Het is zover

Gestart door JudithO, november 03, 2013, 10:33:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JudithO

Ja, het is eindelijk zover.
Na veel gevraagd te hebben op dit forum en veel gelezen, ga ik dinsdag eindelijk 2 grasparkietjes halen.
Ze komen van een hobbykweker. Het worden 2 mannen, in ieder geval 1 blauwe.

Nu vraag ik me af of ik alles zo'n beetje heb.

Ik heb:
-kooi
-speeltjes
-mineraalblok
-beukensnippers (bodembedekking kooi)
-voer
-eivoer

Mis ik nog iets wat essentieel is?

DobbyFloppy

Trosgierst voor het tam maken? ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sonja

#2
Grit en maagkiezel zou ik ook nog halen.
Ik weet niet wat voor parkietenvoer je hebt gekozen?
Maar als het bijvoorbeeld XtraVital is, zit daar al eivoer doorheen.
In dat geval hoef je dat niet extra te geven, teveel eivoer is niet zo goed voor de nieren van parkietjes.

Veel plezier alvast met je gevleugelde vriendjes! :)

JudithO

Grit heb ik inderdaad ook.
Trosgierst nog niet, dat zal ik morgen gelijk nog even halen.

Ik ga Deli Nature Premium geven, met onkruidzaad erdoor gemengd. XtraVital is me op de lange termijn toch iets te prijzig. Dat geld besteed ik dan liever aan een leuke kooi met veel speeltjes :)

Samm

Voer is belangrijker dan speeltjes.. Speeltjes kan je namelijk ook zelf maken met wc roklen en eierdozen noem maar op..

JudithO

Hoho, rustig aan. Ik ga dus geen huismerk voer geven. Ik heb me goed ingelezen en dit merk leek voor mij gewoon het best.
Als ik het om het besparen deed, nam ik geen vogels, neem dat maar van me aan. Daarbij heb ik ook al wilgentakken waarmee ik zitstokken/knaaghout van maak.
XtraVital bied voor mij nu eenmaal niet meer voordelen dan de mix Deli Nature Premium met onkruidzaad dat doet.
Dat is mijn keuze, zo ga ik het aanpakken. Het is zeker geen goedkoop voer, laat dat even duidelijk zijn.

Sara

Er is helemaal niets mis met kiezen voor een ander merk voer dan Xtravital. Ik heb ook nooit Xtravital gegeven aangezien ik dit voer gek duur vind. Als je ander goed voer geeft en je verstrekt daarbij eivoer, vers fruit of verse groenten, grit, maagkiezel en een kalksteen dan komen je parkietjes ook niets te kort.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

#7
Even ter verduidelijking :) :

Ik noemde XtraVital in mijn berichtje, omdat ik niet wist wat voor voer er gegeven werd en de topicstarter eivoer in het lijstje had staan.
Mijn bedoeling was om even duidelijk te maken dat -in het geval van XtraVital- er geen extra eivoer bijgegeven hoeft te worden omdat dat al door het voer zit, en teveel eivoer ook weer niet goed is.

Natuurlijk zijn er meerdere merken goed parkietenvoer. :)

Mijn reactie was bedoeld op het berichtje van Samm en JudithO, niet op jouw antwoord. Dat had ik er beter bij vermeld, sorry voor de onduidelijkheid. :) Gr. Sara

JudithO

Mijn reactie was gericht naar Samm.
Sonja, jou begreep ik volkomen, vandaar dat ik daarna ook aangaf dat ik Deli Nature premium ga geven en geen XtraVital, waardoor ik dus wel eivoer moet bijgeven.

Samm

Waarom schiet je zo in de verdediging? Ik heb namelijk niet gezegd dat je slecht en goedkoop voer geeft.. Jij geeft aan dat je liever iets meer geld uitgeeft aan speeltjes dan aan voer, en dat snap ik ook ik val je niet aan, ik probeer je alleen de andere kant ervan te laten zien, dat een paar euro extra aan speelgoed uitgeven eigenlijk niet nodig is, bij mij kijken ze niet om naar speelgoed dat geld heeft gekost, en wat ik zelf heb gemaakt dat vinden ze helemaal geweldig haha.. Dus geef niet gwlijk teveel uit aan duur speelgoed, het is alleen maar een tip :)

Kleintjes

Tip als je goed en goedkoop voer wilt: Shop eens online ;) Ik bestel tegenwoordig Prestige voer via Zooplus. Dan heb je 4 kilo hoge kwaliteit voor 'n scherpe prijs (momenteel 7 euro, normaal 8 euro). Zo zijn er nog vele sites, is maar net wat je wilt uitgeven ;)

Voeding is inderdaad belangrijker dan speeltjes, als de voeding goed is dan ben je al 'n heel eind.
Kooien kun je tig modellen vinden, ook online. Is maar net wat je wilt uitgeven. Als je de mogelijkheid hebt kun je ook eens in Duitsland kijken voor kooien. Daar heb ik de mijne besteld (Montana Memphis III) voor 'n scherpe prijs.

Verder heb je eigenlijk alles op je boodschappen lijstje staan :)

Oh ja! Zitstokken; als de kooi plastic stokken heeft kun je die beter houten vervangen; dat is beter voor de voetjes / gewrichten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

JudithO

Samm, met de regel 'Voer is belangrijker dan speeltjes..' voel ik me wel aangevallen. Sorry als je het niet zo bedoeld had, maar het is altijd en overal gezeur als iemand eens iets anders voert dan het beste van het beste. Vandaar.

Vanmiddag het boodschappenlijstje afgewerkt. Zo de kooi maar eens inrichten en dan wachten tot morgenmiddag.

De zitstokken in mijn kooi zijn van hout. Daar maak ik zelf met wilgentakken nog 1 of 2 bij.

Sonja

Ik ben benieuwd Judith, naar het eindresultaat.

Laat je nog eens een foto zien als je je parkietjes hebt, in hun nieuwe onderkomen?

Samm

#13
Zo bedoel ik het inderdaad niet, maar alsmje met je vogel naar een vogelarts gaat omdat je grasje wat heeft, gooit een vogelarts het vaak op voer dus het is weldegelijk heel erg belangrijk dat ze alle voedingstoffen binnen krijgen.. Die van mij krijgen xtra vital en ze lopen wel steeds te klungelen dus xtra vital helpt die van mij ook niet ook al krijgen ze alles wat ze hebben moeten en het duurste van het duurste.. Nou probeer ik ze over te zetten op pellets omdat dit beter schijnt te zijn, en dit is zelfs goedkoper dan xtra vital, dus duur is niet altijd beter!

JudithO

Ja, dat ken ik nog wel van de konijnen. Ik heb binnen 2 jaar 2 (jonge) konijnen moeten laten inslapen, beide deden het belabberd op elk voer wat er op de markt was. Als je dieren echt ziek zijn, helpt zelfs het beste voer niet meer.
Maar het weerhoud mij er wel van om gewoon huismerk voer te kopen, daar begin ik echt niet meer aan. Ik weet dat die over het algemeen gewoon minder goed onder de loep zijn genomen dan de merkvoeders. Soms worden er ook toevoegingen aan gedaan die ik echt niet wil hebben, zoals antibiotica in het geval van de konijnen. Plus dat ik dicht bij de natuur wil voeren, dus pellets wil ik liever niet aan beginnen, tenzij het niet anders kan.

Ik zal morgenavond een paar foto's uploaden, als ik het niet vergeet.

Samm

Zo dacht ik ook, maar ben gaan babbelen met de kenners in mijn omgeving en die zeggen stuk voor stuk dat die van mij dus aan het klungelen zijn doordat ik ze zaad geef.. En met klungelen bedoel ik wormpjes, verkoudheidjes en dat soort digen, het is niet dat ze ernstig ziek zijn maar ik wil uberhaupt niet dat ze ziek zijn.. En pallets zou me daarbij kunnen helpen, ik probeer alles wat in mijn macht ligt.
Maar het is zo raar dat parkieten allemaal zo anders reageren op voer, die van mijn neef krijgen huismerk goedkoopste van het goedkoopste krijgen verder helemaal niks, word volop gerookt in hun bijzijn en die grasjes zijn al bijna 10.. Daar ben ik wel jaloers op eigenlijk.. Dus goedkoper voer ja daar zou ik ook mee beginnen maar soms heb je geen keus zoals helaas ik

Sonja

@Samm: ik zou niet zonder meer durven beweren dat dat aan het zaad ligt.
Ik geef mijn parkietjes van nu 9 en 11,5 jaar oud, al van het begin af aan XtraVital en dagelijks groenvoer en fruit, en ze doen het alletwee prima.

Maar, de meningen zijn en blijven daar nu eenmaal verdeeld over, de één houdt het bij een goed zaadmengsel en de ander zweert bij pellets.

karin v h

Ik denk vaak als je allemaal soorten zaad gaat mengen en er dan nog eikrachtvoer bij moet geven dat je dan net zo goed het andere kunt nemen. Als je de zaadbakjes goed uitblaast dan kun je er best lang meedoen en afgepast geven.
Je moet niet de bakjes vol geven want dan gaan de snaveltjes erin en gooien ze de helft eruit.
Ja ik geef jaren pellets en heb uitgerekend dat het allemaal niets uitmaakt, alleen heb ik er 1 parkietje bijzitten die lekker van verkwisten houdt dus dat is best lastig. ;)

Samm

Sonja het is niet dat ik zaad slecht praat absoluut niet, ik weet nu alleen even niet wat ik het beste vind, als ik ze over heb gezet op pallets en ze hebben er baad bij, ja dan gaat mij voorkeur zeker uit naar pallets.. maarja eerst zien dan geloven :)

JudithO

Verschil in prijs tussen XtraVital en het mengsel wat ik nu heb, is zeker wel aanzienlijk.
XV ben ik per kg 6,99 kwijt, voor Deli Nature premium + onkruidzaad + eivoer slechts 2,23/kg.
Scheelt dus echt aanzienlijk.

Sonja

@Samm: Nee, zo vatte ik het ook niet op hoor. ;)
Gewoon uitproberen of jouw parkietjes het misschien beter doen op pellets, ik vond het in het geval van mijn parkietjes gewoon niet nodig omdat het op de huidige manier ook prima gaat.

karin v h

Ik weet niet hoe jij de berekening maakt maar ik ben het met Sonja eens hoor.
Maar als ik al kijk dat beaphar eikrachtvoer €1,95(150 gram) kost snap ik jouw berekening niet goed.
Maar ik vind het prima.
Jij zorgt voor jouw parkietjes en ik denk dat ze het heel goed gaan doen. :)

JudithO

Nu je het zegt, eivoer heb ik daar niet meegetelt. Maar dat kost alles bij elkaar nog steeds aanzienlijk minder dan XtraVital.

Kan best zijn dat ik over een jaar of wat alsnog overstap op XtraVital. Het is een supermerk, ik heb er met de konijnen hele goede ervaringen mee.

Pixelsan

Mijn parkiet weigerde de helft van de xtra vital op te eten, het ging meteen het bakje uit op de grond.
Dan is een duur voer nóg duurder en missen ze de helft aan voedingsstoffen ook nog eens...

Verder denk ik dat zo goed als elk voer goed voer is, beter kan altijd, maar is een persoonlijke keuze...

karin v h

Pixelsan, waarom meng je het voer niet even met ander voer. Kijken wat er dan gebeurd. De rozijnen heb ik altijd doorgeknipt want die zijn veel te groot. Al kieperden ze die er geloof ik ook uit!

JudithO

Hier zijn dan de beloofde foto's.
Eerst de kooi. Waar de blauwe op zit, en links nog 1, zijn de zitstokken die bij de kooi zaten. De rest zijn wilgentakken.


Dit is de blauwe, ik noem hem Budgie (naar de kleine helikopter serie, niet de engelse vertaling van 'grasparkiet').


En dit is de grijze. Hij heeft nog geen naam, dus als er suggesties zijn, laat maar horen :)


Ze wennen al aardig, fladderen nauwelijks meer, en zitten al rustig te slapen.
Ze hebben nog niks gegeten, maar ik verwacht dat dat niet lang meer op zich laat wachten.

karin v h

Het ziet erg goed uit en wat een schattige parkietjes, echt nog onwennig.
Ik zou de etensbakjes op de hoogte van de stokjes dan kunnen ze er nu wat makkelijker bij, ook de waterbakjes. Dit zou ik de eerste dagen ook doen. Strooi desnoods in een hoekje waar je de beukensnippers vrij maakt wat zaad. Ook de trosgierst zou ik even wat dichterbij ze hangen.
Maak et ze de eerste dagen eventjes wat makkelijker.
Heel veel plezier met je nieuwe parkietjes maar dat gaat vast wel lukken.

JudithO

Dank je, ik houd je advies in mijn achterhoofd :)

karin v h

Als ze maar eten vandaag dat is het belangrijkste Judith. :)

Sonja

Dat ziet er goed uit Judith!
En wat een lieve parkietjes.... :-*

Heel veel plezier met je kleine vogelvriendjes. :)

Audrey

Wat een schattebolletjes!  Hopelijk verloopt hun eerste nacht rustig.

LindaMouw

Wat een mooie parkietjes, heel veel plezier met ze  en geniet maar van ze  :)

JudithO

Nou, de eerste nacht is voorbij. Ze hebben heel lief zitten slapen. Pas vanochtend hoorde ik iets, maar dat was alleen maar dat die grijze aan de trosgierst zat te knabbelen.
Ze vliegen niet meer als idioten door de kooi wanneer ik iets daar in de buurt doe, dus dat ik al positief. Eten doen ze ook al een klein beetje. Het komt vast helemaal in orde, als ik dat zo bekijk.

Fernande

Wat dacht je van smokey als naam voor de grijze parkiet?

JudithO

Even een kleine update. De grijze is inmiddels omgedoopt naar Chico.
Ze zijn al goed gewend. Badje tonen ze nog totaal geen interesse in, net als groenvoer. Daar ben ik nog mee aan het experimenteren hoe ik die het best aan kan bieden.
Ze kibbelen regelmatig, Budgie is hondsbrutaal en beukt Chico gewoon opzij als hij aandacht wil. En dan afwachten, en bij geen reactie eens pikken. En als ze samen zitten te eten, ieder bij hun eigen voerbakje, moet Budgie natuurlijk ineens uit Chico's bakje eten, want daar zit vast veel lekkerder voer in dan bij zijn eigen bakje.

De schommel is vandaag ook eindelijk ontdekt door Chico, die heeft er even ingezeten. Budgie waagt zich er nog niet aan. Voor Chico is het ook bij die ene keer gebleven. Velen zullen volgen, gok ik ;)

Ik ben druk bezig met tam maken. Uit de hand eten doen ze nog niet, maar ze schrikken nauwelijks meer als ik met mijn hand in de kooi dingen doe, zoals zitstokjes terug hangen die Chico per ongeluk heeft doorgeknaagd :P

Sonja

Hallo Judith,

Zo te lezen gaat het helemaal goed komen met je kleine parkietenvriendjes. :)
Er zijn meer parkietjes die niet of nauwelijks gebruik maken van een badje.
Eén van mijn parkietjes vindt een klein beetje poedelen uit een schaaltje met water (waarbij hij hooguit op zijn koppie en zijn borst een beetje nat wordt), en mijn andere parkietje is helemaal gek van badderen bij de kraan, daar krijgt ze geen genoeg van. :)

Dus gewoon even afwachten waar jouw parkietjes de voorkeur aan geven.

Een beetje gekibbel is normaal, dat hoort er wel een beetje bij. Zolang het niet echt gemeen bijten wordt is er niets aan de hand.

Ook hetgeen willen eten wat de ander heeft, komt veel voor.
Je kunt -eventueel- een 3e voerbakje ophangen, zodat er altijd een bakje teveel is.
Maar dat is niet altijd nodig hoor.

Leuk om te lezen dat je parkietjes stukje bij beetje aan het wennen zijn, en ook voorzichtig al het speelgoed een beetje gaan verkennen.

Veel succes en plezier met verder tam maken!

Groetjes
Sonja

JudithO

Het is echt alleen kibbelen, Budgie is ook gewoon hondsbrutaal. Dus ik geef Chico zeker geen ongelijk als hij eens uit zijn slof schiet.

Ik heb ze nadat ik het vorige stukje schreef, inmiddels beide al 2x op mijn vinger gehad met trosgierst. Dat gaan we even doorzetten, en misschien mogen ze volgende week dan hun eerste rondje door de kamer vliegen.