Nieuw parkietje introduceren

Gestart door JudithO, februari 04, 2014, 09:48:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JudithO

Hallo allemaal,

Volgende week of de week erna ga ik mijn Chico inruilen voor een jong mannetje, omdat Chico en Budgie nu na 3 maanden toch zo enorm ruzie maken dat het voor hen niet leuk meer is. (2 popjes)

Nu vraag ik mij af hoe ik dit het best aan moet pakken. Ik heb het forum al doorgeplozen, maar kan niet echt duidelijk vinden wat ik zoek.
Ik heb maar 1 kooi, hoe moet ik dit doen? De hele inrichting veranderen, en dan Budgie en de nieuwe er samen in zetten? Of eerst de nieuwe erin, 10 minuutjes of een kwartier met rust laten en dan Budgie erbij doen?

Samm

Inrichting veranderen, kooi gewoon dicht laten en het doosje waar je nieuwe parkiet in zit erin doen, en wachten tot je nieuwe parkietje er uit zichzelf uit komt.. En dan in de gaten houden :)

Sonja

Hallo Judith,

Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn.

Maar zelf ben ik er een voorstander van om het nieuwe parkietje tijdelijk in een aparte kooi (eventueel misschien te leen van iemand?) te zetten, naast de kooi met je huidige parkietje.
Dan kunnen ze op een geleidelijke manier aan elkaar wennen.

Je kunt inderdaad ook ervoor kiezen om ze meteen bij elkaar te zetten, zoals Samm beschreef.
Door de inrichting van de kooi te veranderen ziet die er ook voor Budgie weer "nieuw" uit, en daardoor zal ze minder geneigd zijn haar territorium te verdedigen tav de nieuweling.

Doe waar jij het beste gevoel bij hebt, en als 1 van de twee manieren niet (goed) werkt, kun je altijd nog de andere manier proberen.

Succes!

Groetjes
Sonja

JudithO

Oke, ik zal het dan eerst proberen met alleen het veranderen van de inrichting.
Mocht dat niet werken, tik ik ergens een 2e kooitje op de kop.

Bedankt!