Verschillende vragen over aanschaf parkietje(s)

Gestart door thijsd, december 16, 2013, 22:00:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thijsd

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier op het forum, maar zit er aan te denken om met het nieuwe jaar 2 parkietjes aan te schaffen. Echter heb ik hier wat vraagjes over en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen! :) (Als dit niet het goede forum is, of er iets iets anders verkeerd, laat het weten! :))

Even een korte situatieschets: Ik zit dus sinds een maand of 2 op kamers (Lees: een eigen studio), maar mis toch wel een beetje gezeldschap. Ik heb een aantal jaar terug een parkietje gehad, maar deze is helaas overleden :( Nu leek het mij dus wel heel leuk om een parkietje terug te nemen. Nu weet ik dat het echte gezeldschapsbeestjes zijn en ik ben niet altijd thuis (Heel veel wel, maar soms ben ik wel weekendjes weg. of hele dagen school). Hierdoor dacht ik dat 2 parkietjes (man/man of man/pop) beter zou zijn.

Nu heb ik dus een aantal vragen:

- Is mijn kamer groot genoeg voor 2 parkietjes?
Het woondeel van de kamer is 3.3m x 4.8m met daaraan een open keuken. (Ik weet dat parkietjes slecht tegen de lucht kunnen, maar de kamer is zeer goed geventileerd en dampen van de keuken komen eigenlijk niet in de woonkamer.)

- Wanneer leggen parkieten eieren?
Als ik besluit een of meerdere parkietjes te halen doe ik dit waarschijnlijk pas volgend jaar (Puur omdat het hier nogal druk wordt tussen kerst en oud & nieuw, en dat wil ik ze niet aandoen), Maar wanneer leggen parkieten hun eieren? Ik wil er een bij een fokker halen als ze ongeveer 7 weken oud zijn (Ik had gelezen dat dit de beste leeftijd was?) Ik heb dus geen idee wanneer fokkers ze wel en niet hebben. Gaat het gezegde "In mei leggen alle vogeltjes een ei" ook op voor parkietjes?

- Hoe groot is de kans dat een man/pop koppel eieren legt?
Als ik een Man/Pop koppeltje kies, hoe groot is de kans dat ze eieren leggen zonder een broedkast? Ik vind 2 parkietjes wel genoeg in mijn niet al te grote kamer :P

- Hoe ver kun je ze kopen?
Deze vraag klinkt misschien raar, maar ik woon zelf in Tilburg en heb niet echt fokkers in de buurt kunnen vinden. De dichtstbijzijnde was oosterhout wat toch zeker een half uur - 45 minuten rijden is. Kunnen ze zolang in een doosje blijven zitten?

- Fokkers in de omgeving tilburg?
Dit hoort in iedergeval niet in dit forum volgens mij, maar om 2 topics aan te maken vond ik ook wat zinloos :) Weet iemand of er een goede fokker in de buurt zit van Tilburg?


Ik hoop dat het niet teveel vragen zijn en jullie mij willen helpen  ;D



Thijs

Samm

Hoi Thijs!

Leuk dat je parkietjes wilt aanschaffen, en ik merk dat je, je al vrij goed hebt ingelezen dus top!

Je kamer is groot genoeg :) mijn woonkamer opzich is iets groter maar ik heb er 4 en dit werkt prima!
Ze gaan als ze ouder worden van hoekje naar hoekje en naar beneden duiken dus ze kunner de energie in deze ruimte prima kwijt! Als je zorgt dat je genoeg speeltjes of eventueel een speeltuin hebben dan vermaken ze zich vast wel!

Popjes leggen eigenlijk alleen eieren in broedkassen, maar er zijn altijd uitzonderingen, op dit forum staan een aantal verhalen die mensen zijn overkomen waarbij het toch gebeurd is, misschien een idee om deze eens door te lezen voordat je voor man-pop kiest :) als je voor de volle 100% zeker wil zijn dan zou ik kiezen voor 2 mannen!

Dat is een fabeltje! Parkieten kunnen over het hele jaar eieren leggen! Alleen de meeste kwekers/fockers voorkomen dit in de winter, dit omdat het geen goeie periode voor ze is, en de mensen met buiten volieres beginnen er dus zoiezo al niet aan i.v.m. de kou.
Dit kan een reden zijn dat er weinig parkietjes te koop zijn bij jou in de buurt :)
Er zijn mensen die zolang reizen met een parkiet, ik heb er bij 1 een reis van 20 minuten moeten maken met de auto maar dit is zeker mijn maximum.

Met 7 weken mogen ze bij de ouders weg, dan kunnen ze zelfstandig eten en hebben ze de opvoeding van de ouders gehad, omdat ze zo jong zijn kan het zijn dat het tam maken makkelijker gaat, maar ook dit kan tegen vallen.. Jonge vogeltjes zijn vaak nog veel onzekerder :).
Dus qua leeftijd maakt het niks uit, heb een jonkie aangeschaft een puber en 2 volwassenen en qua tam maken merk ik hier niks van.. Het gaat om het karakter van het vogeltje.
Dus 7 weken het beste, nee die mening deel ik niet echt :) je kan ook denken ik neem oudere vogeltjes en geef deze een 2e kans.

Sara

Even een aanvulling:

In een doosje moet je ze zeker niet vervoeren, je kan best kiezen voor een reiskooitje.

De broedperiode loopt van maart/april tot september, dus dan zullen er ook sowieso het meest parkietjes te vinden zijn. In de dierenwinkel vind je ze echter het hele jaar door (maar ze daar aankopen is bij de meeste dierenwinkels niet echt aan te raden), maar ook bij mensen die ze binnenshuis of in een verwarmde ruimte kweken kan je bijvoorbeeld ook nu kleintjes vinden, afhankelijk van wanneer mensen kiezen om hun parkietjes een nestje te laten hebben (en de parkietjes het hiermee eens zijn, hihi).
Wat bedoel je precies met een goede ventilatie? Keukendampen zijn inderdaad heel erg ongezond, maar toch is dat ook. Indien er zeker geen tocht is (of wordt veroorzaakt door je ventilatie) en de keukendampen niet reiken tot in de woonkamer, moet je er zeker opletten dat je geen keukentoestellen met Teflon hebt (en opgelet, iedereen kan er zo wel in huis hebben zonder dat hij er echt weet van heeft, dus dit moet je echt nakijken), omdat Teflon enorm dodelijk is.

Als je nog wacht tot het voorjaar, zal je het in ieder geval gemakkelijker hebben met het vinden van een kweker dichter in je buurt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

thijsd

Bedankt voor jullie antwoorden!

Misschien is het dan wel beter om inderdaad voor een mannen koppeltje te gaan. Ik ben bang dat als een man/pop koppeltje ervoor kiest een ei (of meerdere) te leggen ik er niet voor kan zorgen.

Voor het reizen zal ik zan zeker een kootje halen :) Dit is sowiso misschien wel handig aangezien ze misschien heeel af en toe bij mijn ouders moeten logeren ;)
Een beetje een lastige situatieschets maar dit is een tekening die overeenkomt met mijn kamer en indeling:


Echter heb ik de bank en het witte meubel omgedraait staan (en is bij mij het witte meubel niet zo hoog, ongeveer 1 meter ;)), op dat kastje zouden de parkietjes komen dan. De ventilatie hangt in het midden boven mijn raam, en de lucht trekt naar de afzuigkap in de keuken. Ik denk dat de parkieten dan buiten de tocht staan (Is er een manier om dit echt goed te testen?)

Indien nodig kan het ventilatie rooster ook gewoon dicht, en een rooster bij de voordeur open :)

Samm

Genoeg ventilatie heb je zeker nodig! Ik ben een paar weken bezig geweest om eracher te komen waarom mijn parkietjes bol zaten, Hedwig van der horst heeft ze echt oooveral op getest en zei kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het door te weinig ventilatie kwam.. Sindsdien staan er overal roosters open en af en toe even de deur open of een raam en ze zaten niet meer bol.. Zei zegt dat ze door te weinig ventilatie zich heel erg misselijk kunnen voelen..

Misschien een idee om bij de plek te gaan staan waar je de kooi neer wil zetten en je vinger nat te maken en in de lucht te steken, zelfde als je buiten doet om de windrichting te bepalen zeg maar.. Als je met je vinger niet tot nauwelijks tocht voelt dan is het voor hun veilig!

thijsd

Citaat van: Samm op december 16, 2013, 22:51:16
Misschien een idee om bij de plek te gaan staan waar je de kooi neer wil zetten en je vinger nat te maken en in de lucht te steken, zelfde als je buiten doet om de windrichting te bepalen zeg maar.. Als je met je vinger niet tot nauwelijks tocht voelt dan is het voor hun veilig!
Dit had ik geprobeerd en je voelt op die plek niet heel veel! :) Als ik achter mijn bureau zit (precies in het pad tussen het rooster en de keuken) voel ik het echt enorm, maar waar de parkietjes komen te staan voel ik haast niks :D

Samm

Dan ga ik er vanuit dat de situatie voor jou toekomstige vogeltjes gewoon goed zal
Zijn.. Ze hebben geen last van de tocht maar wel voldoende ventilatie dus toppie!

thijsd

Er schoot mij vandaag nog iets te binnen!

Als ik 2 parkietjes haal, is het dan beter als ze uit hetzelfde nest komen? Of is het juist beter om ze uit 2 verschillende nesten te halen (Een mannenkoppetje dan)?

karin v h

Als je een mannenkoppel hebt maakt het op zich niet uit of ze uit hetzelfde nest komen.

Ik vertel je alleen dat ik een stel had en dat ik er best spijt van had. Eentje is in september overleden, ze hebben hoogst waarschijnlijk toch iets onder de leden gehad vanaf de geboorte en zijn daardoor zwakker. De ene heeft het dus niet gered de ander is een zorgenparkietje! Hierover veel contact met Hedwig van der Horst de vogelarts.

Dus persoonlijk zou ik het nooit meer doen. Het is natuurlijk wel uitzonderlijk. ;)

thijsd

#9
Ik geef dit topic even een klein schopje:

Ik krijg waarschijnlijk zeer binnekort mijn pietjes, en had een vraagje over de kooi. Ik heb op het moment deze op het oog:
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73506 (Hagen Vision II Model M)

Is deze volgens jullie groot genoeg voor 2 parkietjes?

En waarschijnlijk komen ze allebij van een andere fokker, komt het 2e pietje pas een paar weken later. Hoe kan ik dit het beste doen met introduceren? Is dit nog een periode waarin ze samen gelijk in dezelfde kooi kunnen, of moet ik ze eerst even aan elkaar laten wennen?

foxie13

Ik heb zelf ook 2 parkietjes. Ik heb de Hagen Vision L gekocht. Ik vond de M wat aan de kleine kant.
Als je de parkietjes bij elkaar zet, is het het beste om de kooi-indeling weer te veranderen. Sommige vinden het fijner om ze eerst in aparte kooien te zetten en dan rustig te laten wennen. Bij mij vlogen ze meteen naar elkaar toe, heb ze toen dan maar meteen in dezelfde kooi gezet.

thijsd

Ik heb vandaag het eerste parkietje opgehaald :) De 2e is uit een ander nest en mocht dus nog niet mee... :(

Maar, Dit is dus Niji :) (Hij is nog een beetje bang natuurlijk)

Wikkie1977

Wat een schatje is Nijl!
Ik moest 50 minuten rijden voor mijn parkietje. Ging prima.

Kiki92

Ziet er leuk uit! Wat betreft de parkieten introduceren aan elkaar kan ik je niet helpen want die van mij zaten al bij elkaar bij de verkoper.

Las wel dat je ze soms ook mee wou nemen naar je ouders, dat zal allemaal geen probleem zijn al zullen ze eerste keren een beetje moeten wennen. Die van ons hebben ondertussen ongeveer 600km afgelegd in 4 dagen  ::) En ze lijken zich er niks van aan te trekken.

Veel plezier met Niji! Ben benieuwd naar de andere :-)