En nu?

Gestart door SamV, december 22, 2013, 13:41:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SamV

Hallo,

Ik heb wat rondgezocht maar een heel bevredigend antwoord kon ik niet vinden.

Sinds vrijdag heb ik een tweede mannetje gekocht (6,5 wk). Deze heb ik eerst 2 dagen in een aparte kooi gehouden, zodat hij rustig kon wennen aan zijn nieuwe omgeving. Mijn eerste parkiet Croky (7 mnd) mocht in deze twee dagen gewoon los vliegen en zocht eigenlijk steeds direct zijn nieuwe vriendje Twinkel op. Twinkel ging ook steeds naar Croky toe als hij ergens op zijn kooi zat. Dus ik heb besloten om na 2 dagen Twinkel zelf uit zijn kooi te laten komen, dit vond hij een goed idee en vrijwel direct vloog hij voor het eerst rond. Kort daarna heb ik de kooi van Croky open gezet en hebben ze samen maar ook apart gevlogen/gespeeld. Nu kreeg ik alleen Twinkel nooit meer in zijn kooi, omdat hij nog niet handtam is en daarnaast zelf de kooi niet wist te vinden.
Uiteindelijk heb ik na 2 uur de kooi voor hem gehouden en zodoende zit hij nu in dezelfde kooi als Croky. Dit gaat erg goed en eigenlijk hebben ze nog geen ruzie gemaakt de afgelopen 2 uur.

Nu wil ik proberen Twinkel ook tam te maken, maar ik merk dat Croky steeds komt als ik Twinkel trosgierst aanbied tussen mijn vingers (af en toe eet hij dit ook al:-)), als ik Croky even uit de kooi heb zodat ik met Twinkel bezig kan zijn, komt hij steeds naar me toe gevlogen en trekt hij de aandacht door o.a. kusjes te geven. Ook vliegt hij ineens naar mijn neus en hoofd. Geduld is een schone zaak, maar ik twijfel of ik dit wel op de juiste manier aan pak? Hebben jullie nog tips?

Groetjes!

Samm

Nouja is toch eigenlihk logisch? Trosgierst wil hij ook, aandacht wil hij ook.. Alles in de gaten houden en nieuwschierig zijn wat er gebeurd zit zoiezo al in het aard van het beestje dus ik snap hem wel haha!
Maar ik zie niet iets fouts aan jouw aanpak hoor! Crocky kan toch mooi laten zien hoe het moet en dat het niet eng is? Ik zou hem er gewoon bij laten en niet apart van elkaar want dan krijg je jaloers gedrag en dat zou jammer zijn.

SamV

Ja ik kan het me ook helemaal voorstellen inderdaad, maar omdat hij zo gehaaid is vroeg ik me af of hij Twinkel niet afschrikt. Vandaar! Voorheen kwam hij namelijk minder gemakkelijk naar me toe als nu en al helemaal niet zonder trosgierst in mijn hand. Grappig om ze dan zo in een keer te zien veranderen!

SamV

Moet je ze eigenlijk wel allebei al los laten vliegen ondanks dat Twinkel nog niet tam is? Of is het juist beter om ze beiden even in de kooi te laten totdat Twinkel op mijn vinger zit?

Samm

Heb ze gelijk los gelaten, ik deed de tamste terug in de kooi en de rest ging ook.. Maar je weet zelf eher beste of dit gaat werken voor jou jij kent je pietjes het beste.. Als je het aandurft dan zeker doen want tam maken gaat makkelijker als ze hun energie kwijt kunnen.

SamV

Ik ga het morgen proberen! Kijken of Croky in een open kooi wil blijven wachten op zijn nieuwe vriendje, meestal als hij er in zit doe ik hem meteen dicht ;-) Thanks!