parkietje dood jonkies van ander koppel.

Gestart door uiltje1963, november 01, 2013, 08:44:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

uiltje1963

  :'(  ik weet niet meer wat ik moet doen. Heb 2 koppeltjes. Het eerste koppeltje heeft 1 jong wat al uit het broedhok is. Het tweede koppeltje heeft 7 eitjes gelegd die allemaal uitgekomen zijn. Er is er nog geen een uit het hok gekomen. De laatste is maandag  28 oktober uitgekomen. Vandaag, vrijdag 1 november kwam het popje er voor het eerst weer uit het broedhok. Ze werd veel gevoerd door beide mannetjes. Nu is het andere vrouwtje het broedhok ingegaan en laat zich absoluut niet wegjagen. Opeens hoorde ik een hoop gepiep en ging kijken en wat bleek, ze was heel hard op de jongen aan het pikken. Er zijn er nu al 4 overleden. Ik heb geen extra kooitje om het popje apart te zetten. Ik ben helemaal van slag. Wat kan ik doen om dit de volgende keer te voorkomen. Mijn man zegt dat het de natuur is, maar het voelt voor mij niet goed.

Groetjes van een diep trieste parkieten liefhebber.

uiltje1963

We zijn een half uur verder en er is er nu geen een meer in leven. Van de andere vogels zijn er nu 2 andere vogels die vaak vechten met haar, waarvan 1 haar eigen mannetje is. Moet ik het popje er uithalen.

karin v h

Heel erg triest, ik zou het popje eruit halen mast je geeft aan dat je geen ander kooitje hebt.
Ik weet dan zo gauw niet hoe je het moet oplossen. Dit is dus duidelijk een stel wat geen jonkies moet krijgen. Sterkte.

uiltje1963

Het stel wat deze jonkies had zorgde er heel goed voor en verdedigde zo ook echt. Het popje van het andere koppel heeft ze gedood. Ik heb voor de tijd nooit iets van jaloezie gemerkt.

Sara

Dit is helaas een geval van onvoorbereid broeden. Vanaf het moment dat je één parkietje hebt, vind ik al dat je een extra kooi moet hebben, maar toch zéker als je gaat kweken. Ik hoop dat je een extra kooi aanschaft want dat is gewoon een must, ook als je niet kweekt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Jaloezie komt pas echt naar boven als ze gaan broeden, dat hoef je daarvoor niet eens te zien.
Ik heb het ook gehad. Ik had een popje wat ging broeden en de andere wilde ook dolgraag (nu praat ik wel over 8 jaar geleden) en ze waren zo jaloers op elkaar dat ze gewoon bij het andere popje de halve poot eraf beet. Ik heb toen haar ook een broedblok gegeven en toen was het goed. De man ging beide popjes voorzien van eitjes en de popjes deden de rest.
Bij jou is het helaas anders gelopen met de jaloezie.
Heel veel sterkte, de volgende keer het stel apart in een kooi zetten met een broedblok en dan eens kijken wat er gaat gebeuren en niet los laten vliegen. ;)