Een nieuw parkietje erbij kopen?

Gestart door -Jeffrey-, februari 01, 2014, 20:00:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Jeffrey-

Hallo iedereen,

Ik heb thuis een lief parkietje zitten, het is een mannetje en hij heet Cosmo. Hij is heel tam na mijn mening en ik heb er veel plezier van!
Nu zit ik eigenlijk alleen met één ding; ik geef hem denk ik na mijn gevoel te weinig aandacht, omdat ik overdag en zaterdag overdag niet thuis ben. Als ik er ben dan staat ook de hele tijd de kooi open en mag hij doen wat hij wil.
Nu zat ik te denken om er misschien een vriendje voor hem erbij te halen zodat hij zich niet teveel verveeld Is dit mogelijk? Ik zit vooral met het probleem in me hoofd dat hij misschien vals wordt en niet meer tam wordt , kan dit gebeuren? Hij heeft wel voldoende speeltjes in de kooi hangen. Als ik er eentje bij haal, is het dan verstand om een mannetje te nemen of een vrouwtje? Cosmo is sinds 10 juli 2013 bij mij en het was een jong parkietje toen ik hem kocht.

Alvast bedankt!
Jeffrey

Sonja

Hallo Jeffrey,

Parkieten zijn echte groepsdiertjes dus ik denk dat je Cosmo een groot plezier zult doen als je er een soortgenootje bij haalt.
Zeker omdat hij overdag helemaal alleen zit.

Hij zal echt niet "vals" of minder tam worden hierdoor, je hebt straks dan gewoon twee lieve en tamme huisgenootjes.
Vals is overigens geen enkel dier van nature, dieren kunnen wel minder leuk gedrag gaan vertonen als er niet op de goede manier met ze om wordt gegaan.
Dit wordt dan vaak ten onrechte "vals" genoemd, maar is het in feite niet!

Als je zeker weet dat Cosmo een manneke is, maakt het niet uit of je er een popje of een mannetje bij zet.
Twee mannetjes gaan goed samen, mannetje en popje ook.
Twee popjes meestal niet, uitzonderingen daargelaten.

Hier op het prikbord worden met enige regelmaat ook parkietjes aangeboden, dus daar kun je ook eens kijken.

Groetjes
Sonja

linda1967

Hoi jef,

Ik zou zeker aanraden om er een vriendje/vriendinnetje erbij te nemen.
Heb zelf ervaring ermee, had coco 9 maanden alleen zitten en merkte dat ie zich verveelde,
Begon te krijsen en zich te plukken.
Heb een vriendinnetje (pino) erbij genomen sinds een week of 5.
De eerste paar dagen vondt ie het niks, daarna zag je aan coco dat ie het stiekem toch wel leuk vondt en
nu zijn ze zo schattig samen!
Ik heb nu spijt dat ik het niet eerder heb gedaan, coco is veel vrolijker en levendiger.
Ik zeg doen!

-Jeffrey-

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nog een vraagje: als ik een niet tam parkietje koop, heb ik dan de kans dat deze sneller tam wordt, omdat hij van Cosmo ziet dat mensen niet "eng" zijn?


Sonja

Hallo Jeffrey,

Dat kan inderdaad.
Zo kan Cosmo het nieuwe parkietje over bepaalde drempels heen helpen.

Maar bij tam maken hangt het zeker ook af van het karakter van het parkietje.
En je hebt een flinke dosis geduld nodig, neem er ruim de tijd voor.

Groetjes
Sonja

-Jeffrey-

Hai Sonja,

Dankjewel voor je advies!
Ik heb 2 foto'tjes van Cosmo erbij gedaan. Dit is een mannetje toch?

Sonja

Ja Cosmo is een mooi manneke, hij heeft -zeker op de tweede foto- een overduidelijke blauwe neusdop.

Groetjes
Sonja

linda1967


-Jeffrey-

Dankjulliewel!  :)
Ik ga eens nadenken over een leuk maatje voor Cosmo!

-Jeffrey-

Ik heb besloten om een nieuw vriendje voor Cosmo erbij te kopen!
Alleen ik heb nog een vraagje voordat ik een parkietje ga kopen, maakt het uit als het een jong parkietje is? Of moet het ongeveer van dezelfde leeftijd zijn? Cosmo is nu denk ik ongeveer 8/9 maandjes

-Jeffrey-

Leuk nieuws!
Cosmo heeft een nieuwe vriendin erbij. Ze is blauw en heeft een wit kopje. Na mijn gevoel kunnen de twee prima met elkaar overweg! :) Ze is alleen nog een beetje stil en zit veel op dezelfde plek, maar dit is natuurlijk normaal; alles is helemaal nieuw voor haar!

Dit gaat (hopelijk) helemaal goed komen!!  ;D


linda1967

Hoi jef,

Wat leuk dat je er een vriendinnetje bij hebt genomen! Gaat helemaal goed komen hoor...hier kunnen ze niet van elkaar afblijffen hahaha. Veel plezier met je gevleugelde vriendjes!

DobbyFloppy

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe vriendje voor cosmo ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13