2 vriendjes erbij voor chika

Gestart door pdf2009, december 04, 2013, 09:45:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pdf2009

Hierbij verwelkom ik onze chiko en Coco. Na even nadenken en twijfelen had ik maandag ineens zoiets van: we halen er een vriendje bij. En toen ik daar in de winkel stond kon ik dus niet kiezen, had ik eerst de lichtblauwe (chiko) gehaald en met spijt 'savonds op de bank dat ik toch maar 1 erbij had gehaald. Dinsdag snel de andere gehaald (Coco), dus bij deze: welkom schatjes!
En iedereen die zeurt over dat ze geen aandacht meer hebben voor het baasje, is onzin ze; zitten alle 3 even graag bij me en 't liefst allemaal tegelijk

Leestekens geplaatst, dat is echt geen overbodige luxe.

Samm

Ik ben verliefd!! Heeeele mooie vogels.. Maar, heb je wel naar de geslachten gekeken? Volgens mij heb je de popjes in de meerderheid nu, tenzij ik door het licht de kleuren verkeerd zie.

Sara

#2
Allereerst zou ik je willen verzoeken om leestekens te gebruiken, want je tekst is moeilijk leesbaar.
Ten tweede "iedereen die zeurt over dat ze geen aandacht meer hebben voor het baasje is onzin", dat dat niet zo is weet elke parkietenhouder. Maar of ze graag bij je zitten weet ik niet, aangezien ze gekortwiekt zijn. Hoe kan je dat dan eigenlijk weten? Ze kunnen niet zelf naar je toekomen, jij zet hen dus zelf bij je... Parkietjes die je maandag, eergisteren gehaald hebt in een dierenwinkel, kunnen ook echt nog niet tam zijn of je vertrouwen, dat is veel te vroeg. Deze parkietjes moeten nog wennen aan de kooi in plaats van dat je ze er al gelijk uithaalt, zeker aangezien ze al vertrouwen verloren hebben in mensen doordat de vleugels geknipt zijn (lijkt mij een traumatische ervaring).
Ik hoop dan ook dat je als ze terug kunnen vliegen (hopelijk na hun eerstvolgende rui, maar dat kan ook langer duren), je parkietjes niet meer kortwiekt maar ze hun vleugels laat gebruiken waarvoor ze dienen: vliegen. Alleen dan zal je weten of ze tam zijn en inderdaad graag bij je willen zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pdf2009

#3
Hoi samm, mooi zijn ze he? Ben zelf ook helemaal verliefd.

Luister Sara, je denk lt allemaal zo goed te weten, maar mijn vogeltjes komen gewoon uit zichzelf naar mij omdat mijn eerste parkiet tam is. En over dat kortwieken zijn meningen verdeel. 't Is net als nagels knippen en ik ga daar ook niet verder over in discussie. Ik heb niet gezegd dat ze tam zijn, maar mijn ervaring met alle 3 is in ieder geval heel anders dan dat er wel 1000 keer word geschreven.
Iedere vogel is anders, net als dat mensen anders zijn. Ik beloon ze wanneer ze komen, ben ook heel de dag thuis.
Dus bij deze, Sara, als je nog meer te klagen hebt: doe dat alsjeblieft bij een ander bedankt

(Wederom ook hier leestekens geplaatst)

Sonja

Ik heet geen Sara maar wil toch even mijn mening hier neerzetten.

Een tamme vogel komt bij je zitten omdat hij je vertrouwt.
Een gekortwiekte vogel blijft bij je zitten omdat hij niet weg kan.
Dat is nogal een verschil.

Een parkiet tam maken doe je met liefde en geduld, zodat hij je op den duur gaat vertrouwen.

Je krijgt advies, dat is geen klagen hoor.
Als je geen advies of meningen van anderen wilt horen, tenzij ze stroken met de jouwe, dan moet je niets op een forum posten.

Sara

Geen idee hoe parkietjes naar je toe kunnen komen die niet kunnen vliegen.
Nagels knippen vergelijken met vleugels knippen, gaat niet echt op. Je doelt er met die vergelijking waarschijnlijk op dat ze inderdaad geen gevoel in hun vleugels hebben, zoals wij geen gevoel in onze nagels hebben, en je dat daarom met elkaar kunt vergelijken. Maar als je kijkt naar de gevolgen van het knippen van vleugels (en niet naar het feit dat het kortwieken zelf waarschijnlijk inderdaad geen pijn doet), moet je het er toch echt mee eens zijn dat het niet te vergelijken is met het knippen van nagels. Als je onze nagels knipt, neem je ook niet onze belangrijkste manier van voortbewegen af, want dat zijn onze benen en voor vogels hun vleugels.

Verder wil ik inderdaad over het kortwieken geen discussie aangaan, maar toch kan ik me niet van de mening ontdoen dat mensen die een huisdier met het formaat van een grasparkiet willen dat niet vliegt, er eigenlijk beter aan zouden doen een hamster aan te schaffen. Waarom iemand een vogel in huis haalt -en de belangrijkste manier van voortbewegen is vliegen- en dan ervoor zorgt dat de vogel niet meer kan vliegen terwijl er ook tal van huisdieren zijn die niet horen te vliegen, gaat er bij mij echt niet in.

Naast het kortwieken, denk ik dat je ook wel inziet dat dieren die je eergisteren gekocht hebt echt nog eerst zouden moeten wennen aan de nieuwe omgeving, in plaats van al van de ene situatie in de andere terecht te komen en op je schouder gezet te worden etc. Die vogeltjes hebben al heel wat meegemaakt en moeten de kans krijgen om zich eerst veilig te voelen in hun kooi, in hun nieuwe thuis. Als je dus niet van gedachten gaat veranderen over het kortwieken, hoop ik toch dat je ten minste je voor de rest toch probeert in te leven in hun situatie, en hen dus eerst rustig laat wennen aan hun kooi.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pdf2009

#6
Sara, als jij nou eerst goed mijn stukje had gelezen, dan had je niet zo een heel verhaal hoeven schrijven. Iedereen heeft een eigen mening over kortwieken, dus laat ieder in zijn waarde. En ja, vogels horen te vliegen en dat gaan ze dadelijk ook gewoon doen. Wie heeft gezegd dat ze zo blijven, en nogmaals mijn eerste vogeltje is tam en hun volgen haar gezellig als ze naar mij komt.
Nogmaals: iedereen doet het op hun eigen manier, dus laat iedereen in hun waarde. Ze hebben bij mij 2 kooien waar ze zo in kunnen en uit. Kooitje staat open, ze hebben alle vrijheid en krijgen zoveel liefde wat ieder beestje zich kan wensen . Dus bij deze einde discussie over dat kortwieken, daar zijn al zat topics over. Ik wou alleen mijn vogeltjes verwelkomen !!

En nogmaals ik ben verliefd, want ze zijn super lief en mooi en doen 't super!

(Spelling aangepast naar gewoon ABN. Verder: zie eerste post.)

Sara

Ik heb jouw tekst gelezen, andersom betwijfel ik het. Vreemd dat jij zegt dat ik je in je waarde moet laten, terwijl je hier foto's post van 3 gekortwiekte parkietjes waarvan je er 2 eergisteren gekocht hebt die je nog niet eens de kans geeft aan hun omgeving te wennen. Vraag mij dan af wie er degene is die wezens niet in hun waarde laat.
Maargoed, nog veel plezier met deze vogeltjes. Als je in ieder geval niet van plan bent om hun vleugels opnieuw te knippen, dan is dat het beste wat hen kan overkomen en ben ik daar heel blij om. Je zal er daarna nog heel veel plezier aan beleven, want dan zal je pas weten hoe het is om vogels te houden, hopelijk zitten ze dan 'even graag' bij je.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kleintjes

#8
Mooie vogeltjes :)
Hoop dat ze - nadat de pennen zijn terug gegroeid - nog net zo graag bij je zitten. Tam maken doe je trouwens met geduld, of ze nu gewiekt zijn of niet; dat staat er los van ;)

Even wel 'n ander opmerking naar jezelf toe: Beetje op je toon letter mag wel. Jij wilt in je waarde gelaten worden? Doe dit dan ook met anderen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Het feit dat ze bij je zitten zullen ze nog niet gelijk tam zou zijn.
Over het wieken ik denk toch echt dat deze als gewiekt zijn gekocht. Dit had ik ook met mijn eerste parkieten.
Hier kun je als nieuw baasje niet veel aan doen behalve het laten terggroeien.

Verder ook in de kooi goed oefenen met ze zodat je ook hun vertrouwen wint. En ik geloof dat dat prima gaat lukken.

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

#10
Waarom trek jij die conclusie dat ze gekortwiekt gekocht zijn? In dat geval had ze dat ook kunnen zeggen, in plaats van zo te reageren tegen mij en de vergelijking te maken met nagels knippen.
Vind trouwens ook niet dat het een excuus is om ze zo gekocht te hebben... Natuurlijk kan je daar als baasje iets aan doen: ze niet kopen.

Maar ik wou hier niet meer over discussiëren, want als de topicstarter zoals ze aangaf die vleugels niet meer kortwiekt als ze gegroeid zijn, is alles opgelost. Ik wens haar dus veel plezier toe met deze drie schatjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Als uiteindelijk hun vleugels weer teruggroeien en jij ze als persoon een goed plekje kunt geven zou ik dit ook doen. Ze daar maar gekortwiekt laten blijven zitten en zogauw er weer een veertje teruggroeit zodat deze weer weggeknipt zou worden zou ik beschouwen als een vorm van dierenmishandeling juist omdat door het wieken ongelukken sneller gebeuren.

Waar het mij als persoon omgaat is dat de vogeltjes een baasje hebben waarmee ze gelukkig kunnen worden. Ook als ze gekortwiekt zijn aangeschaft en tja als je een detail vergeet ken gebeuren toch.

Zolang ze maar een mooi en gelukkig leventje hebben wat elke vogel verdient
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Dit moet je juist niet doen, men zou net moeten zeggen tegen de verkoper dat je de parkietjes niet koopt omdat ze gekortwiekt zijn. Want voor elk gekortwiekt parkietje dat je koopt, komen er gewoon weer gekortwiekte parkietjes bij en leren de verkopers hier niets uit. Vergelijk het met broodfokkers bij honden. Als mensen deze hondjes kopen omdat ze het zielig vinden of om welke reden dan ook, wordt de broodfok juist in stand gehouden.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes