Nieuwe grasparkiet(en) - enkele vragen

Gestart door coelho, december 22, 2013, 16:14:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

coelho

Zoals in het voorstel subforum gemeld willen wij graag een of twee nieuwe parkietjes. Ik heb hier nog enkele vragen over, vandaar dit topic:

- Doen we er goed aan om twee grasparkietjes tegelijk aan te schaffen, of is het met het oog op tam maken beter om ze een voor een aan te schaffen? Sommige bronnen zeggen dat twee vogels die even oud zijn alleen naar elkaar trekken en weinig aandacht hebben voor opvoeding en dat bij aanschaf na elkaar de een de ander gaat nadoen. Andere bronnen zeggen dat het niet uit zou maken.

- Indien we twee vogels aanschaffen zouden we het liefst m+v hebben. 10 jaar geleden werd ons echter verteld dat het pas na een half jaar duidelijk zou zijn wat het geslacht was en bovendien dat mannetjes beter tam te maken zouden zijn dan vrouwtjes. Dat eerste lijkt me met de informatie die ik hier gelezen heb onzin, maar hoe zit het met tam maken?

- Graag zouden we - omdat we nu vakantie hebben en dus alle tijd kunnen investeren - eigenlijk al nieuwe vogeltjes in de kerstvakantie willen hebben. Zijn er op dit moment nestjes in de omgeving Eindhoven die op het punt staan om uit het blok te komen? Mag ook via PM.

DobbyFloppy

#1
2 vogels zijn juist makkelijker tam te maken omdat als de een wat durft de andere het ook sneller zal na gaan doen. Je kunt of 2 mannen of een man een man en vrouw aanschaffen. Ieder geval is de combinatie van 2 vrouwtjes niet aan te raden omdat dit in veel gevallen fout gaat. Dit ken leiden tot vechten aan bloedens toe. Slechts in enkele gevallen gaat de combinatie 2 dames goed.

Wat betreft het geslacht. Na 6 maanden neemt de neusdop zijn echte kleur aan. Maar bij jonge grasparkieten is het geslacht ook al te zien.

Jonge pop: blauw met witte neusdop
Volwassen pop: bruine of witte neusdop
Jonge man: roze of paarse neusdop
Volwassen man: blauwe neusdop

Ben overigens bang dat je nu geen jonkies meer zult vinden afgezien het broedseizoen eigenlijk al is afgelopen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

coelho

Citaat van: DobbyFloppy op december 22, 2013, 16:52:24
2 vogels zijn juist makkelijker tam te maken omdat als de een wat durft de andere het ook sneller zal na gaan doen. Je kunt of 2 mannen of een man een man en vrouw aanschaffen. Ieder geval is de combinatie van 2 vrouwtjes niet aan te raden omdat dit in veel gevallen fout gaat. Dit ken leiden tot vechten aan bloedens toe. Slechts in enkele gevallen gaat de combinatie 2 dames goed.

Wat betreft het geslacht. Na 6 maanden neemt de neusdop zijn echte kleur aan. Maar bij jonge grasparkieten is het geslacht ook al te zien.

Jonge pop: blauw met witte neusdop
Volwassen pop: bruine of witte neusdop
Jonge man: roze of paarse neusdop
Volwassen man: blauwe neusdop

Ben overigens bang dat je nu geen jonkies meer zult vinden afgezien het broedseizoen eigenlijk al is afgelopen
Dank je wel voor je reactie. Ik dacht dat met het binnen houden van vogels het seizoensafhankelijke grotendeels weggenomen was (altijd warm en droog enz.) Ik kon ergens jonkies vinden van 12 weken maar die lijken me al wat te oud, niet?

Samm

Te oud? Een dier van 12 weken lijkt me eerder jong dan oud..

coelho


Citaat van: Samm op december 22, 2013, 17:43:22
Te oud? Een dier van 12 weken lijkt me eerder jong dan oud..
ik dacht dat je voor echt tam maken al bij een week of 7-8 met ze bezig moest zijn, maar ik neem het graag van je aan :-)

DobbyFloppy

De leeftijd maakt niet zoveel uit al gaat het met jongere dieren wel wat sneller maar 4 weken verschil doet geloof ik niet zo veel. Het gaat er immers om dat de dieren jou vertrouwen. Hier heeft de leeftijd niet veel mee te maken zelfs een al war ouder dier is nog wel tam te krijgen dit kost je alleen ietsje meer tijd. Het gaat erom dat jij en de vogel een vertrouwensband opbouwen. Dit doe je met veel oefenen en geduld. De een zal misschien war sneller worden als de andere, maar dit hangt af van het karakter van het dier. Heb hier ook 1 tamme gekregen en sinds kort 1 met een wat schuwer maar erg levendig karakter. Maar ze is niet bang voor handen als ik net een verse etensbak gevuld heb vliegen ze ook rustig op het bakje al land zij eerst half op mijn vingers
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13