Reizen, maar parkieten nog niet tam

Gestart door JudithO, november 28, 2013, 14:14:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JudithO

Hallo allemaal,

Sinds 3 weken heb ik 2 grasparkietjes, Budgie en Chico.
Ze wennen al aardig op hun nieuwe plekje.
Maar, nu moet ik ze volgende week meenemen naar mijn ouders, ivm kerstvakantie.
Ik heb daarvoor een reismandje, dus dat is het probleem niet.
Het probleem is, ze zijn nog niet tam en moeten wel volgende week in dat reismandje. Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? De kooi willen ze nog niet uit, dus ik kan het mandje ook niet ergens neer zetten met wat trosgierst.

Wie heeft een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Sonja

#1
Hallo Judith,

Er zal dan niets anders op zitten dan ze voorzichtig in het reismandje te zetten.
Je kunt misschien proberen ze op een stokje oid te laten zitten en ze dan zo in het reismandje te laten gaan, maar ik vrees dat ze daar niet in zullen trappen. ;)

Anders misschien de kamer wat donkerder maken zodat ze niet, of minder, zullen gaan fladderen en ze dan voorzichtig in het reismandje zetten.
Misschien willen ze, als het wat donkerder is in de kamer, wel op je hand in het reismandje stappen.
Een lekker stukje trosgierst in je hand nemen wil misschien ook nog wat meehelpen.

Als dat ook niet gaat kun je nog eens proberen ze heel voorzichtig met een zachte maar niet pluizende doek oid te pakken, zodat ze niet jouw handen associëren met vastpakken.
Nadeel hiervan vind ik zelf dat je minder goed voelt hoe je ze vast hebt, en of je wellicht niet te hard knijpt en ze zo per ongeluk zeer doet.

Het is best lastig, maar ik hoop dat het zonder al teveel stress gaat lukken.
Om ze alvast aan het reismandje zelf te laten wennen kun je het alvast in de buurt zetten van de kooi.

Voor als ze eenmaal in het reismandje zitten, zijn hier nog wat hele nuttige tips:

http://www.parkietenfreak.nl/a-reizen.php

Groetjes
Sonja

JudithO

Goeie, de kamer verduisteren! Die had ik nog niet bedacht.
Hielp heel goed toen Chico laatst een keer ontsnapt was en niet op mijn vinger durfde.
En dat van die doek zal ik ook onthouden.

Die link heb ik inderdaad al een paar keer doorgelezen. Zelf heb ik nog wel wat inspiratie doordat ik mijn konijnen eerst altijd elk weekend mee naar mijn ouders nam.
Warmwaterzak op de bodem, handdoek daarbovenop, en handdoek over het reismandje, en dan ga ik wat proefrondjes doen buiten (zonder parkieten) om te kijken of het warm genoeg blijft.

Sonja

#3
Succes, Judith.
Het gaat vast lukken hoor.

Een handdoek houdt overigens geen warmte vast....
Beter kun je misschien een dekentje oid gebruiken.

Iris7

Wordt het niet heel erg benauwd als je het reismandje helemaal afdekt met een handdoek/dekentje?
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Sonja

Natuurlijk moet het niet helemáál afgedekt worden. ;)

JudithO

Ik frutsel wel wat in elkaar, komt wel goed. Over het reizen maak ik me echt geen zorgen, heb dat met de konijnen al zo lang gedaan! Die waren ook binnentemperaturen gewend (eentje was ziek), dus moest ook allemaal geïsoleerd.

En natuurlijk niet helemaal dichtplakken ;)

Iris7

Oh, hihi sorry, ik had kunnen weten dat het reismandje niet helemaal afgedekt moet worden. :)
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

simpy

Hallo JudithO

Ik heb jarenlang hetzelfde probleem gehad. Ik had 4 niet tamme grasparkieten in een grote kooi in de tuin staan. Als ik op vakantie ging gingen de vogeltjes een paar weken naar een goede kennis die een lege volière had in de achtertuin.
Het eerste jaar heb ik mijn parkieten moeten vangen met een handschoen. Maar dit leverde zoveel stress op dat dit niet goed was voor de parkietjes.... Ik vervoerde ze altijd in een kleine oude kooi.
Het jaar daarop heb ik in de ochtend hun voedsel uit de kooi gehaald, ik heb alleen het water laten staan. Dan tegen het eind van de middag zette ik de reiskooi gevuld met trosgierst tegen de grote kooi en ik had ze dan binnen 5 minuten geheel stressloos overgeplaatst in de reiskooi. Ik weet dat dit niet heel vriendelijk klinkt, maar bij mij werkte het zoveel beter dan het vangen. Ik liet alleen het water staan omdat vocht belangrijker is dan vast voedsel. Misschien heb je hier iets aan? Je hoeft je nieuwe vriendjes namelijk niet te grijpen met je handen waardoor het tam maken vertraging kan oplopen.

Succes!

Sonja

Simpy: Deze manier zou mij toch niet aanspreken, ik vind het nogal iets om je parkietjes de hele dag hun voedsel te ontzeggen.....

Begrijp ik het nu goed en had/heb je je grasparkietjes in een gewone (binnen)kooi in de tuin staan?
Ik hoop toch dat je een volière bedoelt...? Met een binnenruimte waar ze in kunnen zitten en slapen, beschutting, bescherming tegen kou, roofdieren, etc.?

simpy

Citaat van: Sonja op december 10, 2013, 19:05:38
Simpy: Deze manier zou mij toch niet aanspreken, ik vind het nogal iets om je parkietjes de hele dag hun voedsel te ontzeggen.....

Begrijp ik het nu goed en had/heb je je grasparkietjes in een gewone (binnen)kooi in de tuin staan?
Ik hoop toch dat je een volière bedoelt...? Met een binnenruimte waar ze in kunnen zitten en slapen, beschutting, bescherming tegen kou, roofdieren, etc.?

Hallo Sonja

Ik weet dat deze manier erg slecht klinkt, maar dit werkte het aller beste met mijn parkietjes en het minst stressvol. En aangezien parkieten kunnen overlijden aan teveel stress was dit altijd het beste. Ook de mensen naar wie ik ze altijd toe bracht vonden dit de beste manier.

Maak je maar geen zorgen, de parkietjes staan veilig warm in de tuin met alles er op en eraan.  ;D

JudithO

Het is gelukt hoor :) Ik had de kamer verduisterd, Chico stapte zo op en hem kon ik heel makkelijk in de reismand zetten. Budgie was een stuk vervelender en wist gelijk dat het niet leuk zou gaan worden. Liet zich niet benaderen, dus maar met een doek gepakt.
Ze zijn heel snel gewend op hun tijdelijke plekje, ik heb ze na 2 dagen weer op mijn hand gevraagd met trosgierst. Ik heb wat dat betreft totaal geen vertraging opgelopen met tam maken, ze stapten beide zo op. Gelukkig maar!
Tijdens de reis hebben ze ook lekker aan het trosgierst zitten knabbelen, en vooral in de trein vonden ze het eigenlijk wel gezellig. Wel werd Budgie weer kwaad (begon te schreeuwen) zodra ik de handdoek weer over de kooi deed als we moesten overstappen. Dan werd ik wel raar aangekeken ;)