Veeruitval en verandering kleur neus??

Gestart door tinkeltje, januari 11, 2014, 12:40:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tinkeltje

Mijn grasparkieten inmiddels 6 maanden oud en beiden van verschillende nestjes hebben sinds 2 weken rare verschijnselen die ik niet eerder heb meegemaakt, namelijk best wel hevige veeruitval en verandering van de neuskleur. Verder gedragen ze zich beiden normaal (mannetje fluit & vrouwtje is rustig als altijd) en heb ik niets tussen de veren kunnen ontdekken. Wat zou het kunnen zijn? Wel heb ik gemerkt dat de verandering van neuskleur en veeruitval eerst bij het gele popje begon en later ook bij het blauwe manneke.

Samm

Zijn ze niet gewoon in de rui?

Waarom hou je, je popje vast?

tinkeltje

Het verenuitval kan inderdaad door de rui komen, maar ik wist niet dat tijdens de rui de neuskleur verandert. Bij het mannetje zie ik duidelijk aan de onderkant bruinigheid en bij het popje wordt het lichtblauw-wit.

Popje houdt ik vast omdat die eigenlijk volledig tam is en dat niet erg vind (het was alleen maar de bedoeling om een duidelijke foto te maken). Het mannetje daarentegen is nog niet volledig tam vandaar dat ik die niet vast heb kunnen pakken.

Mvg. Tinkeltje.

DobbyFloppy

Even een aanmerking pakken met de volle hand is niet goed en mag alleen gebeuren in geval van medicatie. Een tamme parkiet zal gewoon op je hand/vinger gaan zitten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Samm

Verkleuring van de dop kan wijzen op verkeerde voeding, dat ze het 1 en ander missen.
Of het kan wijzen op ziekte.. Stuur anders even foto's via de mail naar een vogelarts!