Nieuwe parkiet? Of toch nog even wachten.

Gestart door Wikkie1977, januari 09, 2014, 11:46:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wikkie1977

Zoals jullie weten is Fred gister helaas overleden. Voor mij is Fred onvervangbaar. Maar ik heb ook Toet nog en ik vind het een vreselijk gevoel dat hij nu alleen zit en ik mis het gekwetter van twee vogels en de gezelligheid enorm.

Nu kan ik dus een parkiet kopen uit Alkmaar. Parkietje is acht weken oud en mag weg. Ik heb dit adres via een ander parkieten forum.

Maar nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Toch nog maar wachten en mijn verdriet verwerken of voor Toet toch een nieuw parkietje erbij.


Sonja

Hallo Willeke,

Dit is een beslissing die je alleen maar zelf kunt nemen...

De keuze kan soms gewoon heel moeilijk zijn.
Moet je je eigen gevoel volgen?
Of moet je aan Toet denken en je eigen gevoel/verdriet daarvoor even opzij zetten?

Ik herken je gevoel wel, niet mbt parkietjes maar met mijn konijntjes.
Als ik een voorbeeld mag geven ook al is dat dan geen parkietenvoorbeeld:

Konijnen zijn echte groepsdiertjes, net als parkietjes.
Om die reden hou ik ze ook met zijn tweetjes.
Als er eentje komt te overlijden, zie je vaak de ander helemaal wegkwijnen.
Dat kan ook ten koste gaan van de gezondheid van het diertje.
Om die reden kies ik dan (ook al is dat voor mijn eigen gevoel) nog meestal -veel te- vroeg, toch voor een nieuw soortgenootje.

Bij parkietjes zou ik persoonlijk hetzelfde doen, omdat het belang van het diertje in kwestie voor mij voorop staat.

Het is moeilijk, en een dubbel gevoel, ook schuldgevoel t.o.v. het overleden diertje door het al zo snel aanschaffen van een ander diertje.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat, in dit geval Fred, voor altijd zijn eigen warme plaats in je hart heeft.
Daar verandert de komst van een ander parkietje niets aan.

Je krijgt vast nog meer reacties, ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen met mijn berichtje.

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

Hoi Sonja,

Wat jij verwoord is precies wat ik voel en denk. Voor mezelf denk ik: even niet. Maar Toet zit vanaf vanochtend al bij me omdat ie niet alleen wil zijn en wil spelen. Dus voor hem moet ik het wel doen.  Ik zit nu weer te janken en Toet springt gelijk op mijn hand en gaat met zijn snaveltje tegen me aan zitten. Nu ondertussen gooit hij al mijn spullen van het bureau af...vind ie leuk  8)

Maar goed, ik zal dus even mijn gevoel moeten laten voor wat het is. het slijt vast wel.

Ben met deze kweker al in vergevorderd stadium. Het is ook een mannetje. Ik moet er wel een uur voor rijden maar dat heb ik er graag voor over. Ik kon geen goede parkietenkweker in de buurt vinden die nu een nestje heeft.

Ik was ook in contact met een kweker in de buurt. Maar die doet de parkietjes vanaf 5 weken weg. En ik heb me goed in gelezen en aangezien dat dus geen goede zaak is doe ik het niet. Ik kan het dan niet over mijn hart verkrijgen. Had ook contact met hem gezocht en hem gevraagd waarom hij dat deed want volgens andere bronnen is dat veel te jong. Volgens hem worden de vogels na 3 weken door de vader bijgevoerd.  Tja...ik kan daar nog steeds geen goed gevoel over hebben.

Sonja

Hallo Willeke,

Ach die arme Toet....hij zal vast opleven door de komst van een lief soortgenootje, al zal het ook wel weer even wennen zijn voor hem.

Het is nu ook eigenlijk niet de tijd voor kweken, dus eerlijk gezegd verbaast het me wel een beetje dat je nu een kweker gevonden hebt.

Ik hoop dat Toet straks weer helemaal gelukkig zal zijn met zijn nieuwe soortgenootje.

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

het is via deze website: http://www.secretcolors.nl/
dus ja...het leek me wel netjes. heb op grasparkiet-online de foto's gezien van de vogels.

Weet niet of dit hier zomaar mag plaatsen natuurlijk, anders haal maar weg.

Marij86

Elk diertje wat je lief hebt zal nooit vervangen worden. Ik denk dat wachten meestal toch een gevoel van respect is naar je overleden maatje toe.

Het is altijd toch fijner voor parkiet en baasje om een nieuw maatje te krijgen, omdat je zo toch weer een beetje die leegte vult en er weer meer leven in de kiet is. Dat helpt denk ik ook veel beter om om te gaan met het verlies.

Samm

Het lijkt me heel moeilijk, maar je zult toch voor Toet zijn welzijn moeten gaan, hij kan zelf die beslissing niet maken :)

Wikkie1977

Ik vind Toet zijn welzijn ook het belangrijkst en daarom ga ik ook voor een nieuwe vriend. Na een hoop speurwerk op het net heb ik toch een leuke parkiet gevonden.

Hij is acht weken en gaat Gijs heten. Ik heb hier een foto van hem maar dit is geen recente. Hij is op 8 november 2013 geboren. Ik heb hem via Debby's parkieten.


vogel ivy by willekehasselton, on Flickr

Sonja

Wat een lieverd....
Lijkt op mijn Pucky! :-*

Ik hoop dat Gijs je heel veel plezier gaat brengen, en dat Toet en Gijs samen weer een leuk leventje tegemoet gaan!

Wikkie1977

Nou inderdaad Sonja!! Lijkt veel. Ik ben benieuwd. Maar het dubbele gevoel hou ik nog wel even maar ik weet zeker dat ik ook van deze parkiet weer veel ga houden en dat Toet weer super 'adhd' wordt met zijn nieuwe vriendje.

Maar toch moet ik aan de gedachte wennen. Ik mis 'Freddie Spaghetti" (koosnaampje) echt enorm. Alleen ik verander niets meer aan het verhaal. En Toet zijn koosnaam is Toettie di froetty. haha.

Sonja

Wat een grappige troetelnamen. :D
Nu nog eentje verzinnen voor Gijs. ;)

Je dubbele gevoelens zijn heel begrijpelijk natuurlijk.
Gijsje is een ander vogeltje met een ander karakter, maar ik weet zeker dat hij ook je hart weer zal stelen.
Daar zijn parkietjes erg goed in, gelukkig. ;)

Wikkie1977

Hoi hoi,

Even snel. Dit is Gijs:


Gijs by willekehasselton, on Flickr

Gaat goed met Gijs en Toet!! Deze foto is trouwens niet bij mij thuis hoor. Die volgt later.

Kleintjes

Wat 'n knapperd!!  :-*

Ik denk dat 't wel helemaal goed gaat komen met Toet en Gijs, en met jullie zelf en Gijs natuurlijk ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Een heel mooi vogeltje hoor! Veel plezier met Gijsje!  :)


Sara

Ik vind de kleurtjes van Gijs echt prachtig, ben stiekem wat jaloers, hihi!  :D
Veel plezier met je nieuwe huisgenootjes, het zal wel snel allemaal goed gaan tussen Toet en Gijs.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Loeky

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

pixie

Wat een mooi vogeltje! Veel geluk samen!

Wikkie1977

Dank jullie wel! Ik word er ook helemaal blij van. Toetje leeft weer helemaal op en de dynamiek tussen Gijsje en Toetje is goed en leuk. Gijsje heeft al in de huiskamer rond gevlogen en voelt zich steeds meer op zijn gemak.

Nu ik Toetje weer gelukkig zie kan ik ook weer verder en is mijn hoofd weer opgeklaard. Fredje heeft echt een speciaal plekje in mijn hart verovert en mijn liefde voor parkietjes is nog groter. Over een paar maanden schaf ik een binnenvoliere aan. Door de financiele kosten van de dierenarts zit het er nu even niet in. Maar ze mogen altijd uit hun kooi dus ze kunnen lekker rondvliegen. Alleen een nog grotere kooi of voliere lijkt me leuker.

Fijn weekend allemaal.

Wikkie1977

Ow en Toetje kan al best goed vliegen zeg. Hij kan zelfs 'opstijgen' eerder kon hij alleen landen maar vandaag vloog hij door de kamer heen en kon coordineren en weer omhoog vliegen dus we zijn al een eind op weg.

Sonja

Wat een schatje is Gijs! :-*
Ik wens jou en Toet heel veel plezier toe met hem, maar dat komt vast en zeker goed! :)

Groetjes
Sonja