Laatste hulpkreet dit kan niet langer

Gestart door Marianne, december 26, 2013, 22:29:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marianne

Hallo,

Jumbo, manneke 2 jaar, is een heel vrolijk vogeltje die samen met Wiske  in een kamervoliere zit. Ruimte genoeg, speelgoed genoeg waar niet mee gespeeld wordt. Van de vroege morgen tot de late avond is hij aan het schreeuwen en gillen. Dit geeft inmiddels enorm veel ergenissen thuis.
Ik wil er alles aan doen om dit gedrag te veranderen, maar niets helpt. Negeren levert gegil op, met hem praten roept gegil op, in de avond de doek erom en dan geluk hebben dat hij in slaap valt.
Jumbo barst van de energie en heeft de mond geen 5 min., dicht niet handtam maar ook niet echt bang voor de hand. Het is niet de bedoeling dat hier in huis een gespannen en stress situatie continu is, daar tegenover doe ik hem niet maar zo weg. Ik kan niet een dier weg doen, ik heb er voor gekozen maar alstjeblief: Help, want dit is niet normaal.

Wiske is een heel lief en rustig vogeltje altijd al geweest. Jumbo was in het begin ook niet zo druk en schreeuwerig, maar ik weet tt niet meer; ben echt ten einde raad en heb al menig traantje gelaten.   

(Leestekens geplaatst.)

Samm

Kan je misschien het geluid opnemen? Hier kwetteren ze ook met z'n 4en de hele dag door, maar vaak is het zo hoe meer de vogel geluid maakt hoe gelukkiger hij is, dus met geluid moet je juist blij zijn eigenlijk, maar goed het is makkelijker als we horen wat jij bedoeld.

Kleintjes

"Verkeerd" gedrag negeren is toch echt de oplossing.

Verder kan ik niet opmaken uit je tekst wat nu de bedoeling is.. Zoek je raad? OF zoek je 'n ander thuis voor hem?

Verder zou je zelf eens kunnen bedenken of er thuis iets is veranderd in de situatie (meubels verzet, etc.). Soms zijn 't kleine dingen die grote verandering kunnen opleveren. Regelmatig de speeltjes wisselen helpt, of ze 't nu gebruiken of niet.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

karin v h

Misschien moet je toch de inrichting van de kooi ook eens veranderen omdat ze het speelgoed helemaal niet aanraken.
Heb je spiegels hangen in de kooi? Zo ja verwijderen.
Wat Kleintje zei:" is er iets veranderd in de kamer waar de parkieten staan?
Zijn het 2 mannetjes?
Mogen ze rondvliegen, misschien moet hij zijn energie eens kwijt?

Sonja

Ik sluit me aan bij wat Kleintjes al schreef: Ongewenst gedrag, het krijsen, negeren is de beste remedie.

Uit jouw berichtje kan ik niet opmaken hoelang je dit geprobeerd hebt?
Want het kan best een tijdje duren voordat je effect zult merken.
Het is een kwestie van volhouden en ook niet onbelangrijk: consequent hierin zijn en blijven.
Want anders weet Jumbo niet goed waar hij aan toe is.

Mijn Pucky kon er vroeger ook wat van, maar dat is door het op bovenstaande manier aan te pakken grotendeels over gegaan, dat heeft echter best een poosje geduurd.

Als je Jumbo uitvoerig beloont met aandacht op de momenten dat hij NIET krijst, zal hij geleidelijk aan gaan begrijpen dat het gekrijs hem niets oplevert, maar het niet krijsen des te meer.

En verder hem, als je dat al niet doet, zoveel mogelijk lekker zijn energie kwijt laten raken door vliegen, spelen, etc., zoals mijn voorgangers al schreven.

Succes, en probeer zelf rustig te blijven, want ze voelen jouw stemming ook heel goed aan, het zijn pientere en gevoelige diertjes. ;)