welke kleur jongen?

Gestart door kaspermax, december 05, 2013, 14:47:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaspermax

 Hallo! 
Ik heb een hemelsblauw popje met wit gezicht en een grijs mannetje met geel gezicht en accenten rond de veertjes en in de staart.  Welke kleur jongen zouden deze twee krijgen?

Gr

Iris7

Volgens mij ligt dat ook aan de ouders van de parkietjes waarmee je nestjes wil.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

sophia-parkiet

#2
Ik denk dat er wel blauwe uit komen, maar dat hangt ook van de ouders af; als die ook blauw waren zit het er dik in dat je blauwe jonkies krijgt  ;)

Theeke

#3
@ kaspermax

Je pop is hemelsblauw (wit masker is daarbij standaard) en je man is geelmasker spangle hemelsblauw.

Spangle mutatie is dominant van vererving, je mag dus jongen verwachten die de spangle mutatie bezitten, let er wel op dat de spangle in zowel EF als DF (enkel factorig, dubbell factorig) voor komt, maar er dan totaal anders uitzien, je man is EF (de tekening op de vleugels zijn aanwezig) bij een DF spangle zal je een geheel witte vogel krijgen.

Hemelsblauw is recessief van vererving, je mag dus verwachten dat de jongen hemelsblauw worden.(omdat de partner ook hemelsblauw van kleur is, is een dominante kleur (groen) niet aanwezig.


Wat kan je dus kan verwachten met deze opties,
- Hemelsblauwe jongen met spangle tekening (waarvan 50% met geelmasker)



Laat weten of je jongen hebt gekregen  :)

Kiki92

Citaat van: Theeke op februari 09, 2014, 08:10:20
@ kaspermax

Je pop is hemelsblauw (wit masker is daarbij standaard) en je man is geelmasker spangle hemelsblauw.

Spangle mutatie is dominant van vererving, je mag dus jongen verwachten die de spangle mutatie bezitten, let er wel op dat de spangle in zowel EF als DF (enkel factorig, dubbell factorig) voor komt, maar er dan totaal anders uitzien, je man is EF (de tekening op de vleugels zijn aanwezig) bij een DF spangle zal je een geheel witte vogel krijgen.

Hemelsblauw is recessief van vererving, je mag dus verwachten dat de jongen hemelsblauw worden.(omdat de partner ook hemelsblauw van kleur is, is een dominan te kleur (groen) niet aanwezig.


Wat kan je dus kan verwachten met deze opties,
- Hemelsblauwe jongen met spangle tekening (waarvan 50% met geelmasker)



Laat weten of je jongen hebt gekregen  :)

Hoi Theeke, gezien jij er toch verstans van blijkt te hebben, heb je enig idee hoe dat met mijn 2 parkietjes zou zijn? 2 blauwe is logisch en de kans groot dat de jongen dat ook zijn.. maar ik heb dus 2 verschillende kleurslagen.

kaspermax

#5
@Theeke dankje voor je reactie. Het gaat nog even duren voor ik de jongen krijg want de piarkietjes zijn nog niet oud genoeg. Ik hang het kastje pas aan het eind van de lente op. Ik wil me natuurlijk ook nog goed voorbereiden ;) ik had nog 1 vraagje : is het mannetje hemelsblauw? Want hij is eigenlijk grijs. Wordt hemelsblauw met gele ondertoon dus grijs?

Groetjes

Theeke

Citaat van: kaspermax op februari 09, 2014, 12:18:20
@Theeke dankje voor je reactie. Het gaat nog even duren voor ik de jongen krijf, wamt de pietjes zijm npg niet oud genoeg. Ik hang het kastje pas aan het eind van de lente op. Ik wil me natuurlijk ook nog goes voorbereiden ;) ik had nog 1 vraagje : is het mannetje hemelsblauw? Want hij is eigenlijk grijs. Wordt hemelsblauw met gele ondertoon dus grijs?

Groetjes

Kan je van de man een betere foto toesturen? dan kan ik de kleur goed bekijken. zla je een pm sturen met mijn email adres

Theeke

Citaat van: Kiki92 op februari 09, 2014, 10:10:05
Hoi Theeke, gezien jij er toch verstans van blijkt te hebben, heb je enig idee hoe dat met mijn 2 parkietjes zou zijn? 2 blauwe is logisch en de kans groot dat de jongen dat ook zijn.. maar ik heb dus 2 verschillende kleurslagen.

Hallo Kiki92,

Je hebt twee bonte vogels, een in de geel serie en een in de wit serie (geel= groene vogel) (wit -serie = blauwe vogel)

Nu is het dat de geel serie dominant is over de wit serie.

Dan heb je nog de bont factor er zijn recessief bonte en dominant bonte en natuurlijk de dubbel factor hierin.
Ik denk dat je vogels jong zijn, zo zien ze er in ieder geval uit, zijn ze al ouder dan een half jaar dan zouden de spots reeds moeten zijn ontwikkeld. Dom.bont laat altijd 6 spots in het masker zien, bij rec.bont hoeft dit niet (is varriabel)

Wat kan  je verwachten als er jongen zouden komen.

- rec.Bonte in de geel serie (zeer variabel van tekening, maar geel/groene ondergrond)
- Gele vogels (DF rec.bont)

Maar genetica kan altijd voor verassingen zorgen ;)

Kiki92

Ze zijn inderdaad nog jong! :) Goed gezien. Ze zitten net 2weekjes in de eerste rui dus zal zo 4/5 maanden zijn.  ;D Dus voorlopig zijn ze toch nog te jong. Plus dan moet ik tegen die tijd ook meer ruimte tot mijn beschikking hebben anders begin ik er niet aan. Bedankt voor je reactie!