voer- en drinkbakjes

Gestart door Kim27, november 23, 2015, 10:42:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kim27

Goedemorgen,
Vanaf begin oktober heb ik twee parkietjes. Al wel wat ouder en helemaal niet tam, maar dat komt vanzelf.
Nu valt het mij op dat ze totaal niet eten en drinken uit de voederbakjes. Ik heb het al zo laag mogelijk opgehangen in de kooi, de bovenkantjes eraf gehaald, maar ze kijken er totaal niet naar om. Toen het hoog hing speelde de ene er alleen maar mee waardoor het bakje steeds op de bodem viel. Ik ben dus nu aan het kijken naar andere bakjes. Die ik nu heb zijn zwart en wil dus overgaan naar transparant zodat ze kunnen zien wat erin zit. Is zo'n drinkfontein iets?
Ik hoor graag jullie mening.

JudithO

Ik snap niet zo goed wat voor bakjes je hebt.
En ze zullen vast wel eten en drinken, want waar zouden ze anders van moeten leven?
Zo laag mogelijk is meestal niet zo handig, aangezien de vogels graag hoog zitten.
Ik heb dit soort voerbakjes:
http://www.agradi.nl/pet-products-voeder-en-drinkfontein-parkiet-zwart.htm
En deze drinkflesjes:
http://www.agradi.nl/pet-products-drinkfontein-mini-smalle-bek-wit.htm

Er staat bij die voerbakjes dat je ze ook als drinkbakje kunt gebruiken, maar dat lekt hier als een zeef. Voor voer zijn ze echter heel goed geschikt.

Kim27

Er hangt een staafje in de kooi met zaden e.d.  en ook trosgierst. Elke dag hang ik.ook vers fruit in een kooi. Het lijkt me ook wel dat ze eten maar ik zie het ze nooit doen(en ik ben heel veel thuis).
Ik had ook al naar die bakjes gekeken. Die hang je toch aan de buitenkant van de kooi?

JudithO

Ja, die bakjes gaan door de tralies naar binnen toe.
Die knabbelstaven zijn trouwens niet erg gezond: ze bevatten enorm veel suiker. Misschien kun je die eruit halen (en de trosgierst ook) en zien wat er dan gebeurd?

Kim27

Dus niet elke dag trosgierst geven?
Ik heb die bakjes besteld. Dus wacht dat even af.
Zag dat de blauwe uit het zwembadje zat te drinken. Ook daar badderen ze nog niet in...

JudithO

Ja, je loopt anders kans dat ze de hele dag alleen maar zitten te snoepen en dus niet van het normale voer eten.
Trosgierst kun je best geven als je ze tam maakt, maar heel dagen in de kooi is niet zo handig.

Drinken uit het badje klinkt bekend, doen ze hier ook wel eens. Badderen moet je parkiet een beetje van houden. Sommigen vinden het echt niet leuk en doen het dus vrijwel nooit. Mijn popje hier vindt het heerlijk maar doet het ook niet dagelijks, eerder maandelijks. Mijn man vindt het vreselijk en zul je nooit vrijwillig in bad zien gaan. Als ze hier flink in de rui zitten, wil mijn pop nog wel eens gaan niezen van al het stof wat dan ook vrijkomt. Dus dan sproei ik ze dagelijks even nat met een plantenspuit. Wordt door mijn man ook niet gewaardeerd, maar anders wast hij zichzelf nooit met water.

Kim27

Heb het er een paar dagen uit gehad en ze eten gewoon zaden. Ik ga ook niet meer elke dag trosgierst geven. Ze zitten hier bijna twee maanden en kan ze nog steeds niet benaderen. Vind ik heel erg jammer omdat ik wel hoopte op tamme (jonge) vogeltjes. Zoveel verstand heb ik er niet aanders en kreeg dus twee oudere. Weet dus even niet zo goed wat ik moet doen. Als ze nooit meertam worden. Heb ook twee kleine Kids dus kan niet de hele dag met die vogeltjes bezig.zijn om ze tam te krijgen. Zo'n tweestrijd.

JudithO

Super dat ze nu in elk geval weer zaad eten. Dat is overwinning 1!
En oudere vogels worden naar mijn mening net zo snel tam als jonge parkietjes. Ik heb een koppel waarvan ik het popje als hummeltje van 5 weken heb overgenomen (te jong ja, maar kannibalistische moeder) en de man was al een jaar oud en zat in de voliere voor hij bij mij kwam. De man is makkelijker te benaderen dan de pop.
Het tam maken kost enorm veel tijd. Het is ook maar net hoe tam je ze wilt hebben. Twee maanden is nog niet heel lang. Blijf vol houden, het komt uiteindelijk allemaal wel goed. En dan heb je er jaren plezier van!

Kim27

Ik heb de bakjes binnen en ze zijn super!!! Niet duur en veel handiger dan die bakjes die je in de kooi moet hangen. Ze zitten nu ook veel meer bij het voederbakje.
En ondanks dat ik er helemaal niks mee kan, ze zijn vrolijk. Ze fladderen lekker door de kooi. Ik vind het wel best zo en zie wel wanneer ik ze wel mag benaderen (dat blijf ik natuurlijk wel doen). Ik vind het alleen zo rot dat ze niet los kunnen vliegen. Dat duurt dan nog even  voor dat kan.

JudithO

Fijn dat de bakjes zo bevallen en de vogels zo op hun plek zijn. Goed werk!

Wat is de reden dat ze niet uit de kooi kunnen, alleen het feit dat ze niet tam zijn?

Kim27

Ja. Ze vinden echt alles eng. En als ze dan los vliegen en ik moet weg of wil naar bed en ze niet de kooi in krijg. Wil ze niet najagen en nog banger maken.