advies gevraagd spullen aanschaven voor 2 jongen grasparkietjes

Gestart door bink79, december 03, 2013, 22:32:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bink79

hoi forum leden

ik wil ik graag advies of deze spullen goed zijn wat ik op het oog heb:

1een mooie grote kooi met veel speeltjes erin
2 voer van beaphar xtravital 1 kilo
3 Pitti vogelzand fijn 5 kilo
4 jr farm trosgierst 250 gram







DobbyFloppy

Ik zou iets minder speeltjes doen en meer houten stokken.
Verder trosgierst is goed, ze mogen een halve sliert per vogel per week.
Zand is wel zwaarder en stoft meer ik gebruik zelf houtsnippers, deze vindt ik in verhouding goedkoper. Eivoer is goed.

Verder mis ik nog wel een roze vitamineblokje en masgkiezel deze zou ik toch nog aanschaffen. Voor de kooi zou ik wel even kijken voor de standaardafmetingen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

karin v h

Ik heb ipv het vogelzand - schelpenzand, houtsnippers genomen. dat bevalt mij goed want dat stuift veel minder. Misschien is dat een tip voor de volgende keer als de zak leeg is. Schelpenzand wil enorm stuiven in de kamer en geeft veel troep, houtsnippers is eigenlijk veel fijner. ;)
Oeps ik zie dat dobbyFloppy dit ook al gezegd heeft. ;D

Sara

Ik vind, net als DobbyFloppy zegt, dat er te veel speelgoed in de kooi is. Allereerst brengen parkietjes die met meerdere zijn al veel tijd door met elkaar, maar daarnaast is het ook fijner als ze wat ruimte hebben in de kooi in plaats van dat er overal speeltjes hangen. Het is ook interessanter voor hen als je een paar speeltjes in de kooi hangt en gewoon om de zoveel tijd deze wisselt voor andere speeltjes, dan dat je alles ineens in de kooi hangt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

bink79

#4
Bedankt voor de info allemaal.

Qua speeltjes ga ik er zeker wat uithalen, op jullie advies, dat ze zelf wat meer ruimte hebben samen .

En de rest van de spullen ga ik morgen avond even bestellen bij zooplus, die is heel goedkoop met alles .






DobbyFloppy

Oja ik ben het vergeten te zeggen maar kijk bij zooplus ook even voor de volgende stokken; de pedi perch stokken. Deze zijn goed voor het slijten van de snavels en nagels. Deze stok slijt niet in vergelijking met de gewone slijtstokken die dit dus wel doen.
Heb deze stokken inmiddels al weer een paar jaar en deze bevallen mijn vogels erg goed, en tja er zit kleur in haha, dit staat er uiteraard los van.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

bink79

Bedankt. Welke maat moet ik dan aan denken? Je hebt 3 verschilende maten, zag ik op zooplus.

Samm

Kleinste is voor parkieten, en andere kleine soorten zoals kanari's, middel voor valkparkieten en andere middel grote vogels, en de hele geote voor papagaaiachtigen.
Je kan kiezen uit de eerste 2, ik heb ze beide, ze hebben namelijk verschillende diktes van stokken nodig, dezelfde maat stokken zijn erg slecht voor de pootjes i.v.m. Vergroeing en kramp :)

bink79

Oke bedankt, dan bestel ik ze zo nog mee met de bestelling.

DobbyFloppy

1 Maat was ook voldoende geweest door die ribbels in de stok heb je gelijk al 2 veschillende diktes in 1 stok, en je moet uiteraard ook varieren met diverse stokken. 1 Tot 2 pedi perch stokken zijn al voldoende verder zoveel mogelijk houten stokjes. Dingen zoals zandhulsjes worden ook aangeboden deze zou ik persoonlijk mijden. Je kunt dit namelijk met schuurpapier gaan vergelijken.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

bink79

#10
ik heb er 2 besteld 12 en 16 cm ik hoop dat het morgen allemaal binnen komt mijn spullen

en mijn vogelkooi is ook binnen die heb ik net opgehaald hij is gewoon in nieuwstaat en dat voor 25 euro




DobbyFloppy

Bij een 2e hands kooi is het wel aan te raden deze voor gebruik goed te reinigen ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

bink79

#12
Dat doe ik altijd met kooien. Ook als ze nieuw zijn hoor :D

Maar er zitten nu 3 stokken in, 2 van plastic en 1 van hout. Hoe kan ik die het beste indelen met die andere 2 die ik bestelt heb?

Sara

De plastic zitstokken haal je er best gewoon uit. Ik zou zorgen voor zeker 3 houten zitstokken (inclusief degene die je al hebt) en dan nog 1 slijpstok eventueel (heb dat zelf nooit gebruikt voor mijn parkietjes, maar dat is ieders keuze).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

bink79

Die plastic zitstokken gaan ook zeker de prullenbak in en dan haal ik nog even 2 houten stokken erbij.
En zaterdagmiddag ga ik kijken voor 2 jongen parkietjes in geldermalsen, maar moet ik nog ergens op letten ?

Hoofdletters en leestekens toegevoegd. Gr. Sara

DobbyFloppy

In de eerste instantie letten op gezondheid.
Geslacht herkennen bij een jonge parkiet is redelijk simpel
Jonge man paarsige/roze neusdop, volwassen man blauwe neusdop. Jonge pop wit met blauwe neusdop, volwassen pop wit of bruine neusdop.

Wellicht hebben de anderen ook nog wat tips voor je ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

bink79

Bedankt voor de tip, hier heb ik wat aan.

Sonja

#17
Over de gezondheid: Een mooi volledig (!) en goed aansluitend verenpak, schoon kontje, schoon neusje, heldere oogjes.....
Een gezond parkietje is levendig en geinteresseerd in alles wat er om hem heen gebeurt.
Koop geen parkietjes die bol en stilletjes in een hoekje zitten.

Overtuig je ervan dat je parkietjes mee naar huis neemt die goed zelfstandig kunnen eten, het zal de eerste keer niet zijn dat een te jong parkietje wordt meegegeven.

Ik zou er ook goed opletten hoe de parkietjes er allemaal bij zitten.
Of ze een schone en ruime leefomgeving hebben (ik ging er tenminste vanuit dat je naar een kweker gaat?).

Alvast veel plezier morgenmiddag. Spannend hè? :)

bink79

Bedankt Sonja.
Het waren super mooie, gezonde jonge grasparkietjes maar nog te jong om mee te nemen, waarvan 3 nog in de nest en de rest waren al netjes uit gevlogen.
Ook allemaal geringd en in een hele grote voliere.

bink79

ik heb vandaag alvast mijn kooi ingericht er moet alleen nog 1 houten zitstok in
ik hoor wel wat jullie er van vinden zo