bevrucht of niet?

Gestart door DobbyFloppy, februari 01, 2014, 08:21:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hoi iedereen. Mijn valkjes die overigens binnen zitten zijn nu druk aan het broeden. Had het blok er eigenlijk niet in ivm de felheid van de man maar nadat er een ei gelegd was op de kast toch maar wel gedaan.
Heb nu 3 eitjes 1 van zondag, 1 van dinsdagavond en 1 van gisterochtend. Nu ken ik niet heel goed bij de eitjes ook ivm de ouders maar had ergens gelezen dat je vanaf 3 dagen kunt zien of het ei bevrucht is. Schijnt dat de kleur van het ei dan witter werdt. Gisteravond dacht ik dat al te zien ook nog van afstand met een lamp gekeken maar toch nog even jullie mening voor de zekerheid

Er ligt inmiddels ook houtsnippers bij
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

sam23

Hoihoi

Ik heb een poosje geleden een nestje van mijn grasparkieten gehad.
In principe werd mij verteld dat je zo na een weekje a 2 weken goed kunt zien of de eitjes bevrucht zijn.
Het klopt dat de bevruchte eitjes melkachtig wit zijn. En de onbevruchte eitjes lijken iets doorschijnender. In een verdere fase vond ik dat veel makkelijker te onderscheiden.

Maar je kunt ook een schouwlampje kopen, gewoon bij een dierenwinkel, en dan ga je in een donkere ruimte staan en dan houdt je dat lampje tegen de eitjes. Als je dan rode lijntjes ziet lopen zijn de eitjes bevrucht. Dat vind ik persoonlijk een betrouwbaardere methode om het te checken (ik als onervaren persoon dan he)

Dus dit is mijn tip, hopelijk heb je hier iets aan. En succes met de jonkies! :D

Groeten van Sam

DobbyFloppy

Blok zit aan binnenkant van kooi met de klep verkeerde kant op. Als ik die open komt klep naar me toe in plaats van af.
Enige wat ik nu heb is een klein zaklampje ( sleutelhanger formaat) met wit licht. Misschien handig deze foto is van zijkant genomen met flits en dat lampje.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

sam23

Sorry maar ik durf het zo echt niet te zeggen. Heb je echt geen mogelijkheid om het blok desnoods om te draaien? Lijkt me ook handig voor als er kleintjes mochten komen :-)

Fijne avond.

groeten van sam

DobbyFloppy

Heb ze voorzichtig kunnen pakken helaas vergeten in t donker te doen maar meende bij 2 heel lichtrrode lijntjes te zien. Misschien morgen of straks nogmaals kijken
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

sam23

Zou superleuk zijn als ze bevrucht zijn :)

Als je op google zoekt op bevruchte parkieteneitjes dan zie je een paar voorbeeldfoto's van onbevruchte en bevruchte eitjes.
heel handig.

nou veel succes :D

DobbyFloppy

#6
Heb de eitjes inmiddels voorzichtig in het donker kunnen schouwen en zo te zien zijn er 2 van de 3 bevrucht!

Hier mag dus een slot op ;)

Oké en spannend hoor!

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13