nieuwe parkiet

Gestart door Ray88, januari 14, 2014, 11:48:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ray88

hallo,

Ik heb sinds 2 weken een nieuw parkietje(mannetje) gehaald bij een vogelkweker, hijs nu 9 weken. Hij is heel leuk en lief, na 2 dagen kon ik hem op me vinger verplaatsen naar een andere kooi en als hij rustig is dan vind ie het lekker als ik hem naast zijn snaveltje over z,n vacht aai, hij eet ook al uit me hand en hij zal nooit bijten, hij zit ook altijd al me haartjes na te lopen met ze snavel als ie op me schouder zit. Ik ben nu een aantal weken thuis dus ik kan hem extra veel aandacht geven.
Je kan wel zeggen dat hij tam is, maar hoe leer je hem naar je toe te vliegen buiten de kooi.
En als hij ze buien heeft dan fluit en schreeuwt/scheld hij veel, heel zelden komt er een kort geluidje wat uit parkieten uiteindelijk veel doen, maar wanneer zal hij ongeveer een beetje gaan babbelen en parkietgeluidjes maken? want hij is wel erg stil, soms zit hij een half uur of langer stil rond zich te staren. Hij is natuurlijk nog jong dus geduld komt er zeker wel bij kijken.
Vanochtend zat hij veel te wroeten(niet wassen) in z,n vacht, en te krabben en met zijn koppie tegen een tak te wrijven, dat leek erop dat hij echt jeuk had, en dat herhaalde elke ochtend de laatste paar dagen, dus ik maakte me al beetje zorgen voor mijt of zoiets, maar ik heb nu z,n kooi weer goed schoongemaakt en hem besproeit, en nu doet ie het niet meer, maar dat is nog even afwachten.

Dit is rocky>

Samm

Hij is niet tam dat kan nooit :), hoe weet je dat je parkiet nooit zal bijten?
Het kan dat je parkiet nooit gaat praten, of pas na jaren.
Wat bedoel je met hij scheld?
Ik zie zo geen mijt of iets, als je dat zeker wil weten stuur je foto's naar een vogelarts.

Sonja

Hallo Ray,

Welkom op het forum. :)

Wat een lief parkietje is Rocky.
Alleen denk ik niet dat het een mannetje is, maar een popje. (voor zover te bepalen vanaf een foto, want dat geeft soms een wat vertekend beeld)
Je hebt Rocky nog maar kort, heb geduld dan komt het gekwetter vanzelf wel.

Waar heb je Rocky mee besproeid?
Ik hoop niet met een of ander middel tegen mijten, want dat moet je niet zomaar doen hoor.
Als je bang bent dat hij last heeft van ongedierte, is het beter daar eerst door een vogelarts naar te laten kijken.

Parkietjes hebben soms ook weleens jeuk, net als iedereen, en dan zie je ook weleens het gedrag wat jij beschrijft.
Pas als het lijkt of ze met bijna niets anders bezig zijn dan met krabben, is het tijd om je zorgen te maken en een vogelarts te bezoeken.

Of je parkietje nu ook echt al zo tam is, is nog een beetje afwachten.
Parkietjes die nog maar zo kort bij hun nieuwe eigenaar zijn, lijken vaak tam, maar in werkelijkheid is het meer zo dat ze al het nieuwe om zich heen een beetje gelaten over zich heen laten komen.
Dat wordt dan vaak aangezien voor tam, maar is het in feite (nog) niet.

Dat komt dan later wel goed, met veel liefde en geduld én met alle tips die je op de site en hier op het forum terug kunt vinden over tam maken.

Ik zie dat je een hele stengel trosgierst in de kooi hebt hangen, dat vinden veel parkietjes inderdaad heel lekker.
Maar trosgierst is erg vet en bevat nauwelijks voedingsstoffen, dus daarom is het het beste als je daar niet meer dan een halve stengel per week van geeft.
Ook een sepiaschelp is niet zo goed voor de gezondheid van je parkietje (teveel zout), dus die zou ik zelf liever niet geven.

Wat ik mis is een mineralenblokje, dat zou ik dan juist weer wel kopen. ;)

Verder kan ik niet zien hoeveel parkietenvoer je Rocky geeft in zijn voerbakje, maar het beste geef je een afgepaste hoeveelheid voor 1 dag. Zo voorkom je dat hij gaat snacken (alleen de lekkerste zaadjes eruit eten en de rest links laten liggen). Anders kan er een tekort ontstaan aan vitaminen.

Mag ik vragen hoe groot de ruimte tussen de tralies van de kooi is?
Misschien zie ik het verkeerd of lijkt het groter dan het in werkelijkheid is, door de foto.
Maar de max. tralieafstand voor grasparkietjes zou niet meer moeten zijn dan 1,2 cm., anders kunnen ze hun kopje door de tralies steken met alle gevolgen vandien....

Op de site, en ook met de zoekfunctie op het forum kun je nog heel veel meer informatie vinden.

Veel plezier met Rocky!

Groetjes
Sonja

Ray88

Oke dat is wat handige informatie:) De kweker was ervan overtuigd dat het een mannetje is. Ik vind het zelf ook moeilijk te zien nu hij nog zo jong is, het enigste dat ik vermoed dat het een hij is omdat hij helemaal (nog) niet bijt en een lief karakter heeft, en z,n neusdop heeft een blauwe gloed. Nee ik besproei hem alleen af en toe met wat water, maar dat krabben enz heeft hij vandaag nauwelijks gedaan dus ik denk en hoop dat het gewoon een beetje jeuk was, want hij was vandaag aardig druk en heeft veel gefloten. Hij wil er wel vaak uit, en dan gaat hij ook ondersteboven hangen en koppeltje duikelen enz. 
Ik zal een beetje op vaste tijden hem eruit laten anders raakt hij er gewent aan, voor als ik daarlijk weer gaat werken.

Ik zal inderdaad op de voeding letten, iets minder in het bakje doen want er zit nu wel voor een week in. Ik dacht dat de sepiaschelp ook goed was voor de slijtage van z,n snavel (hij eet er toch nooit aan) maar anders vervang ik hem inderdaad voor een mineralenblokje.

De tralies zijn inderdaad wat groter 15mm ertussen, ik hoop dat het geen gevolgen gaat hebben. Ik had eerst een kooi van een slag kleiner dus toen had ik deze gekocht want kwa grote en vorm vond ik deze perfect voor hem.
Ik hou de gordijnen nu voortaan voorlopig dicht want als hij op het kozijn gaat zitten dan ziet hij z,n weerspiegeling en dan wilt hij daar niet weg. Parkieten geluiden doe ik via internet ook niet meer aan want daar reageert ie sterk op en dan denkt hij dat er soortgenoten zijn, het is beter als hij aan mijn geluiden went.

Theeke

Het is een popje.

Een jonge man heeft een egale blauwe neusdop.
Een pop heeft witachtige ronde ringen rond de neus

DobbyFloppy

Jonge man heeft roze of paarse neusdop. Een volwassen man heeft een blauwe neusdop ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13