Heel hard krijssende parkietenpop.

Gestart door Y en Y, november 11, 2013, 19:39:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Y en Y

Beste parkietenfreaks, ben op het forum gekomen omdat ik wat vragen heb.
Heb sinds goede vrijdag j.l. een mooi geel popje in huis. Ik liep er tegen aan in de dierenwinkel, liefde op het eerste gezicht. We hadden altijd een zeer tamme man, groen van kleur, Birdy die helaas is ingeslapen door de dierenarts. Vreselijke gebeurtenis. Heeft moeten slijten, na ruim 2 jaar begon het weer te kriebelen en daar zat ze onze Yello. Ze was direct wat stil en wat verlegen. Popjes zijn wat minder actief en moeilijker tam te maken dat wist ik. Het heeft meer tijd nodig. Na een paar maanden, wilde ze nog steeds niet op mijn vinger, hand. Wel buiten de kooi vliegen en zitten maar niet bij ons. Als we in de buurt kwamen dan krijsde ze, alsof we haar wel mishandelde. We zagen een maand een leuk mannetje, per toeval op Mp, hemelsblauw gepareld. deze werd in de garage gehouden wilde niet binnen een paar weken tam worden verteld de huidige eigenaar. Kind wilde hem niet meer hebben. Direct meegenomen naar huis, Snel weg hier. Kooi naast onze Yello gezet om kennis te maken. Yochy, zat de tweede dag al op mijn hand met voer??? Direct merkte we dat hij veel vrijer was net als ons vorige mannetje Birdy. Na een paar dagen kooien los gezet en we zien wel, alleen als we er bij zijn uiteraard. Yello vond het net als ons heel spannend. Er werd heen en weer gepikt, vooral door Yochy, hij werd direct bestraft door ons. Yello vond het eerst niet fijn, maar nu een paar weken later zitten ze steeds vaker samen in een kooi. Wisselen van kooi en etensbakje, gaan apart of bij elkaar zitten, samen eten van de trosgierst, als er geen toezicht is zit er 1 vast in zijn of haar kooi. Zodat er niets kan gebeuren. Maar nu Krijst Yello nog steeds heel erg als wij in de buurt komen of als Yochy haar stoort bijv. bij het eten of als hij druk doet. Ze klimt op een stokje en valt dan regelmatig onder in de kooi. Of op de grond als ze door de kamer vliegt, alsof ze niet sterk genoeg is? En begint dan weer te krijsen. ik pak haar dan op, stel haar gerust en zet haar in de kooi. Wat zou dit kunnen zijn. Ze zit nu we haar vergelijken met Yochy, ook heel laag op haar pootjes. Een beetje in elkaar gedoken lijkt het wel. Is heel wankel. Ze eet en drinkt verder goed. Poets zich zelf. Wie weet wat er aan de hand kan zijn. Is ze ziek? Of mankeert haar iets misschien. Het valt nu nog meer op door Yochy, dat haar gedrag en houding anders is. Wie kan ons helpen.
P.s. ik hoop dat het verhaal duidelijk is.

Sara

Welkom op het forum.
Door je verhaal te hebben gelezen, denk ik dat Yello zich niet helemaal lekker voelt. Je kan dit niet heel gemakkelijk ontdekken bij parkietjes omdat ze er vaak alles aan doen om je te doen geloven dat alles in orde is (dit omdat ze anders in de natuur een gemakkelijke prooi zijn). Als je dus merkt dat je parkietje niet helemaal in orde is, is het daarom ook aan te raden om zo snel mogelijk naar een vogelarts te gaan. Van de stok vallen en wankel zijn, zijn in ieder geval zeker redenen om aan de alarmbel te trekken. Houd je ons op de hoogte? Veel succes!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Ik sluit me bij Sara aan, hier moet zeker een vogelarts naar kijken.
Het klinkt echt niet goed, waarom ze zo krijst weet ik niet. Wellicht heeft ze pijn en krijst ze uit angst nog meer pijn te krijgen als of jij of haar soortgenootje in de buurt komt/haar aanraakt.

Heb je misschien gemerkt of aanraken haar pijn doet?

Hoe dan ook, het blijft gissen wat er aan de hand kan zijn.
Dus het beste maar snel met haar naar de vogelarts toegaan.

Laat je nog weten hoe het is geweest?

Veel sterkte.

Y en Y

Dank jullie voor jullie reacties!:-)
We geloven allebei, mijn man en ik dat ze geen pijn heeft. Ze is wat onzeker en daardoor onhandig lijkt het. En graag op zich zelf. Vandaar beide een eigen kooi. Met verschillende indeling, voor de afwisseling.
Het is zeker niet verkeerd om binnenkort evt. de vogelarts in Zelhem te bezoeken. We zijn daar bekend ivm onze vorige parkiet Birdy.
Wordt vervolgd.

Sara

Waarom denken jullie te weten dat ze geen pijn heeft? Ik zou het naar de vogelarts gaan echt niet uitstellen. Popjes zijn niet minder actief dan mannetjes, normaal is het eerder andersom. Popjes zijn meestal dominanter, actiever, kippiger en handiger, maar zeker niet onzeker. Van de stok vallen, wankel zijn en in elkaar gedoken zitten zijn echt signalen om dringend naar de vogelarts te gaan.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Parkietjes proberen zolang en zo goed mogelijk te verbergen dat ze iets onder de leden hebben.
En de dingen die jij noemt vind ik echt allesbehalve goed klinken.

Van onzekerheid is een parkiet niet wankel en valt ook niet van de stok af.
Er is echt iets niet in orde, en het lijkt mij verstandig om het niet langer aan te kijken.

Dieren (niet alleen parkietjes) die iets mankeren zonderen zich af, en in denk dat jij dat interpreteert als dat je parkietje graag op zichzelf wil zijn.
Ik hoop dat je een verstandige keuze maakt en met je parkietje naar een vogelarts gaat.