Onze kleine Dipsy

Gestart door mariska538, november 12, 2013, 15:45:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariska538

Als eerste wil ik zeggen: wat een mooi informatief forum. Kan er erg veel info van afhalen maar heb toch nog een probleem.

Wij hebben 2 maanden geleden Dipsy gehaald, was toen ongeveer 2 en een halve maand, in een dierenwinkel. De verkoopster vertelde dat de parkiet net was teruggebracht omdat die mensen het toch niet zo leuk vonden. Dus Dipsy was al eerder met de hand gepakt en nu weer om op transport te gaan naar ons. Ook was hij gekortwiekt.
In het begin was hij erg bang, probeerde de eerste 14 dagen door zijn kooi heen te graven, dit hield gelukkig op. Heb nog nooit zoveel gestofzuigd, hihi. De hond vond hij ook meteen prachtig.
Uiteindelijk ging hij een beetje  trosgierst te eten uit je hand wel met bevende knietjes, wij oefenen zeker 6 keer per dag met hem. Maar hij blijft zo bang voor mijn vinger en hand dat dit echt wel een probleem is. Zodra je je vinger geeft rent hij snel naar de zijkant of klimt in de tralies. Nu sinds 2 weken is hij eindelijk niet meer bang voor zijn speeltje en nu heeft hij erg weinig aandacht voor de trosgierst. Hij vind ons haar en onze neus wel interessant. Kan het zijn doordat we 2de eigenaar zijn en het kortwieken dat hij een trauma heeft voor handen? En zo ja kan hij hier nog overheen komen. Heb eerder parkietjes gehad die nooit zo angstig waren? Hopelijk kan iemand van jullie mij nog wat extra advies geven. Alvast bedankt. Groetjes Mariska

karin v h

Beste Mariska,
Dit blijft altijd een moeilijk item vind ik.
Ook ik heb een parkietje hier zitten waarvan ik niet weet wat ermee gebeurd is voordat hij hier kwam. Hij is ook handschuw.
Heb jij hem al los gehad, heeft hij al in een ruimte gevlogen.
Bij mij is hij als hij losvliegt niet bang en komt hij op mijn hand trosgierst eten maar o wee als ik hem moet pakken in de kooi. Het is een ramp de kooi is te klein. Al mijn parkietjes zijn handtam maar deze niet. Parkietjes zijn er natuurlijk niet om vast te pakken maar soms moet het. ;)
Bij sommige gaat het soms over maar andere daar blijf je het bij houden.
Het kan zijn als zijn vleugeltjes aangegroeid zijn dat het wel een heel ander vogeltje gaat worden.
Ja blijven proberen zou ik zeggen, probeer met een stukje trosgierst Dispy op je vinger te krijgen.
Hij is wel in de verkennende fase. Bij sommige is het zo de aanhouder wint. Misschien als je er een maatje bij zet voor hem dat hij ook anders gaat reageren.

mariska538

Dankje Karin voor je reactie,

Dipsy is al losgeweest en daarbij is hij ook 2 keer al fladderend op de grond terecht gekomen, toen kon ik hem wel op mijn hand laten lopen om hem zo terug te zetten. Hij was niet in paniek. Hij vind het wel leuk om in de deuropening te zitten eet dan ook wel wat trosgierst uit mijn hand.

Misschien duurt het wat langer bij hem, laten we het hopen en misschien inderdaad als zijn vleugeltjes zijn aangegroeid dat hij wat zelfverzekerder wordt.

Toevallig net zat hij wat trosgierst uit mijn hand te eten en knabbelde hierbij zachtjes aan mijn andere vinger.
We blijven gewoon volhouden en anders maar een maatje er bij ;)

Samm

Met z'n 2en durven ze meer he, dus een vriendje is zeker een aanrader!

Ik heb het zelfde met 1 van mijn mannen, heeft ook een trauma, hij was ook geknipt en de vorige eigenaar heeft hem gedumpt..
Heeft me een half jaar gekost zijn vertrouwen te winnen, en de andere 3 mannen hebben hem heel goed erdoor geholpen :).
Maar als je hem vast pakt gaat de trauma nooit weg, dit nooit meer doen hoor :)

Heb je de hond wel apart als de vogel los is?

mariska538

Hoi Samm, Nee vastpakken zal ik nooit doen, mits zijn nageltjes geknipt moeten worden. Heb hem ook nog nooit vastgepakt, dit gebeurde helaas in de dierenwinkel.
Ik wacht nog even met een 2de vogeltje, wil het toch nog zo proberen. Zodra je er 1tje bij neemt gaat de aandacht volgens mij nog meer van de eigenaar af.

We hebben 2 kleine hondjes, chihuahua's. Die zijn in de huiskamer als we de vogel los hebben maar dan zit ik er ook naast  hoor, ga geen onnodige risico's nemen. 1 van de  honden kijkt helemaal niet naar de vogel om de ander vind het reuze interessant :)

Samm

Het zijn groepsdieren he, geen dieren om alleen te houden :)

Heel goed dat je hem niet vast pakt! Maar ook niet met nageltjes knippen dit geeft veelste veel stres, daar heb je speciale slijtstokken voor, dan hoef je er niet meer naar om te kijken is heel handig, tevens alijpen ze de snavel hier aan.

mariska538

Oke dan moeten we nog even achter slijp stokken aan, heb wel van die boomstam stokken maar niet speciaal voor nagels, Thanks voor de tip ;)
Moeten dan alles stokjes daarvan zijn of is 2 bijv voldoende?


Samm

Ja die vinden ze ook fijn! Die zijn ook goed voor de snavel en dient tevens als speelgoed!

Sara

Zo'n slijpstok is geen vereiste, maar het kan. Voor de nageltjes en pootjes kan je wel best zorgen voor houten zitstokken van verschillende dikten. Onbespoten fruitboom- en wilgentakken zijn helemaal het einde, om aan te knabbelen en om in te zitten. Voor de snavel hang je best een kalksteen op, deze kalk hebben ze nodig en ze kunnen hier de snavel aan aanscherpen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

mariska538

Hoi sara, we hebben verschillende diktes van stokken en hij zit er lekker aan te knagen. Voor zijn snavel hebben we zo'n sephia schelp. Volgens de dierenwinkel was dat voldoende.

Thanks voor de tip.

Sonja

Hallo Mariska,

Sepia kun je beter niet geven, dat is veel te zout en daarom niet zo goed voor je parkietje.
Beter kun je zo'n roze blokje kopen.

Groetjes
Sonja

karin v h

Je bent mij net voor Sonja over de sepia. Wilde het hier net neerzetten.
Ik wilde nog even neerzetten over de slijtstokken, je moet niet die papierenhulsjes die je om de stokjes doet hebben maar echte stokken. Papierenhulsjes maken de pootjes kapot.

karin v h

Ik kon ze net zo gauw niet vinden maar ik bedoel deze.
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooiuitrusting/roesten/73826
In iedere redelijke dierenwinkel te krijgen. ;)

DobbyFloppy

Citaat van: mariska538 op november 12, 2013, 18:37:15
Oke dan moeten we nog even achter slijp stokken aan, heb wel van die boomstam stokken maar niet speciaal voor nagels, Thanks voor de tip ;)
Moeten dan alles stokjes daarvan zijn of is 2 bijv voldoende?

Al gedacht aan pedi perch stokken?
Zie net dat de link geplaatst is. Deze stokken slijten niet en zijn vrij comfortabel. Mijn parkieten zijn er gek op. Bij mijn valkparkiet Sita is dit 1 van haar vaste slaapplekken.
En Karin helaas zie ik het hier vaak dat je ze niet kunt vinden.
Maar de meeste pets place hebben ze wel.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

Hallo Mariska,

Ik wil je toch even op je hart drukken om heel erg goed op te passen met je hondjes en je parkietje, en helemaal omdat je parkietje ook nog gekortwiekt is en zodoende nog moeilijker kan vluchten als dat nodig zou zijn.
Het is sowieso een risico (vind ik) maar nu is hij nog eens extra kwetsbaar.

Verder wil ik nog zeggen dat het echt een hardnekkig misverstand is hoor, dat de aandacht voor de eigenaar minder wordt bij de aanschaf van een tweede parkiet.
Dat is echt niet zo, twee parkietjes kunnen net zo tam worden en net zo aanhankelijk naar de eigenaar toe.

Natuurlijk zullen ze zich ook met elkaar bezighouden, maar ook gezellig met zijn tweetjes bij jou komen.
Ik heb zelf twee parkietjes, allebei heel tam en allebei heel aanhankelijk.
Ze zitten allebei heel erg vaak bij me, en volgen me overal in de kamer waar ik ben.

Voor je parkietje is een soortgenootje ontzettend leuk en gezellig.
Als je niet thuis bent hebben ze zo in ieder geval elkaars gezelschap. :)

Groetjes
Sonja

mariska538

Dankje voor de tip omtrent de Sephia, ga dit meteen vervangen door zo'n kalkblok.

De stokken heb ik nog een vraagje over, hij heeft 2 boomtak stokken en 2 gewone van plastic. Moet ik deze 2 dan vervangen door slijtstokken of moeten dat er meer zijn.

En Sonja, we zijn echt heel erg voorzichtig hoor, het is niet mijn eerste parkiet  ;). Van de 2 fladderde die op de grond, de hond lag op de bank te slapen en mijn partner zat naast de hond. Hield de hond gewoon vast waardoor ik Dipsy rustig in zijn kooitje terug kon zetten. Echt hoor we zijn voorzichtig!!!

Alleen als dit niet over gaat bij Dipsy met een maand of 2 dan willen we er 1 bij halen want het is hier al zo'n dierentuin haha. 3 katten, 2 honden en een parkietje. Dipsy heeft het verder prima naar zijn zin en zijn speeltje is momenteel zijn beste vriend. Als ik ook maar merk dat hij eenzaam is haal ik meteen een vriendje erbij.

Heb vroeger een parkiet gehad Rocky, is 15 geworden, helemaal alleen :)

Thanks allen voor de bezogdheid en de tips!!

karin v h

Plastic stokjes zijn ook niet goed voor de pootjes. Ik weet niet of je aan wilgentakken kunt komen dat zou prachtig zijn. Wel even goed ontsmetten!
Wij lezen hier op het forum en op andere forums te vaak ongelukkig met honden en katten met parkietjes dus vandaar de waarschuwing, het gebeurd altijd in een onbewaakt ogenblik, de bel gaat of de telefoon de deur op een kier en hup de parkiet weg in de bek van een kat of hond. Hoe lief ze ook zijn hoe goed je er ook op let je kunt het niet voorkomen.

Parkietjes zijn gezelschapsdieren vandaar dat het werd aangehaald. Ook 2 zijn goed tam te maken.
Nou jij hebt aardig wat informatie gehad. :)

DobbyFloppy

Ik zeg plastic stokjes eruit.
Wat helemaal ideaal zou zijn is als je gaat kijken naar javahout. Deze stokken zijn wel online te bestellen maar zijn ook erg prijzig. Ik heb toevallig bij overname van mijn 3 valkparkieten alles gekregen van de vorige eigenaresse, inclusief kooi en javastokken. Maar dat is hout wat ook bijna niet stuk te krijgen is. Naar mijn mening is het ook netjes schoon te maken en inderdaad is het ook superstevig. Geen splintertje of beschading te vinden sinds ik ze heb
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

mariska538

Nou we hebben een perdi purche stok aangeschaft en een roze blokje. Het zit allemaal netjes in de kooi. Nu nog maar hopen dat hij er ook op durft te gaan zitten hihi.

DobbyFloppy

Ik had eerst een die wel slijt vervangen door een pedi perch. Ze had echt zoiets van daar ga ik niet op maar via die stok ging ze altijd in kooi haha
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13