Nieuw parkietje eet niet..

Gestart door Nizzy, januari 13, 2014, 09:48:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nizzy

Hoihoi,

Ik heb gisteren mijn grasparkietje opgehaald, want volgens de fokker was hij daar klaar voor. Hij was bij de fokker al super tam en hij vind alles prima. Nou had ik niet verwacht dat hij meteen zou gaan eten en drinken, maar het is nu de volgende dag en hij had nog steeds niks gegeten of gedronken.

Ik zit zelf op het moment te leren voor tentamens, dus ik laat het parkietje gewoon over de tafel wandelen terwijl ik zit te leren. Ik heb een schaaltje water en een schaaltje zaadjes voor hem neergezet. Nadat ik het schaaltje water voor zijn neus had geschoven, begon hij eindelijk nieuwsgierig te worden en heeft ongeveer twee slokjes genomen. Nou goed, daar was ik al tevreden mee. Beter weinig dan niks! Ik probeerde dus hetzelfde met de zaadjes.. Ik schoof langzaam het schaaltje naar hem toe, en ook hier begon hij na een minuutje interesse in te tonen. Nou zit hij al een kwartier op zaadjes te kauwen, en ze steeds weer uit te spugen. Ik heb het idee dat hij moeite heeft met pellen..

Ik ben dus een beetje gaan Googlen, en ik kwam iets tegen over het gewicht.. Ik las dat een parkiet van vijf weken al 30-40 gram moet wegen. Dus ik zet mijn parkietje op de weegschaal, blijkt hij maar 27 gram te wegen..! Ik ben dus wel even flink geschrokken.. Weet iemand of dit ernstig is? En wat ik het beste kan proberen om hem te laten eten?

Ik ben nogal aan het stressen nu, want ik wil zit beestje echt niet verliezen..

DobbyFloppy

5 weekjes is nog best jong. Aangeraden wordt om een jonge parkiet pas vanaf 7-8 weken op te halen. Als ik het zo lees eet jou parkietje nog niet zelfstandig. Misschien een idee om wat trosgierst te geven? ;)

Verder zou ik ook nog even de reacties van anderen afwachten maar je kunt in ieder geval proberen met eenstukje trosgierst.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

#2
Hallo Nizzy,

Welkom op het forum. :)

Zoals gezegd is 5 weekjes nog te jong om al bij de ouders weggehaald te worden.
Drinken doen parkietjes van nature maar heel weinig.
Zaadjes pellen moeten ze leren, dat gaat in het begin nog niet zo makkelijk en daarom ook langzamer.
Je kunt eventueel -voorzichtig, niet knijpen!- aan de krop voelen, of hij gegeten heeft.

De tip die je van DobbyFloppy kreeg is een goede, want trosgierst eet wat makkelijker weg, zeg maar. ;)
Wat je verder ook nog kunt doen is de zaadjes "kneuzen" met een vijzeltje (als je die hebt), en anders met de bolle achterkant van een lepel oid.
Dan maak je het pellen wat makkelijker voor je parkietje.

Hoe ziet de ontlasting van je parkietje eruit?
Want daaraan kun je ook zien of hij gegeten heeft.

Verder zou ik hem niet meteen uit de kooi halen, maar hem gewoon in zijn huisje laten.
Instinctmatig zoeken vogels hun voedsel op de grond, dus wat trosgierst en zaadjes op de bodem van de kooi leggen zou ik ook doen.
Het is nu eerst even belangrijk dat hij eet, de rest komt later wel goed.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes
Sonja

pixie

Ik weet het niet, maar zou het een idee zijn om het vogeltje nog even terug te plaatsen bij zijn ouders?
Zodat hij nog de opvoeding kan krijgen die hij wellicht nog nodig heeft?

De anderen moeten maar zeggen of dit een goede optie is..

Nizzy

#4
Bedankt voor de tips! Ik loop zometeen even naar de dierenwinkel om trosgierst te halen. Ben benieuwd of dat misschien beter gaat!
Verder heb ik net inderdaad geprobeerd om de zaadjes een beetje te kneuzen met de achterkant van een lepetje. Hij had helaas geen interesse meer in de zaadjes, dus ik weet nog niet of dat geholpen heeft. Zijn ontlasting was gisteren avond gewoon redelijk groen en dik. Het is nu wel wat wateriger geworden, en het groene 'klontje' lijkt steeds kleiner te worden..

pixie, ik heb de fokker net een mailtje gestuurd om de situatie uit te leggen. Ik laat het wel weten als ik antwoord heb.

Ohja, en hij is bij de fokker al gewend om vaak buiten de kooi te zitten. Gisteren heeft hij heel de dag in de kooi gezeten om eraan te wennen, en hij leek het fijn te vinden om er nu uit te komen.
Zaadjes op de grond strooien heeft ook weinig nut, want telkens als ik hem op de grond zet, dan rent hij meteen naar de zijkant en begint hij weer te klimmen.. Hij snapt alleen nog niet dat hij gewoon naar een stokje toe kan klimmen, dus hij blijft daar hangen, totdat ik hem op zijn stokje zet..

Samm

Als ik jou was zou ik even een dag je goed gaan inlezen en van alles opgaan zoeken, er staat namelijk heel veel in je berichtje wat je anders had moeten doen, en dit is puur voorbereiding geweest, en het zou jammer zijn dat je grasje de juiste zorg niet krijgt :)

Nizzy

Samm, wat had ik anders moeten doen dan?

Sonja

Citaat van: Nizzy op januari 13, 2014, 10:44:00
Ohja, en hij is bij de fokker al gewend om vaak buiten de kooi te zitten. Gisteren heeft hij heel de dag in de kooi gezeten om eraan te wennen, en hij leek het fijn te vinden om er nu uit te komen.
Zaadjes op de grond strooien heeft ook weinig nut, want telkens als ik hem op de grond zet, dan rent hij meteen naar de zijkant en begint hij weer te klimmen.. Hij snapt alleen nog niet dat hij gewoon naar een stokje toe kan klimmen, dus hij blijft daar hangen, totdat ik hem op zijn stokje zet..

Na één dagje in de kooi zitten is hij nog niet gewend, hoor. ;)
De reden dat hij telkens weer naar de tralies van de kooi komt, is omdat hij weet dat hij dan jouw aandacht krijgt, en daar is het hem om te doen.
Je leert hem zo dus -onbewust- dat hij dit gedrag blijft vertonen, zolang je naar hem toegaat als hij zo doet.
Niet doen dus.

Je hebt hem net, en hij moet nog leren dat zijn kooi zijn huisje is. De plek waar hij eet, drinkt en slaapt.
Als je hem er nu steeds maar uit laat, leert hij dat niet en blijft hij alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat jij het deurtje van de kooi weer open doet.
Hij is nog jong en moet alles nog leren.
Jij moet hem daarbij helpen.
Het lijkt misschien sneu als je hem negeert als hij zo om je aandacht vraagt, maar dat is het niet.
Hij moet eerst leren dat zijn kooi zijn huisje is, zoals ik hierboven beschreef.
Als hij dat eenmaal goed weet zal hij ook zaadjes op de bodem van de kooi gaan zoeken, want dat heeft zeker wel nut.
Je moet hem alleen wel de kans en de tijd geven om aan zijn huisje te wennen.

Dat het vaste gedeelte van zijn ontlasting steeds kleiner wordt betekent m.i. dat hij niet voldoende eet.

De tip van Pixie vind ik ook zo gek nog niet, want 5 weekjes is gewoon nog te jong om bij de ouders weggehaald te worden.
De laatste paar weken leert de vader-parkiet ze ook nog van alles, en dat mist hij nu.

Groetjes
Sonja


Samm

Voor je begint aan een grasje:

- weten hoe oud ze moeten zijn voor ze weg mogen en waarom.
- trosgierst had je ook al in huis moeten hebben.
- een parkiet van 5 weken is niet tam dat kan nooit, eerder het tegenovergestelde alles doen uit angst.
- 2 dagen volle rust in de kooi en niet op tafel laten wandelen, maar dat heeft Sonja ook al in detais uitgelegd.

Door deze dingen komt het op mij over of je, je niet voorbereid hebt want dit hoor je wel te weten , en ik hoop ook dat je, je nog goed gaat voorbereiden :)


Nizzy

Ik heb vertrouwd op wat de fokker mij verteld heeft. Ik dacht dat die wel zou weten wat wel en niet goed is.
Bij deze zal ik me beter voorbereiden (of nabereiden in dit geval).

Sara

Je bent geen alleenstaand geval, veel fokkers geven parkietjes te vroeg mee. Het lijkt me dan ook dat je zeker de fokker moet contacteren en te vertellen dat dit niet kan en te vragen of hij dit parkietje terugneemt tot het wél klaar is om de ouders te verlaten. Als hij dit niet doet of je dit niet wilt, vind ik in ieder geval dat je minstens moet laten weten dat je er niet mee gediend bent dat hij je wat heeft wijsgemaakt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Nizzy

Ga ik zeker doen! Ik wacht nog op reactie.

Hij blijft nu trouwens wel op de bodem zitten. Maar hij eet nu de donkere korreltjes van het schelpenzand i.p.v. de zaadjes die ik heb gestrooid.

Sonja

Het gescharrel op de bodem is op zich wel goed, op een gegeven moment zal hij dan ook de zaadjes wel gaan proberen.
Het is allemaal erg wennen voor hem.

DobbyFloppy

Ik zou zelf nooit schelpenzand gebruiken om tenminste 2 redenen. 1 ik vindt het best prijzig en het weegt ook behoorlijk zwaar. De 2e reden is dat het best stoft en dat lijkt me ook niet prettig voor je vogels.
Ik vindt houtsnippers vriendelijker in gebruik. Het stoft niet, is een stuk goedkoper en minder zwaar en ook hier kunnen ze lekker aan knabbelen. Ik heb naast mijn 2 grasparkieten ook 6 valkparkieten waarvan 1 nachtblind. Het gebeurt soms wel eens dat de nachtblinde valkparkiet schrikt een daardoor valt. Lijkt me niet zo prettig als dit op zulke momenten gaat stuiven.

Verder geef het diertje een paar dagen rust in de kooi zodat deze goed ken wennen.
Fokkers beweren vaker dat de parkieten al handtam zijn al zie ik het toch te vaak gebeuren dat dit niet zo is wat ik persoonlijk erg jammer vindt.
Om jezelf nog beter voor te bereiden wil ik je de tip meegeven om goed het forum en de website door te lezen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Nizzy

Opnieuw bedankt voor de tips!
Het forum doorlezen ben ik al een aantal uurtjes aan het doen! (Foei, ik moet studeren..!) :')
Ik heb al eerder een grasparkietje gehad (die hebben wij 11 jaar lang gehad, maar we weten niet hoe oud hij was toen we hem kregen, want hij was op een haven aan komen vliegen waar wij toevallig met de boot aan het overnachten waren. De havenmeester wilde hem af laten maken, dus hadden wij gezegd dat we hem na onze vakantie wel op zouden komen halen). Dat parkietje heeft ook altijd een kooi met schelpenzand gehad.. Nooit problemen mee gehad.. Maar ik ga me daar dan toch ook maar eens even in verdiepen zometeen. Kan altijd nog overstappen natuurlijk! Beter laat dan nooit. :)

En even een update over Boo (het jonge parkietje wat ik nu dus heb); hij zit nog altijd op de bodem van zijn kooi, en toen ik net even ging kijken zag ik een aantal zaadschilletjes liggen. Het is hem dus gelukt om er een paar te pellen! Ben heel trots op hem! Nu moet hij het nog wat beter onder de knie krijgen.

Sonja

Ah dat is goed om te horen, als hij eenmaal weet hoe het moet zul je merken dat het in de loop der tijd steeds minder moeite gaat kosten.
Maar hou hem wel goed in de gaten (maar dat doe je ongetwijfeld ;) ).

Schelpenzand hoeft geen problemen te veroorzaken hoor.
Mijn parkieten zijn 9 en 11,5 jaar en krijgen hun hele leven al schelpenzand.
Heb houtsnippers geprobeerd voor een tijdje, daar vonden ze helemaal niets aan.
Dus ik zou het gewoon even uitproberen.

Als je houtsnippers geeft moet je wel zorgen dat je wat grit en maagkiezel apart aanbiedt in een klein bakje.

Veel plezier met Boo.
Krijgt hij misschien ook een lief vriendje/vriendinnetje?

Groetjes
Sonja

Nizzy

Citaat van: Sonja op januari 13, 2014, 15:42:31

Veel plezier met Boo.
Krijgt hij misschien ook een lief vriendje/vriendinnetje?


Dat zit ik wel te overwegen! ;)