Fred heeft een ongeluk gehad en het gaat niet goed

Gestart door Wikkie1977, januari 01, 2014, 11:55:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wikkie1977

Fred heeft een ongeluk gehad. Fred en Toet liepen over de grond. Mijn zoon zag alleen toet lopen en zag Fred over het hoofd....En dus...hij stond er op. Vreselijk, echt waar. Hij heeft ook zitten huilen, hij vond het heel erg. Maar goed, ik dacht dat misschien zijn pootje gebroken was.
We zijn naar een vogelarts geweest en die heeft geconstateerd dat hij een grote wond heeft in zijn lies.. Hij kan het pootje nog wel bewegen. Maar hij kan niet meer lopen op dit moment. hij kan er niet op staan.

Dus heb ik antibiotica gekregen en pijnstilling. Hij zit in een eigen kooitje met de hele dag een warmtelamp erop. Ik zorg dat hij zijn eten en drinken krijgt want hij kan er niet echt naar toe lopen. En ik weeg hem elke dag om te zien of het nog wel goed gaat. Dat alles gaat prima, hij eet en drinkt goed en kijkt helder uit z'n oogjes. Hij is nog best pittig. En ik kan hem gewoon z'n medicijnen zonder problemen geven.

En toch maak ik me zorgen. Afgelopen maandag ben ik begonnen met de antibiotica, maar ik zie echt nog geen verschil. De vogelarts zei dat ik veeeeel geduld moet hebben en dat het lang kan duren. Ik doe mijn best, maar ik vind het zo verschrikkelijk om dit te zien. Hij ligt in z'n kooitje bijna de hele dag te slapen of te eten. En af en toe heeft ie ook wel zijn speelse moment dan hangt ie met zijn snaveltje aan de tralies. daarna is ie moe en gaat ie slapen.

Ik hoop echt zo dat het goed komt met hem. Ik zit even in een flinke dip. Heb er echt alles voor over. Zelf ben ik herstellende van een burn out dus dit is niet echt makkelijk. Het slurpt energie. Maar misschien hebben jullie nog tips voor me etc.

Liefs,
Willeke


Sonja

Hallo Willeke,

Het is heel akelig wat er is gebeurd...
Het is goed van je dat je meteen naar een vogelarts bent geweest.

Dat je nog geen verschil ziet, vind ik niet zo gek, het is nogal heftig wat er aan de hand is dus wel begrijpelijk dat het veel tijd in beslag gaat nemen.
De antibiotica heb je denk ik gekregen voor het geval er een bacteriële ontsteking zou ontstaan.

Verder denk ik dat je alles al doet wat je voor Fred op dit moment maar kan doen.
Een warmtelamp is helemaal prima, en pijnstilling is ook belangrijk.
Dat krijgt hij allemaal, en verder is het -hoe moeilijk ook- een kwestie van veel rust, lijkt me.
Ik weet niet wat je op de bodem van de kooi hebt liggen momenteel, maar ik zou iets zachts neerleggen (als je dat al niet gedaan hebt).
Wel iets waar hij niet met zijn nageltjes in kan blijven haken, wat dat is nu helemaal uit den boze natuurlijk voor Fred.

Je zou, bijvoorbeeld, ervoor kunnen kiezen om vetbed op de bodem van de kooi te leggen, met daar overheen een niet pluizende doek oid.

Verder: probeer je vast te houden aan de goede momenten, en hou in je achterhoofd wat de vogelarts tegen je heeft gezegd, dat het heel lang kan duren.
Dat Fred goed eet en drinkt en helder uit zijn oogjes kijkt, en ook zijn speelmomentjes heeft, dat zijn de positieve dingen, en al heel wat voor wat er aan de hand is.

Ik wens je heel veel sterkte, zowel voor jezelf als voor Fred.

Als je vragen hebt kun je ze altijd hier stellen, of misschien alleen even van je afschrijven, dat kan ook weleens fijn zijn als het je even teveel dreigt te worden.
Hopelijk kunnen we je hier weer wat moed inspreken.

En Fred is een kleine maar dappere kanjer. ;)

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

Hoi Sonja,

Bedankt voor je antwoord, ik vond het fijn om te lezen. En ik kon deze bemoedigende woorden wel gebruiken. Fred ligt inderdaad op een dekentje, lekker zacht. ik maak het elke dag schoon. Een vetbed is een goed idee.

Inmiddels zie ik het wat positiever in. de vogelarts gaf hem een goede kans maar kon geen garanties geven. Dat is logisch toch. Ik vond hem vanmiddag weer een stuk levendiger. hij gaat al weer een beetje zelf naar zijn voerbakje toe als hij honger heeft. Toet mag af en toe op 'ziekenbezoek'. Voor de tralies, hij mag niet bij Fred in 1 ruimte zijn want Toet is niet echt zachtaardig voor hem op dit moment. Behalve als het tussen de 'tralies'.

Ik heb nog wel 1 vraag. ik moet hem dus pijnstilling en antibiotica geven. Ik doe dit op hetzelfde moment. dus eerst 0,01ml pijnstilling en 0,1ml antibiotica. Is dat geen probleem dat ik het op hetzelfde moment geef? of moet ik er pauzes tussen lassen. Ik doe liever alles in 1 keer zodat ik hem niet al te vaak eruit hoef te halen maar ik weet niet of dat voor hem ook goed is.

En dan nog een vraag voor de toekomst...hoe kan ik dit toch voorkomen? Toet kreeg ik eerder, hij was helaas gewiekt en dus kan niet echt vliegen. Gelukkig is het aan het groeien en hoop ik dat hij straks ook kan rondvliegen net als Fred. Nu is het dus zo dat Toet overwegend wandelt over de grond en Fred erachteraan hobbelt. En ze willen altijd over de grond heen. Ik heb geen idee hoe ik dit nu veiliger kan krijgen. Ik wil dit niet nog eens meemaken namelijk.

In ieder geval, nogmaals dank voor het lezen en antwoorden! Ik heb al ontzettend veel geleerd van dit forum zonder een vraag te stellen. Zo wist ik niet dat je beter 2 vogels dan 1 kunt hebben. Het is inderdaad vele malen gezelliger, zowel voor mij als de vogels.

Parkieten-Freak

Fijn dat het weer wat beter gaat met Fred! Je mag de medicatie in principe na elkaar geven, tenzij de dierenarts heeft aangegeven dat het anders moet.
Vermoedelijk is het prettiger voor jou en Fred om de medicijnen na elkaar te geven.
Laten we hopen dat jouw ventje heel snel opknapt!

Wat betreft het op de vloer lopen: ik zou de vogels meteen oppakken zodra ze op de grond zitten en ze op een veilige plaats neerzetten. Dat geeft wel wat werk in het begin maar de vogels leren het wel.
Succes!


Loeky

Zo, dat was schrikken! Veel sterkte en ik hoop dat Fred zo sterkt en dapper blijft.
Houd je ons op de hoogte van zijn herstel?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Wikkie1977

Hoi hoi,

Zeker dat ik hier bijhoud hoe het met Fred gaat! Dit is een foto van Fred in betere tijden:

fred by willekehasselton, on Flickr

Ik weet alleen nog niet of het een pop of mannetje is. Hij is in ieder geval net zo lief als dat hij er op de foto uit ziet. Toet zal ik ook eens showen maar die is niet echt van de foto's

Ok, dan ga ik ze vanaf nu aan leren niet meer op de grond te lopen. Ik wist niet dat ik ze dat af kon leren.

Samm

Fred is een mannetje :), parkieten kan je heel veel afleren, direct van de grond halen als hij dit doet dan snappen ze het na een aantal keer vanzelf, anders kan je ook straf geven door hem in de kooi te doen.

Parkieten-Freak



Kleintjes

Hopen dat Fredje snel weer opknapt, knappe vent!

Vraagje: Waarom zaten ze op de ground? Zijn ze gewiekt, of spelen ze daar wel vaker?
Vanwege de katten alleen al, zou ik ze zodra ze op de grond zitten oppakken en ergens anders "planten", waar ze wel mogen komen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Wikkie1977

Goedemorgen allemaal!

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Met Fred gaat het naar de omstandigheden goed. Weinig verandert maar ook niet verslechterd. Zijn rechterpoot is best dik. Dat was al bij de vogelarts maar het wordt niet minder dik op dit moment. Ze zag niets gebroken maar als dat wel zo zou zijn dan kon ze het niet spalken vanwege de wond en infectiegevaar.

Toetje is inderdaad een gewiekte vogel. Fred niet. Ik kreeg Toet op deze manier. Inmiddels zijn er aan beide kanten 3 vleugelpennen gegroeid. Dus het komt gelukkig terug, maar ook dat is een kwestie van tijd. Maar omdat Toet natuurlijk alles wandelend doet gaat Fred er wandelend achteraan. De nieuwe huisregels zijn gemaakt; geen vogels op de grond!

Overiges vinden mijn katten wandelende vogels minder interessant dan vliegende. Sterker nog, mijn katten zijn doodsbang voor Toetje. Maar ondanks dat mogen de katten niet in de huiskamer als de vogels vrij zijn. Mijn katten zijn bejaard en liggen vooral boven te slapen.

Ondertussen ben ik aan het uitkijken naar een binnenvoliere. Lijkt me een stuk leuker ook voor ze.


Sonja

Wat een mooi manneke is Fred. :-*

Het is denk ik al heel wat dat het in ieder geval niet verslechterd is.
Mijn duimen draaien hoor, dat het weer helemaal goed gaat komen met Fred.

Sterkte!

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

Goedemorgen!

Een update; ik vind het heel langzaamaan iets beter gaan. Hij krijgt meer kracht in zijn andere pootje. Hij is steeds meer levendiger aan het raken en maakt af en toe een geluidje. Hij licht ook niet meer schuin, maar een stuk rechter. Dus ik ben best tevreden! We zetten door!


Sonja

Hallo Willeke,

Dat is -voorzichtig- goed nieuws inderdaad. :)
Laten we hopen dat het vanaf nu steeds een stukje beter mag gaan.
Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt.
Je verzorgt hem ook super hoor!

Veel sterkte en beterschap verder voor je kleine kanjer. ;)

Groetjes
Sonja

Sonja

Hallo Willeke,

Ik ben wel benieuwd naar hoe het met Fred gaat?

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

Goedemorgen,

Sonja, lief dat je het vraagt. Een update over Fred; qua levendigheid en spirit wordt het steeds beter. Hij praat meer, slaapt minder en wast zichzelf, strekt zijn vleugels weer uit. Maar dan de pootjes. Ik zie geen verbetering. Hij kan nog steeds niet staan of op een stokje zitten, hij ligt gewoon. Echt superzielig eigenlijk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op zo'n moment weinig hoop heb.

Hij kan beide pootjes wel bewegen. Hij kan namelijk klimmen. Maar duidelijk is dat zijn linkerpootje waar ook de grote wond zit nogal dik is. 1 teentje doet helemaal niets. Het gedeelte waar de teentjes aan zitten is dik en opgezet. Maar met de voorste teentjes kan hij wel een beetje klemmen.

Morgen is de laatste dag van antibiotica en moet ik terug komen. Dus vandaag ga ik een afspraak maken. Ik ben realistisch, het moet wel in het belang van Fred zijn dat ie blijft leven. Dus het wordt spannend morgen. Ik wil hem absoluut niet kwijt want hij is zo'n superlief vogeltje, al vanaf dag 1. Zucht.

Liefs Willeke

Sonja

Hallo Willeke,

Zo te lezen voelt Fred zich wel duidelijk beter dan voorheen.
Het is echt een vechtertje en ik hoop heel erg dat het met zijn pootjes toch nog verbetert..het is ook nogal wat wat hij heeft....
Misschien heeft het gewoon echt nog meer tijd nodig en verbetert het nog meer in de toekomst.
Het is nog maar een week geleden, dus ik zou de moed nog niet opgeven.
Ik ben benieuwd naar hoe het morgen zal gaan bij de vogelarts.

Bedankt voor het op de hoogte brengen, en ik wens je weer veel sterkte met je kleine dappere Fred, ook morgen bij die dierenarts.

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

Ik denk ook dat je gelijk hebt hoor Sonja, het is geen klein dingetje wat er met hem gebeurt is. Volgens de vogelarts moet ik ook echt veel geduld opbrengen. Maar ja, als je zo'n vogeltje ziet liggen dan voelt elke dag als weken. Maar ik geef niet op hoor. Als de vogelarts zegt dat ze posotief is dan blijven we er voor gaan natuurlijk.

Ik laat hem af en toe door het huis vliegen, weet niet of het verstandig is maar hij mankeert niets aan zijn vleugels. Dan vliegt hij naar het gordijn en gaat er met zijn snavel aan hangen... Vind ie lekker. Haha. Zal er eens een foto van maken.

Sonja

Hallo Willeke,

Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen hoor, het is gewoon ontzettend rot om je lieve parkietje zo te zien.
Je zou hem het liefst wel gezond willen kijken.....

Helaas, het zal veel tijd vragen....maar ik duim voor Fred en jou dat het uiteindelijk, toch goed zal komen.

Over het rond laten vliegen:
Of het echt kwaad kan weet ik niet, maar gevoelsmatig zou ik zeggen: nog niet doen nu.
Het kost Fred toch energie, en die kan hij beter gebruiken om verder op te knappen.
Bovendien heeft hij bij het landen toch zijn pootjes nodig, en als hij die nu toch gaat gebruiken verleng je misschien juist de herstelperiode, en dat is nou net het laatste wat je wil.....

Je kunt het altijd ook nog eens overleggen met de vogelarts.
Maar ik zou hem zelf niet rond laten vliegen nu.

Groetjes
Sonja

Wikkie1977

Klinkt eigenlijk logisch Sonja, hij is ook best uitgeput als hij rondgevlogen heeft. Ik doe het maar even dus 5 tot 10 minuten. Maar ik stop daar maar mee want zijn herstel is belangrijker. Ik zal het ook voorleggen aan de vogelarts.

bedankt, voor alle adviezen.

Wikkie1977

Vandaag om 14.10 uur hebben we een afspraak bij de vogelarts. Erg spannend dus.

Samm

Ja inderdaad, maar je hebt er zelf een goed gevoel bij toch? Heel veel succes!

Wikkie1977

Goed nieuws, dierenarts is zeer positief over het herstel van Fred. Ze kon de wond vandaag beter bekijken. Er kwam nog wat pus uit en hij krijgt een hechting en dan zal hij volledig herstellen! Jippie

Wikkie1977

Helaas heeft Fred de operatie niet overleefd. Zijn hartje stopte ermee. Pffff, zo heftig. Het was zo'n verschrikkelijk lief vogeltje.vanaf dag 1. Ik zal hem missen. Nu zit Toet weer alleen. Ben echt zo verdrietig

Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Sonja

Och Willeke, ik was de hele dag weg en lees dit nu pas..

Wat ontzettend verdrietig dat het nu toch zo af heeft moeten lopen met Fred... :(
Je kleine dappere vechtertje..
Ik kan me zo goed voorstellen hoe verdrietig je je nu voelt, het was ook echt je maatje..
Wat zul je hem missen, ik denk dat het heel leeg is in huis nu...

Ik wens jou en Toetje ontzettend veel sterkte, voor nu en de komende tijd.

Groetjes
Sonja


Wikkie1977

Dank je wel. De tranen zijn nonstop. Ikheb zo intensief voor hem gezorgd, en ja ik hou gewoon veel van mijn beestjes.
Ik ga het verwerken en op zoek naar een nieuw vriendje voor Toet.

Bedankt voor alle steun en adviezn.

dapje

Heb alles gevolgd en vind het heel verdrietig dat hij het toch niet heeft gered. Wens je heel veel sterkte!

Parkieten-Freak

Wat ontzettend verdrietig dat Fred het niet heeft gered, aan jouw goede zorgen heeft het in ieder geval niet gelegen!
Ik wens je heel veel sterkte!


Loeky

Wat jammer dat Fred het niet heeft overleefd! Je hebt alles gedaan wat je kon doen. Ik snap je verdriet. :'(
Heel veel sterkte!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Sara

Had dit topic wat gevolgd, en dit had ik echt helemaal niet zien aankomen!
Wat droevig dat het toch niet heeft mogen zijn. :'(

Veel sterkte met dit verlies, je hebt in ieder geval gedaan wat je kon om hem te helpen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Samm

Heel veel sterkte! Je hebt hem de goeie zorg geboden en dat siert je!

Kleintjes

Ook namens ons alle 8: Veel sterkte met 't verlies van Fred  :'(
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Wikkie1977

Goedemorgen,

Ik was verrast toen ik alle berichtjes zag. Dank jullie wel!

Liefs,
Willeke

DobbyFloppy

Jeetje wat een verdrietig nieuws. Veel sterkte met het verdriet
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Marij86

Wat een nare wending. :( ik volgde dit topic en t leek in eerste instantie goed te komen. Het zal dan ook extra hard aankomen.. :( heel veel sterkte met t verlies van je maatje.