appel azijn

Gestart door m-o-p-p-i-e, december 16, 2013, 18:12:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

m-o-p-p-i-e

Mijn parkietje, Moppie, haar ontlasting is net water. Dat heeft ze nu al een aardig tijdje.  twee x een antibiotica kuurtje gedaan bij haar , en zo af en toe gaat het weer met haar. Maar dan ineens weer niet , dan is het weer water. Nou heb ik gelezen op jullie site over de PH waarden van het water. Nou heb ik appel azijn gehaald, dat staat op jullie site, maar mijn vraag: is hoe lang moet ik dit geven aan haar ? M.V.D

(Even leesbaarder gemaakt. Hoofdletters en dergelijke helpen ;) )

Samm

Appelazijn is geen kuur, dit is gewoon om de weerstand te verhogen dus dit mag je ten alle tijde geven :), let wel op de hoeveelheid, ze mogen absoluut niet teveel!

m-o-p-p-i-e

Citaat van: Samm op december 16, 2013, 18:17:15
Appelazijn is geen kuur, dit is gewoon om de weerstand te verhogen dus dit mag je ten alle tijde geven :), let wel op de hoeveelheid, ze mogen absoluut niet teveel!



ik heb het via  deze site gelezen , er stond  10ml op 1 liter water , ja inderdaad het is geen kuur maar voor de weerstand en meerdere dingen ;) altijd goed ja toch

Samm

Klopt is nooit verkeerd om te geven, maar wat is je vraag dan precies? Of wou je bevestiging vragen voor de zekerheid?

Kleintjes

Appel azijn (in 't water, uiteraard) kun je altijd blijven geven. Er is geen "kuur" of dergelijke, je kunt altijd beslissen of je 't blijft geven of dat je stopt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

EliseAvi

let wel op dat je geen appelazijn geeft wanneer je bezig bent met een antibiotica kuur. De lage pH van azijn kan erboor zorgen dat je antibiotica niet meer naar behoren werkt

Parkieten-Freak

#6
Citaat van: EliseAvi op december 16, 2013, 22:30:51
let wel op dat je geen appelazijn geeft wanneer je bezig bent met een antibiotica kuur. De lage pH van azijn kan erboor zorgen dat je antibiotica niet meer naar behoren werkt

Offtopic:
Antibioticadrankjes of druppels én maagzuur zijn van zichzelf al zuur. Een drinkbakje gevuld met een zwak-zure oplossing van appelazijn in water zal geen problemen of onverenigbaarheden opleveren met antibiotica.


EliseAvi

Met mijn vorige studie (biofarmaceutische wetenschappen) heb ik toch echt geleerd dat azijn en antibiotica niet altijd even goed samengaan. Ik weet dus wel degelijk waar ik het over heb en ik zou het risico niet nemen.  zonde van je antibioticakuurtje

DobbyFloppy

Toen mijn valkparkiet antibiotica druppels voor over het voer kreeg mocht er ook geen appelazijn door het water. Dit zou de remming werken volgens de arts
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

@ PF: Ben je niet in de war met pro- / pre biotica? Daarvan weet ik wel dat ze zuur zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#10
Citaat van: EliseAvi op december 18, 2013, 09:38:41
Met mijn vorige studie (biofarmaceutische wetenschappen) heb ik toch echt geleerd dat azijn en antibiotica niet altijd even goed samengaan. Ik weet dus wel degelijk waar ik het over heb en ik zou het risico niet nemen.  zonde van je antibioticakuurtje

Ik twijfel er niet aan dat jij weet waar je het over hebt, maar goed lezen is niet je sterkste punt. We hebben het hier niet over het "samengaan van azijn en antibiotica". We hebben het hier over aangezuurd drinkwater verstrekken tijdens een antibioticakuur.
Welke soorten antibiotica bedoel je trouwens? Fluorchinolononen, cefalosporines, penicillines? Andere soorten?

De pH van maagsap ligt rond de 2.
Wat gebeurt er met vloeibare antibiotica als je die op die een nagenoeg lege maag inneemt? Wordt deze dan onwerkzaam door het aanwezige maagzuur/maagsap?
Meestal niet, tenzij aangegeven wordt dat het antibioticum op een volle maag ingenomen moet worden.
Als een antibioticumdrank onwerkzaam wordt tgv (zwak) zuur, verkoopt de fabrikant per definitie een onwerkzaam product.
Jij kunt door je inhoudelijke kennis verklaren waarom dit bij een groot aantal vloeibare antibiotica niet het geval is en jij weet ook vast wel welke trucjes de fabrikant uithaalt om de antibioticadrank in een zuur milieu "stabiel" te houden.
Met andere woorden: leg uit, leg alsjeblieft uit! Ik weet namelijk helemaal niks van pillen af.  8)
O, ja.
Bufferen.
Zou jij aan onze lezers meteen even willen uitleggen wat bufferen van de zuurgraad precies inhoudt?


Parkieten-Freak

Citaat van: Kleintjes op december 18, 2013, 16:00:12
@ PF: Ben je niet in de war met pro- / pre biotica? Daarvan weet ik wel dat ze zuur zijn.

Nee, ik ben niet in de war met probiotica, al zou dat op mijn leeftijd natuurlijk best kunnen.  ;)



EliseAvi

Sorry hoor parkieten-freak, maar een bericht met "sterk lezen is niet je sterkste punt "vind ik een beetje raar, vooral omdat ik alleen maar probeer te helpen. Wanneer je het kennelijk beter weet kan je dit ook best wel op een andere manier aangeven want op deze manier heb ik er niet zo veel zin in.
Ik geef alleen aan dat ik ooit heb geleerd dat wanneer je antibiotica neemt of in dit geval aan een vogel geeft, het niet verstandig is om daarbij zure dingen te drinken. Dit gaat om het innameproces, dus geen antibiotica innemen met bijvoorbeeld sinaasappelsap. Wanneer je je vogel antibiotica toedient, en hij gaat daarna gelijk aangezuurd water (ja met een azijnsoort, vandaag dat ik zeg samengaan met azijn) drinken, kan dit effect hebben op de antibiotica.
Een fabricant maakt zijn medicijn zo dat het pas na een bepaalde tijd gaat werken. Wanneer je al voor het moment dat het medicijn eigenlijk in het maagzuur zou komen al iets zuurs erbij doet door bijvoorbeeld zuur te eten, of in het geval van onze beestjes aangezuurd drinkwater, verstoor je dit proces waardoor je antibiotica minder goed werkt.
Daarom is het dus niet verstandig je vogels tijdens een antibioticakuur aangezuurd water te geven. Dit is puur omdat je het werkingsproces van de antibiotica bij de opname niet verstoord.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Parkieten-Freak

#13
Sorry, ik wil helemaal niet raar overkomen. Mijn excuses voor het rare overkomen.

Maar om terug te komen op je laatste zin: nee, het is me helaas helemaal niet duidelijk maar mogelijk ligt dat aan mijn beperkte mentale capaciteiten.

Goed.
Je schrijft in je laatste reactie: "het kan effect hebben op de antibiotica".
Is er gecheckt om welk antibioticum het hier gaat? En welk opnameproces wordt er dan precies verstoord en hoe komt dat? 
Een geneesmiddel kan een verlengde en/of vertraagde afgifte hebben.  Lijkt mij dat dit geldt voor geharde capsules en dragees, maar hoe zit het met druppels of drankjes? Die hebben toch geen coating?
Wat ik nog steeds graag zou willen weten: waarom worden drankjes en druppels eigenlijk gebufferd?

Antwoord:
Een bufferoplossing is een waterige oplossing van twee stoffen die zich in een bepaald evenwicht bevinden en een bepaalde pH (=zuurgraad) aannemen. Bij verdunning, toevoegen van een zuur of een base zal deze pH nagenoeg constant blijven. De verstoring van het evenwicht en de zuurtegraad wordt dus 'gebufferd'........