Rocky

Gestart door Ray88, januari 20, 2014, 17:32:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ray88

Hallo,

Rocky wil de laatste paar dagen veel in z,n kooi zitten. Als ik hem eruit wil halen en bij me wil houden dan vliegt hij na een minuut elke keer in zijn kooi. Het is het tegenovergestelde als in het begin, toen wou hij juist er veel uit. Ook als hij stil zit op z,n stokje dan wast en hij zich vaak en soms daarbij krabben. Hij is nu af en toe meer met z,n touw aan het spelen, maar wil sinds hij eigenlijk z,n nieuwe kooi heeft niet meer echt eruit als ik er ben, en een week geleden in z,n oude kooi was hij meer aan het spelen ook veel trucjes doen enz en als ik dan kwam dan wou hij er vaak uit, en vloog hij veel heen en weer in de woonkamer.

Weten jullie waar dit gedrag aan zou kunnen liggen?

gr

Samm

Wennen aan een nieuwe kooi duurt vaak even, geef hem even de tijd en wacht even een week af.. Doet hij na die tijd nog vreemd in jou ogen of komen er meer wijkende dingen bij trek dan aan de bel.

Ray88

oke, ja zoiets dacht ik ook. Net bleef hij wel even een tijdje bij me en was hij aan het babbelen op z,n plekje bij het raam. Ik wacht het wel even af.

gr

Samm

En ik denk ook dat hij eenzaam is :), dat kan ook steeds meer zijn tol gaan eisen!

Sonja

Hallo Ray,

Rocky gaat zijn kooi nu steeds meer als zijn huisje zien, dat is een verschil met het prille begin.
Toen was alles nog vreemd/nieuw voor hem, zowel zijn huisje als de woonkamer.

Nu weet hij dat zijn kooi de plek is waar hij zich veilig voelt, waar hij eet, waar hij slaapt....etc.
Uiteindelijk zal hij toch verder willen kijken dan zijn eigen huisje en ook weer gewoon in de kamer gaan vliegen, spelen etc.

Eerlijk gezegd denk ik nu niet direct dat je parkietje eenzaam is, geef hem eerst gewoon de tijd om rustig te wennen aan alles, zolang heb je hem nog niet.

Groetjes
Sonja

Ray88

Ja dat is ook zo, soms denk ik te snel dat er wat aan de hand met hem is, als ie zich vaak wast en krabt enz. Vandaag had ik per ongeluk z,n kooitje open gelaten, maar toen ik thuis kwam was hij wel wat vrolijker als gister. Want nu ben ik elke dag half 5 thuis, en dan geef ik hem volop aandacht. Als er gezellige muziek aanstaat dan gaat ie helemaal meefluiten en babbelen, dus als ik voortaan overdag z,n deurtje openlaat en dan alles "parkietproof" achterlaat, is beter als hij denk tot half 5 in zijn kooi moet blijven.

Gr

Sonja

Hallo Ray,

Ik zou hem niet de hele dag uit de kooi laten als er verder helemaal niemand thuis is.
Je kunt je kamer nog zo "parkietproof" maken, het gevaar schuilt in een klein hoekje, ook al denk je dat je overal aan gedacht hebt.....
Als je thuis bent kan er ook weleens iets gebeuren, maar dan ben je er wel direct bij om in te grijpen als dat nodig is.
Maar als er iets gebeurt en er is helemaal niemand, dan kan het in het slechtste geval helemaal misgaan.
Ik zou het risico dus niet nemen als er niemand is om een oogje in het zeil te houden.

Groetjes
Sonja

EliseAvi

Het lijkt mij niet slim om je parkietje de hele dag alleen te laten. Hij kan tegen de ramen aan vliegen, maar ook tegen spiegels. De kans bestaat dat hij achter een kast of iets anders zoals een bank terecht komt en daar niet meer uit kan komen met de mogelijkheid dat hij zichzelf verwond. Dat moet je niet willen.

Een parkieten-proof kamer is naar mijn idee een kamer waar alleen de vogeltjes inkomen. Dus met alleen parkietenspeeltjes en de kooi en geen andere dingen zoals kasten enzo. Een woonkamer is naar mijn idee nooit helemaal parkietenproof. Mijn parkieten willen na 3 jaar nogsteeds wel eens achter een kast terecht komen. De ruimte tussen de kast en de muur is minder dan 5 cm maar toch lukt het ze. Ze komen er dan echt zonder mogelijkheden zelf uit.

Het lijkt mij dus niet slim om je vogel los te laten als je zelf niet thuis bent. Hij went er vanzelf wel aan dat hij er pas om half 5 uit mag.

DobbyFloppy

Wat elise omschrijft dat heb ik dus. Een kamer waar alleen de parkieten inkomen. Hier bestaan geen gevaren. Ze kunnen nergens tussen komen en er zijn geen kabels die stuk kunnen. Weliswaar kom ik hier wel regelmatig maar hun hebben gewoon hun eigen woonkamertje speciaal voor hen ingericht ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Ray88

#9
Oke ja das duidelijk, misschien toch niet zo slim dan. Vandaag is dan m'n vrouw heel de dag thuis en lekker met hem bezig geweest. Dus sowieso 1 dag in de week is er iemand heel de dag(+weekend dan) thuis + s'ochtends kan ik hem altijd half uurtje aandacht geven en na half 5 dan. Hij heeft het nu ook wel steeds meer naar zijn zin geloof ik, hij loopt bijna heel de dag te babbelen en te fluiten(vooral als de muziek aan gaat) en in z'n kooi veel met touw te spelen.

in ieder geval bedankt voor de info. Groetjes

(miss is iets heel anders dan misschien ;) )

DobbyFloppy

Misschien ideetje hoor maar waarom geen kamervoilere? Hoor soms wel dat sommigen dit doen zodat het beestje toch wat meer bewegingsruimte heeft binnen de kooi. Misschien een optie?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Ray88

haha ja dat zou ik wel willen, maar me vrouw wil dat echt niet. Deze kooi vind ze al te groot. Maar voorlopig heeft hij het er erg naar ze zin:)  maar wie weet in de toekomst