Ziek oog (niet ontstoken)

Gestart door FMN92, november 13, 2013, 16:41:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FMN92

Beste parkietenliefhebbers,

Ik ben nieuw op dit forum, helaas speciaal geregistreerd vanwege het volgende. Sinds kort heb ik 2 grasparkietjes, waarvan er een een ongezond-uitziend oog heeft. Het andere oog is helemaal gezond. Ik heb al wat rondgekeken en het is in ieder geval niet ontstoken. De veren er om heen zijn wat bruiner/geler dan de rest van het koppie, en ook houdt Charlie - zo heet hij - het oog vaak dicht. Het ziet er zo uit:



Ik hoor graag of iemand hier bekend mee is en wat ik er aan zou kunnen doen...

Groetjes!

Samm

Ben je niet naar een vogelarts geweest?

FMN92

Nee, toen ik het opmerkte ben ik gaan zoeken naar een vogelarts in de buurt, welke er niet echt is. De volgende dag was het al wat minder, dus wilde ik het liever eerst aankijken voordat ik hals over kop met parkiet onder de arm een -relatief - lang stuk in de auto moet. Het is toen eigenlijk weggegaan, maar nu weer terug. Ik dacht ik ga eerst vragen of iemand hier ervaring mee heeft, en anders dan wordt het alsnog een bezoek aan de vogelarts..

karin v h

Je zou omdat er geen vogelarts in de buurt zit een foto kunnen mailen naar Hedwig van der Horst. Misschien dat zij erop reageert. Ik zou het zeker proberen. Sterkte. Je kunt haar ook bellen en uitleggen en dan een foto mailen!

Samm

Ik kan het slecht zien op die foto, maar het zou shurftmijt kunnen zijn of misschien toch ontstoken, volg het advies van karin op en mail de foto eerst naar een vogelarts, dan hoef je niet gelijk met de parkiet onder de arm..
Ik heb dit ook gedaan, 1 van mijn parkieten had een rood ooglid dus ik dacht aan een ontsteking, vogelarts zei me toen is een schaafplek van de tralies waarschijnlijk, en inderdaad 2 dagen later was het weg.. Dus dit zou het in jou geval ook kunnen zijn.

Sonja

Ik vind het moeilijk zichtbaar op de foto.

Voor het geval je toch besluit naar een vogelarts toe te gaan, heb je deze lijst al gezien?
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Misschien zit er een VA van deze lijst bij jou in de buurt?

FMN92

Bedankt voor jullie reacties. Er zit er 1 redelijk dicht bij (ongeveer 40 minuten met de auto), alleen heb ik zelf geen auto en ook geen rijbewijs. Ik kan altijd wel een ritje regelen, maar heb in navolging op jullie advies dus inderdaad de dichtstbijzijnde vogelarts gemaild met de vraag of ik ze een foto toe mag sturen (aangezien ze telefonisch niet meer bereikbaar zijn rond dit tijdstip), omdat het ten eerste stressvol voor mijn vogeltje is, en ten tweede dus ook niet zo 1 2 3 gedaan is, wat een beetje onhandig is als het niet nodig blijkt... Wordt vervolgd! Nogmaals bedankt!

Samm

Goed van je dat je gelijk wat met het advies doet! Veel beterschap en hou ons op de hoogte ;)

karin v h

Eniet iedere vogelarts zal consult doen via de mail. Hedwig is daar heel makkelijk en aardig in. Als ze je kan adviseren zal ze het doen. Ze zullen gauw zeggen komen maar denk eraan dat het ook veel stress opleverd en dat je dan Hedwig altijd nog kunt proberen te benaderen voordat je er heen gaat.
Het is maar een tip! Maar wacht niet te lang!

FMN92

Hoi iedereen, ik wilde het topic nog even afronden.. Ik heb geen reactie van de dierenarts gekregen, en afgelopen donderdagnacht ben ik met een zeer versufte vogel naar de spoed dierenkliniek in Amsterdam geweest. Helaas mocht het niet meer baten, en volgens de dienstdoende arts en de assistenten zag Charlie er (helaas) niet uit als een jonge vogel, maar was eerder bejaard.. Ik heb mijn lesje geleerd: niet meer bij een dierenwinkel kopen en adequaat en snel handelen. Vooral omdat er heel onmenselijk werd gereageerd ("Nee hoor, dat kan echt niet... Ja die andere mag je omruilen, of je kan een nieuwe krijgen"), er werd totaal geen medeleven getoond.

Overigens is Charlie dus niet aan de ooginfectie/aandoening maar aan ouderdom (nadat ik hem krap 8 weken had..) overleden.

karin v h

Ik wil je allereerst sterkte wensen met het verlies van Charlie.
Ik vind het heel triest wat hier gebeurd is en het is goed dat je er alsnog mee naar een arts gegaan bent.
Eerlijk gezegd vind ik Charlie er niet zo oud uitzien. Ik heb hier een parkietje van 14 jaar zitten en daar zie je echt een oud 'druifje zitten. Zo zie je dat ziektes altijd moeilijk zijn en dat een diagnose ook al lijkt het op een oogontsteking moeilijk in te schatten is en dat een beestje dan aan ouderdom komt te overlijden.
Veel dierenwinkels weten niet wat ze in huis hebben. Er staan vaak onbekwame mensen - jongelui. Ze krijgen zoveel dieren onderhanden dat ze er geen kaas van gegeten hebben.
Wees verstandig en koop dus inderdaad de volgende keer bij een kweker. Anders tips meenemen als je naar een dierenwinkel gaat waar je op moet letten bij een jong parkietje.
Nogmaals sterkte en ik hoop dat het je niet weerhoudt om een nieuw parkietje te nemen.

FMN92

#11
Bedankt Karin, ik ben zeer zeker genezen van dieren kopen bij dierenwinkels, en al helemaal bij een zekere winkel in Zaandam.. Ik wil het voorlopig even bij 1 vogeltje houden, omdat Buddy nu toch nog wat handtammer te maken is. Ik merk wel dat hij eenzaam is, maar mocht het toch infectieus zijn geweest dan verdoem ik een nieuw vogeltje ook alleen maar..
Daarbij wil ik ook niet zomaar een nieuw vogeltje kopen, voelt niet helemaal goed. Ik wil eerst rustig "afscheid" kunnen nemen van Charlie. Waarschijnlijk later!

Nog even over bovenstaande spoedkliniek in Amsterdam aan de Isolatorweg, de dierenarts vroeg of ik er bij wilde zijn als ze Charlie zou laten inslapen. Hier heb ik snikkend ja op gezegd, omdat ik het ten eerste zielig vond voor hem, raar vond om hem alleen met een vreemde vrouw te laten die hem zou laten inslapen en wie dan dus de laatste zou zijn die hij zou zien, en omdat ik vanuit mijn werk en studie ook gewend ben aan het zien en uitvoeren van diereneuthenasie. Echter, toen ze de behandelkamer weer in kwam met Charlie, had ze de handeling al uitgevoerd. Niet heel erg tactisch, ik was er niet echt op voorbereid..

Edit: en Karin, goed om te horen dat parkietjes ook "heel" oud kunnen worden! Ironisch genoeg ook de reden dat Charlie zijn neem heeft gekregen: het is de naam van de oudste (geregistreerde) grasparkiet ter wereld welke 29 jaar oud is geworden ;D.

Sonja

#12
Heel veel sterkte met het verlies van Charlie.
Wat zul jij je verdrietig voelen....
Hier op het forum weet iedereen hoe het is om afscheid te moeten nemen van je lieve vogelvriendje/vriendinnetje, we begrijpen allemaal wat je doormaakt.

Wat afschuwelijk dat de da Charlie al had laten inslapen, terwijl je zo had gezegd erbij te willen zijn...
Dat maakt het nog moeilijker dan het al is, het is belangrijk om afscheid te nemen, het kan je helpen bij het rouw- en verwerkingsproces.

Als je nog niet toe bent aan een nieuw parkietje, dan ook (nog) niet doen.
Je kunt het beste naar je gevoel luisteren hierin, je merkt het vanzelf wanneer je er weer wel aan toe bent.
Ik hoop dat jij en je overgebleven parkietje wat steun aan elkaar hebben.
Dieren rouwen ook, al zijn ze vaak wel (veel) eerder toe aan een nieuw maatje dan de eigenaar.
Geef het parkietje wat je nog hebt maar extra veel aandacht, dat kan hij/zij goed gebruiken.

Veel sterkte.
En kom hier gerust je hart luchten op het forum als dat helpt.

Groetjes
Sonja

karin v h

Sorry FMN92, ik bedoelde ook niet om meteen een nieuw parkietje te nemen hoor, daarbij was mij ontgaan dat jij er nog 1 had.
Natuurlijk moeten jij en Buddy wennen aan het feit dat Charlie er niet meer is. Net wat Sonja zegt verwen hem maar en hou hem goed in de gaten.
Mocht je het niet vertrouwen kun je altijd bij Buddy kun altijd de ontlasting laten onderzoeken. Ik ben zelf niet mobiel en stuur daarom mijn ontlasting van mijn parkietjes op naar Hedwig!

Heel veel sterkte.

Parkieten-Freak

Ook namens mij veel sterkte met het verlies. Ik deel overigens de mening van Karin v H dat deze parkiet er niet oud of bejaard uitziet.
Ik geloof dan ook niet dat dit vogeltje bejaard is. De pootjes bijvoorbeeld zijn veel te roze........