) los vliegt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

danas

Laten we er inderdaad vanuit gaan dat de vleugels niet geknipt zijn met de verkeerde reden.

Spiggy

Hallo allen, ik heb dus ook te maken met een jong parkietje wat niet uit z'n bakje eet. Ik begon mij behoorlijk
zorgen te maken en zoekend naar een oplossing kwam ik op dit forum terecht.
Ik heb alle stokken uit de kooi verwijderd en gekneusd zaad op de vloer gegooid. Ik hoop zo dat dit de oplossing is!
Bedankt voor alle tips op dit forum, mens en dier hebben hier veel profijt van!!