Eerste parkiet pikt nieuwe parkiet in de veren

Gestart door Annet1970, november 16, 2013, 10:15:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annet1970

Hallo,

Ik heb begrepen dat ik een nieuw topic moet openen. Ik ben nieuw hier dus moet even wennen hoe het hier werkt. Wij hebben begin oktober een tam parkietje gekocht die nog maar net was uitgevlogen: "Bobje". Deze is ondertussen heel tam en begint al te praten. Hij kan wel eens naar ons pikken maar niet erg. Hij is nogal bezitterig. Als we op de tablet spelen en hij komt er bij dan mogen wij liever niet meer aan de tablet zitten. Omdat Bobje nu ook wel eens een dagje alleen zit als er gewerkt moet worden, hebben we woensdag een ook al tam parkietje gekocht: Billie. Wij konden onze kooi in tweeën delen. Dus nu zit Billie boven en Bobje onder. Er zit een rooster tussen en omdat wanneer Billie op de grond liep Bobje in z'n pootjes wilde gaan pikken, heb ik nu een handdoek op de bodem gelegd zodat dat niet kan gebeuren als we er niet zijn. Billie is heel rustig en stil, maar als Bobje er uit mag wil, wil Billie ook heel graag naar Bobje toe. Ik laat ze af en toe samen buiten de kooi om aan elkaar te wennen. Soms gaat het een paar minuten goed, maar dan begint Bobje aan de veren van Billie te trekken/kauwen en dan haal ik ze weer uit elkaar omdat Billie niks/weinig terug doet. Ik zal foto's bijvoegen van beiden zodat jullie de snavels goed kunnen zien. Maar ik ben er bijna zeker van dat het twee mannetjes zijn. De hele blauwe is Bobje en de witte is Billie. Hoe kan ik het nu het beste aanpakken? Ik zou zo graag willen dat ze het leuk hebben samen.
Groetjes Annet

EliseAvi

Het zijn zeker alletwee mannen!

Volgens mij pak je het over het algemeen goed aan, nu nog uit elkaar houden, aan elkaar laten wennen etc.
Wat je niet goed doet is ze uit elkaar halen als er een beetje gepikt en aan veertjes getrokken wordt. Dit doen ze om de rangorde te bepalen, maar als je ze steeds uit elkaar haalt duurt dit proces vele malen langer. Pas als er bloed gaat vloeien moet je ze uit elkaar halen.

Mijn advies dus: laat ze lekker bij elkaar (wel even de inrichting van de kooi veranderen en zorgen voor genoeg hoge stokken om op te slapen en genoeg voerbakjes) en laat ze hun gang gaan anders houd het nooit op. Ze moeten nou eenmaal bepalen wie de baas is.

Succes ermee

Annet1970

Wat je zegt is dus om ze in één kooi te zetten. Kan ik daar ook nog mee wachten en ze langer bij elkaar laten buiten de kooi en dan Bobje z'n gang laten gaan. Ik ben bang dat Billie helemaal niks terug doet. Als ze dan bij elkaar in de kooi zitten, gaat het misschien helemaal fout. Wat ik ook vreemd vind, is dat Billie niet lekker gaat kwetteren of spelen. Hij komt alleen in actie als Bobje buiten de kooi vliegt.

DobbyFloppy

Als je ze nu al samen in 1 kooi zet zou ik wel de kooi even herinrichten zodat beiden opnieuw even moeten wennen. Zo voorkom je echt gekibbel ook al wat.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

#4
Hallo Annet,

Wat een lieve parkietjes. :)
Inderdaad twee mooie mannekes.
Je kunt ervoor kiezen om ze meteen in 1 kooi (die wel ruim genoeg moet zijn!) te zetten, al ben ik daar zelf niet zo'n voorstander van.
Maar de meningen zijn er een beetje over verdeeld.

Zoals al geschreven is is het beter om niet telkens bij de kleinste schermutseling in te grijpen, want ze moeten inderdaad even uitmaken wie de baas is/wordt in huis.
Het is wel nodig om goed op te letten of ze elkaar niet echt verwonden, want dat is niet goed en dan moet je wél ingrijpen.

Je kunt er ook voor kiezen om ze alletwee in een aparte kooi -naast elkaar- te zetten de eerste tijd, en ze zo geleidelijk aan elkaar te laten wennen, ze bijv. eens samen door de kamer laten vliegen en spelen etc.
Je kunt dan bijv. ook de deurtjes van beide kooien eens openzetten en ze bij elkaar op bezoek laten gaan.
Zo duurt het gewenningsproces wel langer, maar het gaat geleidelijker.

Dit is de manier die ik persoonlijk het prettigst vind, maar zoals gezegd zijn de meningen er wat over verdeeld.
Sommige mensen zetten ze liever direct samen in 1 (ruime) kooi.

Als je ze toch liever direct samen in 1 ruime kooi aan elkaar wilt laten wennen, is de inrichting van de kooi helemaal veranderen een goede tip, want zo ziet die er voor beide parkietjes weer "nieuw" uit en zal de drang om het "eigen terrein" te verdedigen een stuk minder zijn.

Het is aan jou te bepalen waar je voorkeur naar uit gaat.

Veel succes ermee en plezier met je lieve vogelvriendjes,

groetjes
Sonja

PS Dat Billie nog niet zoveel kwettert is wel normaal, ik begrijp dat je hem pas vanaf afgelopen woensdag hebt?
Dus hij heeft nog de tijd nodig om te wennen, het zijn nogal wat veranderingen voor hem en hij heeft de tijd nodig om alle nieuwe indrukken (nieuwe omgeving, nieuw vriendje, nieuw huisje) te verwerken. Het komt vanzelf goed. :)

Annet1970

Vandaag zijn ze er veel samen uit geweest en dat ging aardig goed. Billie laat veel toe tot op zekere hoogte. Dan gaat ie weg of pikt een keer van zich af. Bobje is ook op bezoek in het gedeelte van Billie geweest en ging meteen van z'n trosgierst eten. Billie ging toen ook mee-eten. Toen Bobje Billie een knauw gaf dat ie niet mocht eten, kwam Billie voor zichzelf op (dit is zijn plekje) en trok Bobje zich terug. Ik ben alweer een stuk positiever nu. Ze zijn nog geen maatjes en Bobje probeert ook nog steeds Billie's veertjes te pikken, maar ze vinden elkaar ook wel weer interessant. Bedankt voor jullie reacties dat ik ze niet uit elkaar moest halen was een goede tip.