kruipersziekte?

Gestart door moon, augustus 07, 2013, 19:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

moon

Hallo allemaal.

Sinds een paar maanden heb ik een voliere in de tuin waarin een aantal grasparkietjes verblijven. Het is eigenlijk begonnen met het opvangen van 2 grasparkieten en zo zijn ze er allemaal bij gekomen. Nu is er een koppeltje wat 5 kleintjes gekregen heeft waarvan er 1 kruipersziekte heeft. Ik heb het kleintje gelijk uit de voliere gehaald toen ik het ontdekte. Jip ( zoals hij nu genoemd is door mijn dochtertje) verblijft nu binnen in zijn eigen paleisje en heeft zelfs een  complete speeltuin. Mijn dochtertje van 4 is gek op Jip en andersom ze doen alles samen. Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met kruipersziekte en of het wel verstandig is om hem binnen te houden als vriendje?  Of zoals ik op veel andere sites lees, is het beter hem uit zijn lijden te verlossen? ( ik heb niet het idee dat hij pijn heeft?)

Hopelijk heeft iemand voor mij een voorbeeld of duidelijk antwoord.

Hierbij ook een foto van Jip.

DobbyFloppy

Kruipersziekte is wel besmettelijk zover ik weet.
Maar als je je parkietje een maatje wilt geven kun je er het beste nog een kruipertje bijzetten.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

moon

Ik weet nog niet of er een maatje bij komt. Mijn dochtertje van 4 is erg gehecht aan Jip nu al. Aan aandacht en verzoeging komt hij niks tekort. Ik vraag me alleen af waar ik extra op moet gaan letten bij de andere omdat hij toch 5 weken in de voilere heeft gezeten voor ik het ontdekte. De andere lijken niks te hebben en zien eruit als gezonde parkieten. En dit is toch niet schadelijk voor ons? Ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem in te laten slapen. Hij lijkt geen pijn te hebben en wandeld vrolijk achter mijn dochter aan de hele kamer door!

Sara

#3
Kruipersziekte op zich is zeker geen reden om een parkietje in te laten slapen en is helemaal niet schadelijk. Parkietjes met kruipersziekte worden vaak niet zo oud als andere parkietjes, maar ze kunnen even zeer een mooi leven hebben als je hun omgeving wat aanpast aan hun onvermogen om te kunnen vliegen. De parkietjes waarbij het parkietje zat, zullen nu waarschijnlijk drager zijn en er kan best niet meer mee gekweekt worden. Je kan hier meer lezen over kruipersziekte: http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php
Ook met de zoekfunctie vind je er meer over.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Samm

Ziektes die besmettelijk zijn neem je ook mee in je kleding he :) dus daar zou ik ook rekening mee houden.

parakeet

Als je wel eens bij iemand over de vloer komt die ook kromsnavels heeft zou ik hem in laten slapen, want ik heb mijn 22 parkieten weg moeten doen door kruipersziekte en dat wens ik niemand toe om je vogels weg te doen die je al 9 jaar hebt