Parkiet bang voor andere parkiet??

Gestart door Scooby en Dushi, december 02, 2013, 17:19:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scooby en Dushi

Goedemiddag,

Ik zit met een vraagje, hopelijk heeft er iemand een tip voor ons..
Het zit namelijk zo..
Scooby mijn albino, heb ik al anderhalf jaar, 't is 1 van mijn beste maatjes geworden.
Ik heb destijds gelijk een kamervoliere aangeschaft om 2 verschillende redenen,
1e is om scooby de ruimte ook in zijn kooi te gunnen, tweede was om er toch ooit een parkietje
bij te nemen.
Afgelopen vrijdag was 't dan zover, we konden dushi ophalen bij de kweker.
Dushi heeft de 1e nacht in een andere kooi geslapen, dit omdat wij hem pas 's avonds in huis hadden.
Het bij elkaar zetten vormde geen enkel probleem, en scooby was lekker zichzelf en nieuwsgierig.
In de kooi is er eigenlijk ook geen enkel probleem.. mits dushi uit scoob zijn buurt blijft...
Dushi wil namelijk 't liefst bij scooby zitten, maar zodra dushi naar hem toevliegt in de kooi, om bv mee te chillen op de stok of schommel, schrikt scooby, begint te schreeuwen en jaja verlaat zelfs zijn 'troon' de schommel  :P
Dushi is pas 9 weekjes oud, en dus niet anders gewend als vogels om zich heen.
scooby daarintegen, ziet zich tegenwoordig meer als ons de 'mens' en vind Dushi dus maar een apart geval..
zo blijkt t helemaal buiten de kooi.. ik bedoel scoob zit altijd graag bij mij hoor, maar nu... hij is niet bij mij weg te slaan.
B.v. hij zit ergens te chillen op bv de stoel, vliegt Dushi gelijk erop af, scooby schrikt zich dan echt rot, en maakt dan steeds een snoekduik naar mij, soms wordt ie ook opgejaagd door Dushi en moet dan verplicht een aantal rondjes van de zaak vliegen. wat overigens ook wel weer fijn voor Dushi is, zij vliegt deze doorgewinterde piloot namelijk overal achterna, en hij wijst haar zo ook onbewust alle noodlanding spots  ;D das wel weer n relaxedgevoel, want oh oh ik was al weer bijna vergeten wat voor klamme handjes die eerste verkenningsvluchten veroorzaken  ;)
Al met al gaat t dus best goed..
nu rest mij alleen de vraag, wat kan ikt beste doen om scooby meer op zijn gemak te laten voelen with his family hihi
hij heeft volgens mij wat vogel sociallisatie nodig, tips iemand?
grts

Tekst wat aangepast. Gelieve geen chattaal te gebruiken, aangezien niet iedereen hier in thuis is en dit niet gemakkelijk leest. :) Gr. Sara

Samm

Het zijn groepsdieren en horen met minimaal 2 gehouden te worden, dus erg goed dat je een 2e aan hebt geschaft, en beter laat dan nooit, maar Scooby heeft te lang alleen gezeten en is het parkieten gedrag dus verleerd dit is erg zonde! Dit heeft tijd nodig Dushi leert het Scooby wel weer en je mag je er absoluut niet mee bemoeien en Scooby geen beschermig bieden, tenzij ze vechten tot bloedens toe ;).

Even een opmerking, ik heb sommige stukken van je verhaal meerdere keren moeten lezen, zou je gewoon ABN kunnen schrijven? Dit is voor iedereen prettiger :)

DobbyFloppy

Citaat van: Samm op december 02, 2013, 18:42:51

Even een opmerking, ik heb sommige stukken van je verhaal meerdere keren moeten lezen, zou je gewoon ABN kunnen schrijven? Dit is voor iedereen prettiger :)
Hier hebben we de knop meld aan de moderator voor;)

Maar heb inderdaad beetje dezelfde indruk.
Wat betreft het gedrag van dushi. Dit heeft te maken met rangorde bepalen. Hier kun je je het beste niet meebemoeien tenzij het tot bloedens toe gaat. Als jij je er namelijk iedere keer tussen komt verstoor je het proces en moet dit weer opnieuw gebeuren.
En ik denk dat scooby ook nog moet wennen aan de nieuwe situatie je hebt je nieuwe parkiet pas immers 3 dagen gun ze even de tijd om goed aan elkaar te wennen dit ken enkele dagen duren soms ook iets langer
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Svenvdh

ik heb hetzelfde gehad, ik heb een grasje ge-adopeerd dat erg lang alleen gezeten heeft. Die vloog in het begin ook weg als een ander grasje in de buurt kwam. Ik heb ze zo veel mogelijk hun gang laten gaan, ik heb ze wel in contact gebracht met bv trosgierst waar ze dan met zijn drieen van aten. Het heeft een paar weken geduurd maar het zijn nu dikke vrienden.

Scooby en Dushi

bedankt voor jullie reacties!

ik hoop dat t vanzelf allemaal los gaat lopen.
ik heb me ook nog nergens mee bemoeit, vechten doen ze sowieso niet.
het is voornamelijk vluchtgedrag van Scoobey.
vanmorgen bv, was ik in mijn nopjes, want ze zaten samen op de stok, nog precies hetzelfde zoals ik ze gisteravond heb achtergelaten, vond t zo schattig om ze samen te zien zitten..
alleen was scoobey zich er niet zo van bewust volgens mij, want toen ie wakker werd, vloog ie weer panisch naar de zijkant vd voiliere.
En riep maar tegen zijn vluchtdeur naar mij, scoobey, scoobey, kusje kusje , geef s kusje, bleef maar kletsen voor mijn aandacht.
ik bedoel hij gaat altijd graag naar buiten hoor, begrijp me niet verkeerd, maar nu hangt ie al ad vluchtdeur, d. als ikdeze open, zit ie gelijk buiten op zijn deur   ;D
gister wilde meneer voor t eerst niet terug zijn kooi in, want Dushi zat daar immers al..
heb hem echt moeten overtuigen, na 5 pogingen.
Ik laat ze het zelf mooi uitzoeken, en zoals jullie aangeven, moet dit uiteindelijk goedkomen.
maar heb ik echter nog n vraag..
Kan ik Scoobey wel zo blijven behandelen zoalsik altijd heb gedaan?
dit wil zeggen,
heel veel kusjes geven, kroelen, bijna heel de dag bij me zijn etc
of moet ik wat meer afstand creeëren, zodat hij automatisch meernaar Dushi trekt,
of gooi ik dan mijn eigen ruiten in,, met betrekking tot onze sterke band?

Sorry samm, maar ik snap jouw opmerking niet helemaal of ik ABN wil praten.
Wat is er zo onduidelijk aan dan?
Ik heb hier nog nooit n opmerking over gehad, en heb toch al wel op meerdere fora's mijn tijd doorgebracht.
Blijkbaar is het voor meerdere niet duidelijk, aangezien er n onderschrift in mijn bericht bij staat.
Heb het net nog terug gelezen, en ik vind het overduidelijk eigenlijk..

Sonja

#5
Ik denk dat je gewoon tegen Scooby moet doen zoals je altijd gedaan hebt.
Als je nu ineens (veel) minder aandacht aan hem schenkt, zal hij daar niets van begrijpen...
Maar probeer ook evenveel aandacht aan Dushi te schenken, daar moet je immers nog een band mee opbouwen.

Je kunt echter ook niet 24 uur per dag met hem bezig zijn en in de resterende tijd zal hij zich dan toch met zijn soortgenootje gaan bezighouden.

Hij moet er gewoon even aan wennen, en misschien kan dat wel wat langer duren omdat je hem eerst een poos alleen hebt gehad.



Sara

Tussen je parkietjes zal het wel loslopen. Zolang ze niet vechten is het in ieder geval goed. Ik zou Scoobey ook de tijd geven om Dushi wat te leren kennen, aangezien dat Scoobey toch wel een tijd alleen geweest is en het de bedoeling is dat hij maatjes wordt met Dushi, in plaats van jou nog als enige maatje te hebben. Scoobey zal daardoor niet minder aanhankelijk worden, vanaf dat Dushi's vertrouwen gewonnen is, ga je namelijk 2 dikke maatjes hebben die met elkaar willen spelen, maar ook waarschijnlijk graag bij jou willen komen zitten (Scoobeys aanhankelijkheid en vertrouwen in jou kan Dushi helpen met je ook te vertrouwen). Als Dushi wat heeft kunnen wennen en zich wat op zijn gemakje voelt, zou ik in ieder geval beginnen met hem tam te maken en zijn vertrouwen te winnen, zodat je hem meer bij jou en Scoobey kan betrekken.

Ohja, over die chattaal en de opmerkingen van de leden: ik weet niet zozeer of het chattaal is, maar je gebruikt afkortingen voor woorden die geen erkende afkortingen zijn. Ik ken sommige afkortingen wel van op school (dus ik weet niet of het chattaal is), maar ze maken het lezen van je tekst wel wat moeilijker. Dan heb ik het over dat je 'v' schrijft in plaats van 'van', 'n' als 'een', 's' als 'eens', 't' verbinden aan andere woorden (dat is volgens mij wel chat-/smstaal, bv. 'Twil maar niet lukken'.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Ik denk dat je de aandacht juist goed moet verdelen, geef scooby gewoon zijn dagelijkse portie aandacht maar schenk ook wat tijd aan dushi. Probeer dushi er ook bij te betrekken als ze wat meer gewend zijn zodat hij/zij ook wat tammer wordt.
Het komt wel goed met deze 2
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13