het beste broedkastje

Gestart door kaspermax, december 24, 2013, 15:28:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaspermax

Beste allemaal,

Voor mijn verjaardag heb ik een broedkastje van mijn ouders gekregen. In de zomer ga ik kweken met mijn twee prachtige parkietjes.  Het is een verticaal hangend kastje en de voorkamt kan eraf schuiven. Is dit wel een geschikt kastje?

Wat is het beste?
-verticaal of horizontaal?
-schuif aan de voorkant of deksel?

Groetjes

Kleintjes

zo te zien, heb je je nog niet helemaal goed voorbereidt.
Advies: lees eens uitgebreid 't topic over broeden, en 't artikel op de home page. Voorbereiding is 't halve werk ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kaspermax

Wat ik nu vraag is voorbereiding. Ik ga nog lang niet het blok erin hangen.. ik wil gewoon weten of ik hem misschien moey inruilen voor een andere

Sara

Als je al iets over broeden gelezen had, zou je dit geweten hebben, want dit onderwerp wordt in elk informatief deel over broeden behandeld. Ik zou dus maar snel aan de slag gaan en informatie verzamelen. Ik geloof dat ik wel 10 sites over broeden geraadpleegd had voor ik mijn broedbenodigdheden begon te verzamelen en alles klaarmaakte voor een nestje.

Vele groetjes en succes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kaspermax

Ik had dit broedkastje voor mijn verjaardag gekregen, dus zo'n lerende reactie is helemaal niet nodig. Ik ben me ontzettend goed aan het inlezen, zowel op internet als in boeken. Ik vroeg me dit gewoon af en nadat ik het met de zoekfunctie niet kon vinden, dacht ik het zo maar eens te proberen.
Ik vind het nogal slecht dat je er zomaar vanuit gaat dat ik hier mijn best niet voor doe, dus denk eerst even na voordat je zo'n reactie geeft.

Groetjes

Kiki92

Met kasper eens, vind dat er wel vaker overdreven fel gereageerd word op het forum. Prima dat iedereen het beste wil voor alle parkietjes, maar iedereen altijd zo aanvallen is ook niet nodig vind ik persoonlijk.

Dat iemand toevallig een keer iets niet helemaal weet wil niet meteen zeggen dat ze slechte verzorgers zijn die totaal geen benul hebben waar ze mee bezig zijn.

EliseAvi

Jeetje wat een heftige reacties gelijk zeg! Er wordt duidelijk aangegeven dat het nestkastje pas in de zomer erin gaat. Beetje raar om gelijk te roepen dat er niet goed wordt voorbereid. Naar mijn mening is Kasper juist goed aan het voorbereiden.

Kleintjes

Context komt niet altijd goed over in teksten.
Ik schreef "nog niet helemaal goed voorbereidt" bedoelende, dat de voorbereiding nog niet helemaal af is; niet in de zin van 'totaal niets aan gedaan'. Hoop dat dit duidelijkheid brengt ;)

De tekst twee keer lezen, of iemand even vragen wat er bedoeld is kan 'n hoop ellende besparen. :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EliseAvi

Kleintjes, het is meer het bericht van Sara wat ik nogal bot vind overkomen. Maargoed, hier heeft Kaspermax verder niet zo veel aan. Wilde alleen even kwijt dat de manier van reageren op iemand die ruim optijd hulp komt vragen nogal bot en onvriendelijk over komt.

Marc1209

Maar welk kastje is nou het beste?  ;)

Sara

Mijn reactie doelde op het feit dat dit zelfs gewoon in het stukje "broeden" van deze site staat en het me zou verbazen als deze informatie in welk informatief stuk dan ook over broeden, niet vermeld zou worden, aangezien ik zelf menig site en boek bekeken en doorgrond heb voordat ik aan het broeden begon. Ook met de zoekfunctie is deze informatie gemakkelijk te vinden.

Ik ben natuurlijk heel blij dat de topicstarter zich goed voorbereidt. In ieder geval is het broedhok van de topicstarter aan de omschrijving te zien in orde. Maar goed, ik zal het stukje van de site toch maar even citeren voor de zekerheid:
CiteerDe afmetingen van een goed nestkastje zijn 15x15x25 cm met een invlieggat van 4 tot 6 cm diameter.
Zorg er ook voor dat je één of twee nestkastjes meer hebt dan koppeltjes, om problemen te voorkomen. Parkieten broeden het liefste op een harde ondergrond dus bodembedekking is niet nodig. Wat wel belangrijk is, is een uitholling op de bodem, waarin het popje haar eitjes kan leggen zodat de eitjes niet weg kunnen rollen.

Bron: http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kaspermax

#11
De afmetingen wist ik ook wel, maar daar vroeg ik niet naar als je mijn vraag goed had gelezen. Ik vroeg naar andere dingen zoals de plaats van de plek waar je de eieren of jongen kunt bekijken en of een staand huisje minder goed was dan een liggende. Ik had namelikk eerst een staand huisje waarbij je de hele voorkant eraf moest schuiven.  Ik heb deze geruild voor een liggende (omdat ik de sprongafstand wel heel groot vond) met een klep aan de bovenkant.

Sara

Ik heb je vraag heel goed gelezen, maar aan de afmetingen zie je toch dat het om een verticaal broedhok gaat?  ???
Bij mij zat de schuif ook aan de voorkant (maar wel niet over de volledige voorkant, dat lijkt me ook wel niet geschikt)
Wat bedoel je met dat je de sprongafstand heel groot vond? In het broedhok zelf? Waar het handigst is dat de klep/schuif zit om in het broedhok te kijken, hangt volgens mij volledig af van waar je het ophangt. Ik kon geen broedblok hebben dat vanboven openging, omdat mijn broedhok aan de achterkant van de kooi hing en ik er dan gewoonweg niet in kon kijken.
Heb je misschien een foto van je twee broedhokken?

Heb even met een google een afbeelding gezocht van een broedblok zoals ik had (en ik denk ook dat deze vaak gebruikt worden voor grasparkieten). Alleen was het invlieggat bij mij kleiner, maar dan weet je welk model ik bedoel.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kaspermax

Nee dit had ik niet uit de afmetingen gemaakt.  Het gat zat vrij hoog bij mij, waardoor de parkiet een grote sprong moest maken om beneden te komen en ik dacht dat ze dan de eitjes zou breken. Ik hang het blok aan de buitenkant van de kooi op, zodat ik zo beel mogelijk ruimte in de kooi behoud. In dit geval was het hokje met de schuif aan de voorkant erg onhandig. Dit model heb ik nu

https://www.google.nl/search?redir_esc=&client=ms-android-samsung&hl=nl-NL&safe=images&oe=utf-8&q=horizontaal%20broedblok&source=android-browser-type&qsubts=1393586746757#biv=i%7C0%3Bd%7Cl7JVEVRTe5_sbM%3A

Sara

Oké, mijn excuses dan. Ik ga er altijd vanuit dat er lengte x breedte x hoogte bedoeld wordt. Ik zie iets vaker dat verticale broedblokken gebruikt worden, maar horizontale ben ik ook al vaak genoeg tegengekomen op sites over broeden dus dat zal zeker ook geschikt zijn.
In ieder geval zeker even nakijken of er zo'n holletje zit in het hout van de bodem zodat de eitjes niet wegrollen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kaspermax

Excuses aanvaard. Er zit wel een holletje in, maar hij is niet heel diep.

hobbykweeker

Hoi,

Wij gebruiken het broedblok dat jij hebt aangeschaft in onze volière. Werkt bij ons prima, vogeltjes komen dan niet direct op de eitjes terecht wanneer ze naar binnen gaan.
De bovenkant is open te maken wat handig is bij de nestcontrole en het schoonmaken. En hij is groot genoeg voor meerdere jongen.

Wat leuk dat het mag van je ouders, heb je al een idee wat je met de jongen gaat doen wanneer ze bij de ouders weg mogen. Een nieuw goed huisje vinden is niet altijd makkelijk, het is wel verstandig daar van tevoren alvast over na te denken.

Sara

@Hobbykweker: dat wat jij aanhaalt over dat de vogeltjes bij een verticaal broedblok op de eitjes terecht komen bij het binnengaan, is inderdaad een groot voordeel waar ik niet meer bij stilgestaan had. Ik ondervond inderdaad de nadelen hiervan, want ik had vaker eitjes met barstjes in. Als conclusie kan ik dus zeker een horizontaal broedblok aanraden.

@Kaspermax: dat holletje hoeft zeker niet diep te zijn, het zal vast wel in orde zijn zo.  :)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

kaspermax

Ik ben van plan om een advertentie op marktplaats en vogelmarktplaats te zetten en eventueel flyers in supermarkten. Ik heb nog een tweede kooi die ik had voor ik de nieuwe, grotere kooi aanschafte, dus eventueel heb ik nog extra ruimte. Ik ga ook van tevoren informeren bij de kweker waar ik mijn man vandaan heb of ik ze in het geval dat ik ze niet kan plaatsen bij hem in de volière kan plaatsen.

Loeky

Wat dacht je er van om ze hier aan te bieden op het "Prikbord" ?
Dan weet je zeker dat ze goed terecht komen.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19