Diarree

Gestart door Kaat, november 20, 2005, 13:19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaat

Toki, m'n "invalide" valkparkietje, is niet lekker. Gisteren ontdekten we dat ze diarree heeft. Het plakt helemaal aan haar kontje vast en hoopt zich ook op. We hebben haar gisteren flink moeten pesten om 't er wat af te krijgen. Sommige poepjes waren ook al vastgekoekt aan haar veertjes. Gelukkig niet heel vast, ze lieten gauw genoeg weer los. Maar de diarre zit er nog steeds...

Of ze er ook echt ziek van is, weet ik niet. Ze is altijd al sloom en slaapt veel, dus of het nu erger is weet ik niet (ze is vroeger door 2 valkenmannetjes mishandeld, waardoor ze  beperkt is met haar doen en laten).

Ik ga haar kooi en alle stokjes en bakjes enzo, zometeen nog flink uitwassen, zodat er geen bacterien meer in zitten.

Wat kan ik haar verder nog geven? Of wat kan ik doen om de diarree te stoppen/minderen?

Ik wilde dit zowieso nog aankijken tot morgen. Als 't niet minder wordt, ga ik meteen naar de DA.

Heeft iemand nog tips voor mij en Tookje?


Parkieten-Freak

#1
Een dagje diarree is op zich niet zo erg, maar als het morgen nog zo is zou ik zeker een dierenarts raadplegen.
Het is heel verstandig dat je de kooi + toebehoren goed schoongemaakt hebt.
Verder zou ik Toki onder de warmtelamp zetten.
Daarnaast kun je Toki zijn normale zaadmengsel geven en wat trosgierst.
Het is ook belangrijk dat je het achterwerk van Toki goed schoon houdt.
Succes en beterschap!


Kaat

Bedankt voor je snelle reactie!

Haar achterwerkje ziet er gelukkig nu nog vrij schoon uit, zover als ik 't kan zien. Ik wil haar ook weer niet continue pesten, maar zal straks toch nog even 'n controle uitvoeren.
Dus ze mag wel wat trosgierst hebben? En mag ze ook haar eivoer eten? Dat geef ik normaal gesproken door haar zaad gemengd, kan ik dat nu ook gewoon doen?

Ik vrees dat ze ziek is geworden door 'n stukje appel, wat ik haar een paar dagen geleden heb gegeven. ze heeft er amper van gegeten, maar denk toch dat dát de boosdoener is geweest.

We hebben geen warmtelamp, maar wel 'n (gas)kachel die veel warmte afgeeft. Ik zal haar daar wat dichter bij zetten, zodat ze er wat meer warmte van krijgt.

Hoe kan ik haar achterwerk het beste schoonmaken? Ik heb al gelezen dat ik 't gerust met lauw water mag doen (m.b.v. een wattestaafje), maar wel zonder shampoo of zeep, las ik. Ik ben altijd erg voorzichtig met haar, omdat ze al zo fragile is. dus ook met 't 'poetsen' van haar kontje. Als het vastgekoekt zit (nu gelukkig niet meer), kan ik 't dan laten weken in warm water? Dan mag er ook geen zeep bij, neem ik aan?
Mss heb je nog meer tips qua schoonmaken voor me?

Bedankt alvast!!

By the way: kan ik Jan wel lekker los laten, ook al is Toki ziek (ze blijft voorlopig even in haar kooitje) ? ze zitten in aparte kooien langs elkaar, momenteel.

Parkieten-Freak

Ja, je kunt Jan gerust laten vliegen. :)
Toki kun je eventueel ook onder een halogeenlamp zetten. Over de kooi leg je dan een donkere doek. (Wel controleren of de doek niet te heet wordt.)

Het kontje van Toki kun je zo nodig gewoon schoonmaken met een wattenschijfje en wat lauw water zonder zeep.
Daarna voorzichtig wat droogdeppen met een droog wattenschijfje of een zacht doekje.


Kaat

Ze staat nu ongeveer 2 meter van de kachel vandaan, en die staat op 'n lekkere temperatuur. Ze heeft 'n schone kooi en vers eten en drinken. Ik heb er net ook 'n trosgierst ingehangen en binnen no time zat ze er al bij.  ;)
Dus écht ziek is ze er niet van denk ik.
Ze zit nu ook niet in de tocht.

Nu is het even afwachten hoe haar ontlasting zal zijn.
Mocht 't waterig blijven, dan is 'n bezoekje aan de DA toch wel noodzakelijk?!

Bedankt voor de tips! Ik zal jullie laten weten hoe het gaat.

Parkieten-Freak

Ja, ik zou even vandaag aankijken.
Dat Toki eet is een goed teken, en het kan heel goed zijn dat het morgen weer helemaal over is.
Als de ontlasting morgen nog waterig is, dan zou ik even contact opnemen met de dierenarts. ;)


Kaat

#6
Alle goede zorgen en tips zijn niet voor niets geweest! Toki is weer de oude.
Gisteren was ze aanzienelijk goed op aan het knappen, ze had nog wel wat ontlasting aan haar kontje. Dat even schoonmaken en sindsdien is ze weer helemaal schoon!
Gisterenavond begon ze ook weer geluidjes te maken. Dat is toch voor haar 'n teken dat ze de goede kant op gaat!

Ze staat nu nog even dicht bij de kachel. Ik laat haar daar ook nog een paar daagjes staan, uit voorzorg. En ze krijgt ook geen vers fruit erbij, want ik denk dat 't daar aan gelegen heeft.

Bedankt voor het advies!

Hier mag wat mij betreft wel 'n slotje op hoor!!



Blij te horen dat het weer beter is met je valkje :D
En bij deze een slotje ;)
Gr safrena